Motorsåg och handhållet

Trasigt gasreglage Stihl MS 241 C-MQ?

4 inlägg 3044 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasigt gasreglage Stihl MS 241 C-MQ?

Matte_J  
#146213 Hej,
Har en Stihl MS 241 C-MQ (den med quick-stop) som knappt ens är inkörd. Den har gått ca 5-10 tankar.
Jag (och även min far) är väldigt nöjd med den, men senast vi var ute så slutade den helt plötsligt att svara på gas, och trots att gasreglaget hängde i "max-gas-läge" gick den på tomgång. :cry:
När jag tog av kåpan kunde man snabbt konstatera att det var "fjäder-ståltråden" mellan gasreglaget och "förgasaren" (är ju M-tronic på den) som inte rörde sig ur fläcken, och att det hoppat ur i handtaget.
Nu finns det garanti kvar på sågen (och reservsåg), så vi lämnade in den till ÅF och fick det fixat.
Tydligen var det nån plast-clips/spärr som hade hoppat ur läge som orsakade det hela. Mekanikern trodde att den nog aldrig suttit där den skulle, ens från början, och därmed kunnat vibrera loss.

Nu till frågan;
Man är ju lite fundersam på om det var fel från början (måndags-ex/fel ihopsatt) eller om det är ett "generalfel".
Har någon fler råkat ut för detta på 241'an eller på nån annan Stihl m samma konstruktion?

Tacksam för svar!
Mvh
/Mattias



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trasigt gasreglage Stihl MS 241 C-MQ?

Matte_J  
#148099 Hmm... 95 visningar och inga svar.
Borde innebära att statistiskt sett sker detta på mindre än 1% av sågarna! :lol:

Man kan ju iofs dra 2 möjliga slutsatser utifrån detta:
1) Ingen förstår vad jag skriver (dvs min beskrivning av problemet var LÅNGT ifrån adekvat...)
2) Detta är inget vanligt fel...

Optimisten (och kanske även narcisisten :wink: ) i mig väljer alternativ 2 :mrgreen:

Mvh
/Mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasigt gasreglage Stihl MS 241 C-MQ?

totte  
#148127 Är nog alternativ 2 tror jag också. Nåt sånt där som kanske bara har hänt dig och två andra. Låter som den typen av fel på din beskrivning också, ett clips som troligen aldrig tryckts fast korrekt redan på fabrik.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt gasreglage Stihl MS 241 C-MQ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148135 Det händer på sågar oavsett modeller o märke. Inget unikt men heller inte hemskt vanligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).