Motorsåg och handhållet

Köpråd motorsåg

9 inlägg 5669 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd motorsåg

Anubis  
#148079 Hej.

Jag funderar på att köpa en motorsåg för att kapa ved för uppvärmning. Jag är relativt ovan vid motorsåg, har tidigare kört med elkedjesåg men den är nu trasig.
Kommer kapa upp ca 25-30 kubik per år. Kanske även fälla något träd (annars hade det nog blivit en ny elsåg)

Har ni något att rekommendera som är prisvärt? Min tanke är att sågen ändå ska väga lite eftersom det är vedkapning så sågen får arbeta, eller är jag ute och cyklar.?

Jag gillar garantier så jag har kikat på nytt, dock inga proffsgrejor.
Jag har kikat på Jonsered cs 2245s, men den valde jag bort, jag gillande inte hur den låg i händerna.

Så jag begav mig till en annan lokal handlare och kikade på husqvarna, och deras handtag och känsla i hållningen fastnade jag för. Jag kikade på två modeller en som hette 55 och den hade kampanj pris 4400:-, sågen kändes lite gammal med smidig och gedigen. och sedan kikade jag på en nyare modell 445 e..någonting kostade 5600:- (kan tycka att det är i dyraste laget för mig.), den hade 3 olika kedjebromsar vilket jag kan tycka känns bra med tanke på min ovana. Den hade oxå smidig spännare av kedjan.

Har även kikat lite på begagnat men det vore skönt att får garanti på sågen.

Så har ni några tips? en 55a eller en 445?, det skiljde dock 1200:- och är den nyare sågen bättre? motor mm.

Min tanke var annars att lägga de 1200 på ett par stövlar och hjälm, byxor med sågskydd har jag sedan tidigare.

Tacksam för alla tips jag kan få.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

Anubis  
#148083 Kan tillägga att jag fått tips om Stihl MSE 200, men förra elsågen tyckte jag hade för mycket vibrationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148089 Jag tror du blir nöjd med 55'an.

Bra stabil o stark såg du kan lära dig med som passar till vedhögen mycket bättre än 445.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148092 Bästa köpet just nu tror jag är Stihl MS260, pga att den är på utgående så säljs den till bra pris.
Det är en rätt så rejäl proffssåg i rätt storlek för vedhantering.
Kolla här tex: http://www.blocket.se/jonkoping/Motorsa ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

totte  
#148121 Håller med ovanstående, HQ 55 eller Stihlen. Skulle nog själv välja 55:an, den är en väldigt bra allroundsåg och lite mer kubik, men det är hugget som stucket i stort. Handla där du har en handlare som du har förtroende för och där det finns bra service.

Glöm 445, den är för liten, passar att gå i gallring med och såna jobb, inte vedkapning i några större mängder. Triobrake är inte nåt som är så väsentligt vid vedkapning, räcker väl med 55:ans vanliga kastskydd då. Det är framför allt vid kvistning i skogen som den höjer säkerheten, inte på vedbacken. Nyttan av Triobrake är omdebatterad, och om du skall fälla nåt träd då och då så klarar du dig bra med att ta det lugnt och försiktigt och ha rätt skyddsutrustning.

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

Anubis  
#148128 Kloka inlägg, det börjar luta mer åt 55an, Stihlen kostar trots allt mer.

Ska försöka deala med mig en hjälm oxå =)

Och kika på ett par stövlar, saknar riktigt sågskydd i mina tretorn light.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148136 Det är minst lika viktigt att använda skyddsutrustning vid vedsågande som i skogen,är man ovan och få timmar är det desto viktigare.Lätt att ramla på vedbacken med kabbar runt fötterna.Så skaffa stövlar och skyddsbyxor förutom hjälmen,tar själv inte i sågen utan detta på mig.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148140 Samma här, jag är såpass klumpig så jag betror inte mig själv att kapa ved utan skyddsbyxor &
stövlar, hörselskydden känns åxå självklara.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

maccall  
#148192
Anubis skrev:Jag kikade på två modeller en som hette 55 och den hade kampanj pris 4400:-, sågen kändes lite gammal med smidig och gedigen. och sedan kikade jag på en nyare modell 445 e..någonting kostade 5600:-


Precis som du noterade så är 55:an av lite äldre snitt, men den är konstruerad som en proffssåg med mycket metall, och kommer nog nästan att hålla livet ut för dig.

445:an är visserligen modernare, men av plast, och även om den också kommer att hålla i många år så är det bara en konsumentklass-såg.

Många handlare tycks också ha 359:or hemma just nu, även om de inte officiellt säljs i Sverige, och normalpriset verkar vara 5900:-, men flera ställen jag sett den på skall bara ha 4900:- och för de pengarna är den ruskigt prisvärd! Annars blir nog 55:an bra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).