Motorsåg och handhållet

Stihl 361 ingen gnista?

7 inlägg 10806 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 361 ingen gnista?

Tor-Arne  
#150050 Jag har en stihl 361 som gått ca 20 timmar, nu är sågen stendöd. Jag ser ingen gnista om jag tar ut stiftet och håller det mot cylindern när jag drar.... Några tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 361 ingen gnista?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150061 Har du det ordentligt jordat?
Att slå lite bränsle i filtret brukar funka o sse om den tänder till. Kollar Stift, kablar, avstånd mellan spole o sv.hjul så allt är rätt...
Hur jag gör om det inte tänder till...
Brukar vara svårt o se om man håller mot cylindern. Jag har en kabel med klämmor så man ser o vet att det är rätt jordat. Ibland är den riktigt klar blå o syns bra, ibland vitare o då hjälper det med lite skugga. Kollar med nytt, rätt o testat stift.
Dödar kabel brukar jag koppla bort om möjligt så den inte jordar den vägen nånstans.

Skulle jag inte få gnista på nåt sätt så byter jag sen spolen.

Avatar Fallback

Re: Stihl 361 ingen gnista?

Tor-Arne  
#150072 Tackar, kopplade bort dödar kabeln o då funkade det. Inte bra att starta sågen i köket och inte ha en dödare......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 361 ingen gnista?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150085 Ha!

Så då vet du var du ska börja.

Tänk på att inte dra i den utan stift i utan att det jordas genom dödaren.
Stor risk man fördärvar spolen annars.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 361 ingen gnista?

totte  
#150122 Borde väl rendera en ny stoppknapp på garanti om den inte gått mer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 361 ingen gnista?

maccall  
#150260
Tor-Arne skrev:Tackar, kopplade bort dödar kabeln o då funkade det. Inte bra att starta sågen i köket och inte ha en dödare......


OM det nu var så att du hade pillat med kabeln redan innan så är det ofta rätt lätt att sätta dit den så att den inte fungerar som den skall på Stihl, det behöver inte vara något som är trasigt för den skull.

Minns inte för ögonblicket hur det ser ut på just 361, men det är som sagt lättare gjort än upptäckt att göra fel på många Stihl. Om jag nu är på rätt spår så borde din Stihlhandlare kunna visa hur den skall sitta om du inte lyckas klura ut det på egen hand.

Avatar Fallback

Re: Stihl 361 ingen gnista?

Tor-Arne  
#150268 Tackar
Har varit ute o sågat vindfällen idag, startat och stoppat sågen massor med gånger. Något i dödarkabeln måste ha självläkt, eller så var det något glapp i den.
Har funkat klockrent hela dagen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).