Motorsåg och handhållet

Partner 5000

18 inlägg 16107 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner 5000

zailor  
#169477 Super totte o Viktor meck !!
Hem till fars-gubben o skruva !!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner 5000

anderswestergren  
#170765 Jag har under mina drygt 3 decennier i skogen egentligen bara kört HUSQVARNA och JONSERED på allvar.
Jag gillar dem och kommer att hålla mig till dem, tror jag.

Men någon gång i slutet på 80-talet jobbade jag framför en ROTTNE EGS (en sån med "Hulken-kran"), vars förare var son till en PARTNER-återförsäljare.

Då fick jag under några dagar provköra en PARTNER 5000. Fick skriva ett utlåtande, vilket blev positivt.

Det var EN RIKTIGT, RIKTIGT BRA SÅG, vilket kom som en fullständig surpris för mig.

Jag gick vid det tillfället och fällde samt kvistade besvärliga lövträd i gallring. En del övergrova och/eller grovkvistiga granar hade jag också att ta hand om. Det var en sistagallring av grandominerad blandskog på låglänt mark (Göingeholm, vid Häglinge i Skåne).

Jag tyckte PARTNER 5000 var utmärkt till det jobbet.

Värmen i handtagen var också en trevlig överraskning. "Ett driftsäkert system som ger fullvarma handtag även i sträng kyla." minns jag att det stod i reklambroschyren. Det stämde.
Mina vardagssågar (bör ha varit HVA 444 eller 154, vid den tiden) hade en tendens att tappa värmen när man behövde den.

Enda gången jag använt PARTNER.

Nää... det är inte riktigt sant, när jag tänker efter.

Jag provade ju en stugägares varuhusinköpta PARTNER förra året när jag var och fällde björkar på hans tomt.
Den var trög i accet, svag när man fällde och EN ALLMÄNT JÄVLA VÄRDELÖS SÅG. Det sade jag inte, finkänslig som jag är, utan ungefär:
"Jaaa.. den... ääh... Nja, den är ju inte lika pigg som mina egna, förstås."
Men jag filade kedjan åt honom, som var i uselt skick. Kedjan, alltså, inte stugägaren.

Användarvisningsbild

Re: Partner 5000

totte  
#170771 En ganska rättvis värdering. Partner 5000 var en av de senare riktiga profssågarna och, som du skrev, en riktigt bra såg. Nutidens Partner är varuhussågar, lite bättre än de billigaste kinesvarianterna, brukar som regel hålla för konsumentbruk, men inte att jämföra med varken proffs eller farmarsågar av kända märken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).