Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja

30 inlägg 12604 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjeolja

minken  

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

FREIJAN  
#148820 skandinaviska oljecentralens mineralolja, vet att man är en jäkla miljöbov som går och släpper ut olja i naturen, men ja kör inte så mycket.... om de nu är en ursäkt??

ja kör den, för att vegoljan skulle becka igen mina sågar iome att ja inte brummar så mycket

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Kjell S  
#148825 Rapsolja från Willys

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#148841
Kjell S skrev:Rapsolja från Willys


Samma här, i 5- eller 10-liters dunkar.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

minken  
#148850 Rapsolja?????
Ur står den sig i pris till "Vanlig kedjeolja"

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

skog+ terri  
#148853 agrol s vanliga eller biltemas funka lika bra

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#148859
minken skrev:Rapsolja?????
Ur står den sig i pris till "Vanlig kedjeolja"


Brukar ligga mellan 13 och 16 kr/litern inkl moms.

Kampanjpriser påverkar mer än storleken på förpackning i livsmedelsaffär.

Borde finnas ännu billigare i "lösvikt", en del värmer ju fastigheter med rapsolja.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Månskensbonnen  
#148862 Hur funkar det i minusgrader, blir oljan tjock?

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

baretulla  
#148865 Er biltemaoljen like bra/god som annen sagkjedeolje? Kjøpte 4 liter nå, men har ikke prøvd den enda.
Kjøpte også 4,8 mm rundfiler der, men så nå at de er jo ikke rette engang. Halvparten av de går i en liten bue...

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#148873
Månskensbonnen skrev:Hur funkar det i minusgrader, blir oljan tjock?


Vid -15 flyter och fungerar den som vanligt men vid -20 får den spädas med tex diesel, glykol skulle kanske vara mindre miljöskadligt, vet inte om de blandar sig.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Henrik Petersen  
#148881 Vid -20 stannar jag o sågen hellra inne, sågen i garaget jag framfor kaminen :lol:

:lol: Henrik

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

hayabusa 08  
#148888 Willys rapsolja, klippar den lika mycket som den vanliga vegoljan??
Vedmaskinen har en benägenhet att becka ihop när jag kör den med vegoljan..

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

vedhandlaren  
#148894 jag använder skånsk rapsolja direkt från fabrik i 200liters fat den har fungerat jättebra även i -20 och den skitar inte ned lika mycket som vegolja.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

jd6630  
#148911 ja köpte nånna dunkar från bio tech... funka väl bra på 13" men tycker de smörjer lite dåligt på större svärd. nån firma ni har erfarenheter av

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

hawk  
#148931 rapsolja från ica, deras billigaste. Klibbar inte så mycket och är nedbrytbar, reservförråd till fredagspoppandet av popcorn och billig. ca 15 kr/lit inkl moms. högg en del förra vintern i kallare än -20 och då "flöt" oljan. Dock stelnade den helt när jag lämnade dunken ute över natten. Kör den även i solosågen och på vedbacken. Har inte märkt någon större skillnad i slitage. Skulle kanske isåfall vara något ökat slitage på stihl-svärden till solosågen men jag har inte mätt det något vetenskapligt. Mer än aning/fundering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar