Motorsåg och handhållet

Husqvarna 355?

38 inlägg 23900 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 355?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11476 Ingen som provat och kan ge ett utlåtande?
Torde ge stihl 550 en rejäl match. På specen anger de oljepump,men jag kan inte hitta någon på bilderna?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12119 Jaha,eftersom ingen kunde få tummen ur och testa så köpte jag en själv.
Dök faktiskt upp en del oväntade ändringar.De flesta bra,men en totalkorkad som många kommer reta ihjäl sig på(bl.a jag).

Hade jag sett detta innan,hade det nog inte blivit köp.(så kan det gå när man har bråttom).

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12120 Aha, är det en liten "cliffhanger". :wink:

Då vill vi allt höra vad som var dåligt resp bra!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12124
nisse skrev:Jaha,eftersom ingen kunde få tummen ur och testa så köpte jag en själv.
Dök faktiskt upp en del oväntade ändringar.De flesta bra,men en totalkorkad som många kommer reta ihjäl sig på(bl.a jag).

Hade jag sett detta innan,hade det nog inte blivit köp.(så kan det gå när man har bråttom).

/Nisse



vad är det som är så korkat?
och vad är bra?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12135 spänningen är olidlig

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12218 Hej!

Tänkte vänta med kommentarer tills jag hunnit köra en del.Men nu är schemat fullt i flera veckor så med reservation för ändring när jag testat mera:

1" klinghål: Inte kul när man har 20 klingor med 20mm fäste.
Verktygslös justering av upphängningen: Tja,var det ett problem förut?
Bra choke: Går att knacka ned snabbt nog för att hålla liv i sågen.Sparar säkert ngra sekunder/start.
Seg: Samma symptom som 345 dvs seg som attan från början.Hoppas denna tar sig snabbare.Skall ju ha 30% högre effekt än stihl 480,vilket jag tycker borde märkas även utan inkörning. Men icke det.
Omgjord Trio-balance: Passar mig mycket bättre!!
Snålställd med justeringen mot stoppet dvs som de flesta nya.Operation ska ske snarast.
Stor tank(1,1liter).Hoppas inte förbrukningen är därefter.

I övrigt både nättare och lättare än jag trodde. Håller effektsiffrorna tror jag det blir en ny favorit.
Scarlett-klingan i 9" lika usel som 8".Mjukt stål och dåligt gjord.Är man inte försiktig med skränkningen ser tänderna ut som S.Hoppas stihl gör bra klingor även i 9".Någon som vet om de gör Maxi-tandade klingor?

Mvh

Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12219 Lite otippat saknar den faktiskt katalysator!
Undrar varför?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12220 Kastade ett öga på HVA's hemsida(kanske man borde göra innan köp..) och enl den ska 355 ha "automatisk smartstart" vilket jag tolkar som autodekomp. Men iaf mitt ex. har manuell dekompknapp.
Och 53,3 cc! Ska det inte gå att få hyfsat bottenvrid ur den volymen?
3cc mer än 252 som ju har gott om vrid.
Det kanske kommer..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12221 Hej,
Hmm, surt med ändrad axel, hoppas iaf det är ett byte för framtiden om de nu måste göra ett byte, så det blir lika på alla senare...

Vi får hoppas den tar sig efter några tjog tankningar och injustering, det tycker jag man kan kräva.

Jag har f.ö samma erfarenhet av klingorna från HVA, ser dåliga ut när de kommer direkt ur kartongen, grova grader etc.
Dock har de funkat relativt bra efter lite körning och några slipningar.
Har några klingor från Sandvik, de har mycket bättre finish och material, men jag måste ärligt säga att så stor skillnad är det inte när man kör de olika, kanske konstigt?!

Vi hörs och tack för rapporten, fortsätt gärna rapporten efter några flera pass med den!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12233 Jag var in tors fm och skull klämma lite på nya 355, men det var slutsålt (även demoexet). :cry:
Illa att den har 1"fattning för jag lider också av "klingsamlarsyndromet" där alla är 20 mm.

Kan i övrigt bara hålla med om att det är dålig finish på HVA klingorna "out of box", (mycket råegg från bearbetningen).
Det är snudd på "blodvite", om man skiftar in en ny klinga i sågen utan handskar.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12251
nisse skrev:Kastade ett öga på HVA's hemsida(kanske man borde göra innan köp..) och enl den ska 355 ha "automatisk smartstart" vilket jag tolkar som autodekomp. /Nisse


Är inte "Automatisk Smart Start" något man modifierat i startsystemet? På en 335:a känns det som att man i början av rycket spänner en fjäder istället för att startapparaten direkt greppar i fläkthjulet som på gamla "hederliga" maskiner, lite senare i draget så går det trögare och motorn dras igång med mera fart. Jag har inte plockat isär maskinen ännu för att kolla hur det fungerar.

