Motorsåg och handhållet

trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

39 inlägg 17783 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151473 hej på er, detta är mitt första inlägg på detta intressanta forum,

jag undrar om någon känner till om det möjligtvis går att få lite mer fart på den, den är ju iallafall på 43cc
hjälper det om man slipar i cylinderkanalerna, planar toppen lite, ev borra lite i ljuddämparen, justera om förgasaren?
det är nämligen så att grannen har köpt en hva 240 på 38 cc och 1,5kw och det skulle va väldigt roligt att spöa honom på vedbacken med denna partner på 1.1 kw,
är det möjligt med vanligt bonntrim att uppnå detta, :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151475 glömde att skriva att sågen är en partner p 33xt
mvh brum brum

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151487 Det gör du lättast genom att ha vasst.
Då klår du nog honom utan att modifiera din...

http://copsupport.husqvarna.com/PrintCr ... 335220.pdf

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

brum brum  
#151507 hej mange, fina bilder en riktig värstingsåg de där, o tack för det snabba svaret. jag vet även att du e mkt kunnig på sågar som tex hva xp mm,
det värsta är att grannen o ja e likvärdiga när det gäller filning, och filar jag för skarpt så dör ju sågen och dessutom så vill jag ha en liten utmaning att ge mig på nån dag när det regnar o e tråkigt.
räcker tex förgasaren till för en extra hästkraft, e vevhuset hopgjutet med cylindern så det kan vara bökigt att komma åt i kanalerna.
i mellandagarna åker den isär och tips mottages tacksamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Elfving  
#151539 Tyvärr är det så att den såg du har inte pallar någon extra hästkraft mer än ett fåtal dagar.

Sågen är en varuhussåg vilken riktar sig till kunder som kapar kvistar i trädgården och förbrukar två
tankar bensin per säsong, vilket tyvärr också syns på materialkvaliteten och sågens utförande.

Jag kanske låter väldigt negativ, men var nöjd med sågens prestanda precis så som den är.
Att trimma (än om det är kul) kommer bara att förkorta tiden som sågen går att använda och din triumf över grannen blir pinsamt kort.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

totte  
#151565 Håller helt med Elfving, en sån här varuhussåg skall absolut inte trimmas. Den är på gränsen till vad den håller för redan i original. Manges råd är det bästa, håll kedjan rakknivsvass, kör sågen på alkylatbensin och var noga med justeringen av förgasaren, så kan den hålla ett hyggligt tag.

Kom också ihåg att hk på små sågar säger mycket lite om vad dom orkar, vridmomentet är mycket viktigare, men det anges nästan aldrig.

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

peter399  
#151593 Vad har du för kedja ? Kan gå snabbare med 3/8 picco än std. 0,325" på
klenare sågar. Tänk på att ha riktigt vasst och observera hela tiden varvet på motorn
så du utnyttjar dess effekt optimalt. Har du vasst behöver du inte trycka någonting, bara låta sågen tugga på.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151598 Att fila vasst är inte samma som att få den aggressiv o dö, tvärtom.

Ju vassare du har desto mindre kraft kräver tanden.
Att se till att det är vasst o skär bra är nödvändigt på mindre såg.
Att löra sig detta är mer värt än att lära sig trimma nåt som inte kommer att hålla.
Mer nöje i att skära ifrån med en underlägsen såg i timmar än att trimma den o göra det en gång.

Jag tror din har 3/8 hobby kedja. Det har de som säljs härikring.
Om du får den vass så den skär optimalt, klår du honom på vedbacken om han inte har det.

Att få den vass är en sak, att få den optimal en annan.
Olika sågar beter sig olika och det finns massor att hämta på filning, minst lika mycket som att trimma din såg. Att få de krafter som finns att användas rätt är en konst o kräver träning, likaså med trimmning.
Att se till att man behåller varvet och att var tand skär rätt ger otroligt mycket.
En bra kedja som 91VXL filad rätt skär 30% bättre än den du får med dig i lådan.
Att justera sågen så den presterar rätt o har bra kraft, ytterligare 10-15%.

Jag hade satsat på att lära i stället. Finns otroligt mycket att hämta utan att röra en skruv i motorn.

Om du vill öppna ljuddämpare etc så går det bara om du kan justera rätt.

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

NomagS  
#151599 Vill du ha nåt trimmat så köp en 346a hos bengts motorservice i skeppshult :smile: han trimmar sågar för tävlingsbruk så en vass kedja på den så kapar du det mesta 8)

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151615 om du fortfarande vill trimma sågen så öppna upp ljuddämparen lite och justera förgasaren efteråt.


Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151616 förgasarjusterning

Avatar Fallback

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Nonkan  
#151630 Lite krånglit att justera förgasaren på de sågarna, det är specialskruvar.

Testa med en Stihl PS3-kedja annars om du ska kapa ved.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151633 Jag har en jag tänkte prova på min 020Big. Har inte kommit till skott än men den verkar vara populär och funka bra enligt de som har testat.

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151640 skruva ut skruvarna med en spetstång och sett dom i skruvstädet, sen sågar du ett spår med bågfilen rakt över skallarna. sen kan du justera dom med en vanlig skruvmejsel :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: trimma partner motorsåg på 43cc, 1,1 kw

viktor meck  
#151642
Nonkan skrev:Lite krånglit att justera förgasaren på de sågarna, det är specialskruvar.

Testa med en Stihl PS3-kedja annars om du ska kapa ved.


den kedjan är grym, säljer flera såna här nere på agria trädgårdsmaskiner. ska själv köpa den kedjan och nytt svärd till min 346xpg :mrgreen: men om du ska trimma den så gör inte för mycket med den som dom andra säger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).