sön 11 dec 2011, 20:58#150299
OK, nu går sågen som den skall igen! Det här blev lite långt, och det är kanske en aning OT, men ändå. Den som vill kan ju hoppa till sista stycket där jag vagt kommer tillbaka till ämnet igen...
För att nu fortsätta historien, och förklara hur det slutade: När jag hade bytt kolv och cylinder så ville jag förstås prova sågen så jag monterade ihop allt, utom svärd och kedja. Fast kopplingskåpan skruvade jag ju förstås dit.
Drog i snöret ett par gånger, och tro det eller ej, sågen startade förvånansvärt lätt! Nu vet jag ju min kunskapsnivå, så förväntningarna var ju därefter, men det var faktiskt skitkul att den startade - över huvud taget!
Provade att gasa lite - och se där var turen slut. Varje gång jag gasade lät det som om den tvärtemot mina förväntningar gick ner lite i varv och så började den bröla som en elefant med punktering. Släppte jag inte gasen stannade den, men släppte jag gick den oftast tillbaka till tomgång. Jag vet inte när i min historia den erfarne mekanikern kommer på vad jag gjorde fel, men jag insåg i alla fall ingenting än så länge, utan tänkte glatt att naturligtvis måste jag ju justera om förgasaren, detta är ju en mycket större cylinder och den behöver mer bränsle!
Sagt och gjort, fram med skruvmejsel och varvräknare. Med en vass kniv skar jag bort utslagsbegränsarna på justerskruvarna men lät plasthöljena sitta kvar. Nu kunde jag justera som jag ville, men hur jag vred blev ingenting bättre. Insåg till slut att någon annan redan varit på skruvarna och förstört plasthöljena så till den grad att de inte längre förmådde vrida runt de riktiga justerskruvarna. OK, men jag skall ju ändå kitta om förgasaren så då kostar jag på mig en helt ny, så dyra är de inte på Ebay.
Den nya kom men till min förtvivlan så hade även den nya dessa jäkla plasthöljen över skruvarna, även om de inte var helt fastmonterade. Här drabbades projektet av svårmod och avstannde i flera veckor.
Så under veckan som nyss gått tog jag mig tid att läsa om hur plastbitarna på justerskruvarna är tänkta att fungera (Walbro har rätt mycket och riktigt bra information på sin webbplats - rekommenderas!). Man skall inte ha en vanlig förgasarmejsel, utan man skall ha en fånigt liten en som man stoppar in igenom plasthöljet, för det är ett hål i det! Då når man plötsligt själva justerskruven direkt och kan justera som man vill. När man är nöjd trycker man till plasthöljena och då först låser de sig över skruvarna och utslagsbegränsarna träder i funktion. Ja, då vet ni det om det nu var någon mer än jag som undrade.
Nu gav jag mig på sågen igen, sågen som fortfarande hade den gamla förgasaren på, och efter att skickligt ha försökt ställa in tomgången med h-skruven en lång stund (ja, ni hör ju nivån på det här...) tog jag så en titt på märkningen och gav mig sedan på rätt skruv i stället. Tomgången blev fin, men hur jag än justerade så vid varje försök till gaspådrag kom bara den punkterade elefanten fram och brölade i dödsångest...
Nåja, men så på med den nya förgasaren då, den gamla har ju uppenbart fått något skit i någon kanal så att högvarsmunstyckena inte fungerar som de skall. Jag fick flytta över ytterligare några plastbitar från dena gamla förgasaren till den nya men det gick nabbt att byta, och så ut ur boden igen, ner med sågen på marken tillsammans med miniskruvmejslarna och varvräknaren.
När jag så skall till att dra i snöret ser jag att
kedjebromsen är aktiverad, "undrar hur länge den varit det, jag minns inte att jag lagt i den". Jag lägger snabbt ur den, för jag har
aldrig den på när jag startar mina sågar eftersom jag tycker att de blir så svårstartade när kopplingen inte får snurra fritt.
Låter illa gör de också... Så drar jag en tio-tolv gånger i snöret, sågen går igång på hög tomgång, jag blippar till på gasen och den går ner på vanlig tomgång. Låter prima. Jag drar efter andan och ger full gas - och se ingen elefant kommer brölande, bara 13000 ylande rpm från sågen.
Så åter till BB-kitet. Jo, jag vidhåller att det känns schysst. Jag behöver naturligtvis använda sågen mer för att verkligen veta, men det skall bli med glädje jag gör det! Ett tips jag fått från åtminstone 100 ställen sedan efter det att jag monterat kittet är att inte använda de clips som håller i kolvbulten från kittet, utan att leta rätt på några från Husqvarna som råkar passa. Så gör tydligen "alla", men jag hade inte hört det innan så nu får vi väl se hur det går med de jag satte dit. Det var förresten det allra svåraste, och inte blev det lättare av att jag inte hittade någon bra tång utan fick sitta och slita med antingen en rörtång eller en plattång, och jag kan klart säga att de inte underlättade särskilt mycket...
Stihl: 020AVP, 250C-BE, 361, 361W, 066 Jonsered: 2147
Husqvarna: NE346XP, 357XP, 359, 365SP, 372XP, 390XPG
Dolmar: 5100SH, 6100H Makita: 5001, 6100, 6401, 7901
Partner: 400, 3x 1400EL Projekt: 020T, 026C, 365SP