Motorsåg och handhållet

Yxor

15 inlägg 14835 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yxor

swe#kipp  
#626 Nu har det vart lite för lungt i detta forum, så jag startar en ny tråd :)

den gäller yxor !!

Vilka är era favorit yxor ??

Jag är väldigt förtjust i dom gamla Säter yxorna, kan inte låta att köpa en när jag hittar en på loppisar och andra liknande ställen,,,,

så kom igen nu jag vet att det är fler som gillar prylar för skogen :)

/Kristoffer



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631 Hrmf....
Ja, jag är ju lite svag för såg........ :wink:

Har dock en fogsvans från armén, och några yxor, men inget kul direct.

Avatar Fallback
Fredrik  
#633 Bra initiativ Swe#kipp!

Jag gillar Gränsfors och tycker även att Fiskars yxor verkar vara bra (fast jag har inte testat dem).

Nu ska sägas att mitt användande av yxor endast sträcker sig till att klyva finved i pannrummet + att en yxa alltid åker med ut i skogen som back-up, mer avancerat än så har det aldrig blivit! :lol:

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#634 Jag har 2 st hultaforsyxor.
En snickar yxa i pannrummet och en stor klyvyxa.

Skulle vilja ha Gränsfors klyvyxa. Den ska tydligen vara bäst.

Den är snygg oxå :)

Bild

Användarvisningsbild

Backup

swe#kipp  
#635 Precis man måste ha med sig en yxa när man skall ut i skogen, bra att ha om man skall göra ett oxbrott tex, eller för den lilla korv brasan :)
Jag använder också yxorna mest för att spänta lite ved, detta hindrar dock inte att man skaffar många yxor, det blir ju inte så dyrt om man köper begagnade !!
jag har bara en ny yxa och det är en säter yxa helt orginal med egg skydd och allt köpt på ÖB i Falun för 95:- !!!

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#636 "Är man utan yxa?, då är man "naken". :D

Gillar gamla skogshandverktyg från förr och då främst yxor.
Har alla varianter - okända fabrikat-hemsmidda-Gränsfors och naturligtvis Hultafors.

Rätt skött så håller de för praktiskt bruk i generationer.

Användarvisningsbild

Skogshuggarn

swe#kipp  
#637 Jag har ett gammalt huvud till en gränsfors camping yxa som jag fick när jag var fem år av min far den var ej ny då, så jag vet inte hur gammal den är ,, en riktig liten goding har köpt ett nytt skaft som skall på ,,,,
lägger ut en bild när det är klart :)

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarn

Skogshuggarn  
#638
swe#kipp skrev:Jag har ett gammalt huvud till en gränsfors camping yxa som jag fick när jag var fem år av min far den var ej ny då, så jag vet inte hur gammal den är ,, en riktig liten goding har köpt ett nytt skaft som skall på ,,,,
lägger ut en bild när det är klart :)

/Kristoffer


Jag behöver oxå nya skaft till 2 st röjyxor mod "Skog och Flottningsarbetareförbundet Stockholm".
Någon som kan tipsa om lämpliga försäljningsställen av skaft till dessa yxor?.
Har provat typ Järnia/Granngården, mfl utan framgång.

OBS! , skaft från moderna sk "röjknivar" eller yxor passar ej.
Skaftet ska vara "rakt" ca 70-80 cm långt/ovalt i fattningen till själva yxan och sakna kilspår.
Mest likt är släggskaft men de passar inte heller om man kortar ner det till lämplig längd.

:?: :?: :?: :?:
Senast redigerad av Skogshuggarn mån 05 dec 2005, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Skaft

swe#kipp  
#639 Har du provat med Hultafors släggskaft ??
kolla även in på denna sida http://www.smedbergs.com/

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640 Harald Nyborg här har ett par olika skaft, de är nog de enda jag sett häromkring.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#641 Tack för tipsen!

Hultafors är kollat men det passar inte,,, skaftdiametern är för liten på släggskaftet efter lämplig avkortning.
Yxskaft är å andra sidan perfekt "på bredden" (i kilriktningen),men för tunt åt andra hållet om ni förstår vad jag menar.

Bäst vore kanske om man fick yxorna omskaftade på beställning?.

Användarvisningsbild

Skafft

swe#kipp  
#644 På länken jag gav dig tror jag att du kan beställa hickory så att du kan gör skafftet själv om du vill ,,,,,,

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skafft

Skogshuggarn  
#650
swe#kipp skrev:På länken jag gav dig tror jag att du kan beställa hickory så att du kan gör skafftet själv om du vill ,,,,,,

/Kristoffer


Eller skicka ner båda yxorna för omskaftning eller ta mått och skicka ner en ritning/beställning enbart på nya/skräddarsydda skaft?.
Undras vad det kan kosta?,,,,3-400:- st + frakt?.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653 Jag säger bara de, köp inte billiga yxor!!!

Jag har dragit nitlotten flera gånger när det gäller billiga yxor som inte klarar av riktigt skogsarbete..

Har dock köpt mig en hultafors nu

Avatar Fallback

Handyxa

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832 Brukar bara tappa bort yxan, eller låna ut den till någon som bara ska slå i några klyvkilar, eller låna ut den till någon som tappar bort den o.s.v
Nu har jag två handyxor som jag inte lånar ut dels en snygg Fiskars som vilar tryggt mellan en hydraulslang o bukplåten på traktorn. Kommer inte bort och finns nära när man kliver ur traktorn.
När jag kapar loss använder jag en "brandmansyxa" som muckat från försvaret. Vanlig yxa den ena sidan o "vändkrok" den andra sidan. Flat på mitten så jag kan slå i fällkilar. Stålskaft.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).