Motorsåg och handhållet

trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

39 inlägg 17780 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

FREIJAN  
#151647
viktor meck skrev:
Nonkan skrev:Lite krånglit att justera förgasaren på de sågarna, det är specialskruvar.

Testa med en Stihl PS3-kedja annars om du ska kapa ved.


den kedjan är grym, säljer flera såna här nere på agria trädgårdsmaskiner. ska själv köpa den kedjan och nytt svärd till min 346xpg :mrgreen: men om du ska trimma den så gör inte för mycket med den som dom andra säger



Är rätt dålig på kedjetyper av stihlsortimentet, men är inte ps3 en 3/8 1,3mm kedja? (typ hobby kedja) går den att montera på en 346a? men de kanske går att byta ringdrev, eller hur tänkte du?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151648 säljaren på mitt jobb sa att den finns i 0,325. både 1,3 och 1,5. dom heter nästan lika dant. var lite otydlig där :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151676 tackar för alla tips, det blir ingen filning i motorn, men borttagning av några skruvar o muttrar blev det. :grin:

lossade ljuddämparen idag och det visade sig att hålet i packningen till ljuddämparen hade mindre hål än hålet i avgasporten.

gasspjället i förgasaren öppnade inte fullt.

bände sedan upp gälarna i ljuddämparens utblås 2st som var mkt trånga.

skillnad på effekten märktes tydligt

förgasarjustering står på tur,,, bra ide de där med att såga spår i justerskruvarna till förgasaren,,,

det blir väl till o lära sig o fila kedjan ordentligt med rätt höjd på ryttarna och optimerad vinkel på skären ,, vilka gradet är det som fungerar bäst :?:

återkommer efter förgasarjustering 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

totte  
#151683 Det du har gjort nu är bra åtgärder, är egentligen inte trimning utan bara att optimera sågen utifrån vad den är. Nu vet jag inte vad du vet om förgasarjustering, men A och O är att inte ge den för lite soppa på högvarv. Då kör du garanterat sönder den nästan direkt. Den skall fyrtakta märkbart när du ger fullgas obelastat, dvs det skall tydligt höras att den inet går riktigt rent. Sen kan du finjustera så att den drar med ett jämnt fint morr när den arbetar i stock, och testa fram var du hittar det bästa draget.

Filning brukar väl vara 30 - 35 grader, beror lite på kedjan, tror andra vet bättre än jag där. En viktig ska som jag vet är att alla tänder skall vara lika långa, på någon tiondel när. Använd skjutmått emellanåt och jämnfila.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151713 Graderna nånstans mellan 20-35.

Viktigare är att skäret blir riktigt vasst! Rakbladsvasst!
Jag till hör dem som inte tror mycket på att mäta längd på tand. Visst är det att föredra men om en tand behöver ett par tag till, då får den det. Det ger sig efter ett par filningar.
Är alla tänder lika vassa så jämnar det ut sig till sist.

Eftersom var tand individuellt har sin ryttare/underställnings klack så blir det förlåtande.

Självklart blir resultatet bäst om allt är samma och skär bra.

Med bra kunskap om hur skäret ska se ut för att din såg ska prestera bäst kan du få ut ännu mer.
Med filens höjdläge och stötvinkel kan man forma den lite hur som....

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

totte  
#151730 Det som inte fungerar är särskilt om tänderna på ena sidan är generellt kortare än på andra sidan, som det gärna vill bli efter att ha sågat i något och man filar ner för att få vasst. Om enstaka tänder här och där är lite kortare så spelar det inte nån stor roll, men om det är en systematisk snedfilning så tror jag det har stor betydelse.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151732 Det är bara o prova så får man se.
Om man tar var ryttare för sig med mall så blir inte resultatet samma som om man tar alla ryttare med samma antal tag till exempel.