Stihl kallar ju sitt system Elastostart, och det känns ungefär likadant att rycka i. Citat ur Stihl-websida:

"På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen."

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12257 Stihls Elastostart är liksom en mjuk gummigrej i handtaget, inget i själva startmekanismen.

Magnus M

Användarvisningsbild
maccall  
#12326 "Smartstart är en eller flera ospecificerade detaljer som gör maskinen mera lättstartad. Hur det implementeras kan skilja mellan olika modeller"

Ovanstående är fritt citerat från Husqvarna. De finesser som för närvarande kan komma ifråga är dekompressionsventil, manuell eller automatisk, och/eller fjäderassisterad startapparat. Är Smartstarten automatisk kan det dock alltså bara vara fråga om antingen automatisk dekompressionsventil och/eller fjäder i startapparaten.

Som sas innan, Stihls Elastostart är något helt annat, men deras Easy2Start är också en fjäderassisterad startapparat. Den fungerar dock helt annorlunda:

Husqvarnas ger dig helt enkelt mindre motstånd i startsnöret, f-n vet hur det går till, men du måste fortfarande göra ett traditionellt ryck i snöret; det går bara så mycket lättare.

På Stihlen är det snarare som att dra upp en fjäder, och när den anser sig vara helt uppdragen laddar fjädern ur och drar igång apparaten. Hur du drar upp fjädern (ett långt långsamt ryck, tio decimeterkorta eller ett vanligt manligt kraftryck) saknar betydelse, maskinen startar när den tycker att det är dags, och det behöver inte vara precis samtidigt som du drar i snöret... (låter sämre än vad det är, man vänjer sig, och efter en lång dag är det faktiskt rätt skönt att inte behöva ta i så jä----t för att få igång sågen...).

Detta önskar jag verkligen att jag hade på min FS200 (för då skulle jag lätt kunna starta den fast den hänger i selen - jag når handtaget men i en vinkel där jag är helt kraftlös...), men jag skulle inte köpa det igen på min MS250...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12352
maccall skrev:
Detta önskar jag verkligen att jag hade på min FS200 (för då skulle jag lätt kunna starta den fast den hänger i selen - jag når handtaget men i en vinkel där jag är helt kraftlös...), men jag skulle inte köpa det igen på min MS250...


Hur gör du då? Jag lärde mig ganska snabbt att starta min FS-200 i selen (när den är varm, förstås). Placera riggröret under rumpan, och dra med vänster hand.

Om du är svag i vänster, har du nu en anledning att träna upp dig!

Användarvisningsbild
maccall  
#12353
Mangan skrev:
maccall skrev:
Detta önskar jag verkligen att jag hade på min FS200 (för då skulle jag lätt kunna starta den fast den hänger i selen - jag når handtaget men i en vinkel där jag är helt kraftlös...), men jag skulle inte köpa det igen på min MS250...


Hur gör du då? Jag lärde mig ganska snabbt att starta min FS-200 i selen (när den är varm, förstås). Placera riggröret under rumpan, och dra med vänster hand.

Om du är svag i vänster, har du nu en anledning att träna upp dig!


Nu när jag sitter på jobbet inser jag att jag inte minns hundra längre, men jag har för mig att det som kom närmast att lyckas var att vrida den åt väster så att jag får själva motorn lite mer framför mig. Då kan jag få fatt i starthandtaget med högern, men inte i någon vidare kraftfull position. Dessutom måste jag hålla emot med vänstern när jag rycker i snöret, och det är där det verkligen spricker...

Jag har en skada i vänsterarmen efter en trafikolycka, och armen fungerar lite underligt sedan dess. Jag kan starta en såg på marken eller med bakhandtaget mellan knäna, och jag har inga problem att stå och hålla i min 066:a, en stund i alla fall :-), men jag orkar däremot inte hålla emot med vänstern om jag har min FS200 på marken och håller vänstern på riggröret och rycker med högern...

Jag får klämma fast den med benet eller så mot marken i stället, och vissa dagar kan jag vända på apparaten dvs. hålla emot med högern och dra i snöret med vänstern, men bara om det är en bra dag och jag hittar rätt vinkel för vänstern. Å det kan jag nog inte om jag har den i selen, men jag skall i alla fall testa din metod med bakom-ryggen-och-under-rumpan-metod nästa gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).