Motorsåg och handhållet

Husqvarna 355?

38 inlägg 23895 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 355?

masterchief  
#46948 Det här måste vara rätta länken antar jag :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46949
masterchief skrev:Det här måste vara rätta länken antar jag :wink:


Coam är kanske ett nytt slangord för com :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

cr-v  
#46952
valmet901 skrev:
masterchief skrev:Det här måste vara rätta länken antar jag :wink:


Coam är kanske ett nytt slangord för com :lol:

:ymblushing:

Avatar Fallback

Re:

Nonkan  
#52241
maccall skrev:
Mangan skrev:
maccall skrev:
Detta önskar jag verkligen att jag hade på min FS200 (för då skulle jag lätt kunna starta den fast den hänger i selen - jag når handtaget men i en vinkel där jag är helt kraftlös...), men jag skulle inte köpa det igen på min MS250...


Hur gör du då? Jag lärde mig ganska snabbt att starta min FS-200 i selen (när den är varm, förstås). Placera riggröret under rumpan, och dra med vänster hand.

Om du är svag i vänster, har du nu en anledning att träna upp dig!


Nu när jag sitter på jobbet inser jag att jag inte minns hundra längre, men jag har för mig att det som kom närmast att lyckas var att vrida den åt väster så att jag får själva motorn lite mer framför mig. Då kan jag få fatt i starthandtaget med högern, men inte i någon vidare kraftfull position. Dessutom måste jag hålla emot med vänstern när jag rycker i snöret, och det är där det verkligen spricker...

Jag har en skada i vänsterarmen efter en trafikolycka, och armen fungerar lite underligt sedan dess. Jag kan starta en såg på marken eller med bakhandtaget mellan knäna, och jag har inga problem att stå och hålla i min 066:a, en stund i alla fall :-), men jag orkar däremot inte hålla emot med vänstern om jag har min FS200 på marken och håller vänstern på riggröret och rycker med högern...

Jag får klämma fast den med benet eller så mot marken i stället, och vissa dagar kan jag vända på apparaten dvs. hålla emot med högern och dra i snöret med vänstern, men bara om det är en bra dag och jag hittar rätt vinkel för vänstern. Å det kan jag nog inte om jag har den i selen, men jag skall i alla fall testa din metod med bakom-ryggen-och-under-rumpan-metod nästa gång.


Det klart snyggaste är att böja den bakåt/uppåt så motorn kommer ut mellan benen för att sen dra igång.

Ang centrumhålet på klingorna som är 1", så kan man använda medbringaren som satt på 345FXT innan de började med 1" där också. När vi säljer de här sågarna till någon som har en massa klingor brukar vi erbjuda byte till 345:ans klingstyrning (20 mm) utan kostnad, men det är ju inte säkert att alla ÅF gör så.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

träis  
#55182 Våra tre sågar har varit lite upp och ner starka,varvilliga lättjobbade i grov skog.En motor har gett upp men husqvarna har bet kalaset.Flera kopplings byten=dyrt ca 1000:-.Riggrören verkar hålla och glappar inte mera nu efter ca 1500 h än när de va nya.
Vinkelväxeln håller också bra men muttern och "skruven är av lite dåligt stål så man måste vara försiktig när det år dags att byta klingor.Nu har även en motor till gett upp och troligtvis så kommer husqvarna byta även denna motor.Vi har verkligen kört dem hårt i tuffa förröjningar och jämfört med ex stihl 480 så har röjarna en avsevärt högre kapacitet.Sen är ljudnivån lite väl hög men det är ju bra om det hörs att man arbetar.I klen röjning och med behov utav låga stubbar så är riggröret lita kort och då passar andra sågar bättre.Sågen är lite tung att bära på i klenare röjningar och det är lätt att få ont i ryggen pga av att man måste vara lite framåtböjd. Vi har inte provat vintertillsatsen än!Vi har också 3 st stihl 480 dessa har haft förgasarfel vibbrationer klena riggrör. Dessa sågar fungerar jättebra i ungskogs röjningar.Innan körde vi med 252 dessa sågar var lite mer stryktåliga men tunga i förhållande till effekt och med väldigt liten tank. De saknade även värme i handtagen som är guld värt vid röjning på vintern även i sydsverige.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55190 Vad tycker du om hva's XT-sele? Den fanns ej när jag köpte min.Jag har oprovat just köpt en p.g.a. möjligheten att justera för lång rygg.
Annars tycker jag Stihls sele är skönast,om än något osmidig.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

Huggis  
#55226 När det gäller röjing vill jag bara rekommendera sandviks klingor. Dom är mjukare inte lika tjocka men skär minst lika bra om inte bättre än husqvarnas dito. Husqvarna klingan är tjockare, kraftigare hugg, kraftigare vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55256 Stihl klingor är inte fy skam de heller :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).