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151760 tack igen för alla tips,,har nu fått en användbar såg med märkbar skillnad utan att fila i cylindern och med liten arbetsinsats,,

justerade idag förgasaren, gick bra efter att ha sågat ett spår i justerskruvarna.

fällde sedan en asp ca 25 cm i diameter och testade kapning, för att sedan spetsa till vinkeln på 3/8 kedjans skär ganska mycket uppskattningsvis 3-5 grader och pga brist på rätt fil använt en grövre fil passande 0,325 kedjan och det fungerade över förväntan så nu hoppas och tror jag det ska gå o knäcka grannen på vedbacken till våren med p 33 an,, dock med lite mer utveckling med filandet av kedjan.

använder för det mesta annars min lite äldre partner 400 som har varit med lite längre säkert över 15 år men bara går o går och har aldrig krånglat förutom slitdelar , söker efter ett bromsband till 400an min handlare har inte lyckats få tag på något, är det någon som har ett liggandes så köper jag det gärna. mvh brum brum

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151796 hade samma problem till min 450, men den är samma som hva 45 och jonsered 2045. sprängskiss http://www.servicecentralen.se/sc/husqv ... 800044.pdf reservdelsnummer: 503 68 85-01 kostar 66kr på http://www.servicecentralen.se när du har gått in på sidan så klickar du på E-butik och sen söker du på numret 503 68 85-01 i sökrutan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151814 beställde faktiskt hem ett bromsband till en 40a i tron att det skulle passa men det visade sig att så var det inte,, syns även på sprängskisserna,, så nu ligger det på hyllan i garaget ( får väl köpa en husqvarna 45 och gå upp 5cc så jag får nytta av bromsbandet, den borde väl brumma lite mer än 40an och 450n) :mrgreen: himla fina sågar de där har haft min i ca 15 -20 år sedan den var ny,
det har nog blivit en 500 kubik med ved och har endast bytt bromsband, fjädrar till starten som sitter i svänghjulet, samt svärd o kedja tror tom att original tändstift
sitter kvar i den :grin:
känner nu att det är på tiden o lära sig fila kedjan ordentligt och det känns som det inte är en dag för tidigt, så jag ska nu investera i en mall till ryttarna,, har endast kört på frihand tidigare utan allt vad hjälpmedel heter,, mkt oförståndigt så här i efterhand, :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151825 såg nu att det finns nya och gamla modeller av kastskydd här är en sprängskiss på den gamla http://www.partner.biz/ddoc/PARI/PARI19 ... 00450_.pdf reservdelsnummer: 506 01 60-02 kostar 42kr på http://www.servicecentralen.se :mrgreen: hoppas det är den. kolla på sprängskissen jag länka till :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151830 :surp: ja där va ju rätt bromsband fn va bra ,tack såmycket meck,,, :grin:
klockan e sen nu praktiserar du även på kvällstid :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

totte  
#151834 Våran Meck är alltid i farten :lol: ! Men va kul att läsa, fått fart på sågen och på gång att bli än bättre på att fila, det är alltid lika trevligt att få höra om när det går framåt :grin: .

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151845 Japp, jag sågar mig fram över allt :lol: alltid lika kul att få fart i grejer :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Nonkan  
#151890
viktor meck skrev:såg nu att det finns nya och gamla modeller av kastskydd här är en sprängskiss på den gamla http://www.partner.biz/ddoc/PARI/PARI19 ... 00450_.pdf reservdelsnummer: 506 01 60-02 kostar 42kr på http://www.servicecentralen.se :mrgreen: hoppas det är den. kolla på sprängskissen jag länka till :mrgreen:



Bara att hoppas att de har i lager då, för 506 01 60-02 har utgått från Husqvarna.

Vi höll på som fasen i våras med en kedjebroms till en sån såg, delarna gick att beställa, sen kom det fel i leveransen. Efter det blev det restnoterat med framflyttning en vecka i taget hela våren och så hade det helt plötsligt utgått i juli. Något irriterande :/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).