Motorsåg och handhållet

Justera gasvajer på röjsågen

3 inlägg 3476 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justera gasvajer på röjsågen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11420 Fasiken var svår sågen var att starta senast. Upptckte efter många om och men att "halvgasfunktionen" fungerade dålig, vajern var inte riktigt justerad. Om jag 'knöcklade" gasvajern lite, så gick sågen igång som bara den. Hur justerar man vajern så att det blir bra?

Det är en Stihl FS 200.

Förresten, ibland stannar den efter lite hård körning och man släpper gasen en stund. Varför?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Justera gasvajer på röjsågen

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11422
Mangan skrev:Fasiken var svår sågen var att starta senast. Upptckte efter många om och men att "halvgasfunktionen" fungerade dålig, vajern var inte riktigt justerad. Om jag 'knöcklade" gasvajern lite, så gick sågen igång som bara den. Hur justerar man vajern så att det blir bra?

Det är en Stihl FS 200.

Förresten, ibland stannar den efter lite hård körning och man släpper gasen en stund. Varför?

mycket enkelt det sitter ett avlångt hål i bak kant av gashand taget och där inne sitter det en plastbit som man justerar med en radiomejsel eller ställ mejsel .
det är knäpp fäste på den så det är bara att sätta in mejseln i över kant och dra den neråt så är det klart.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11425 Ja, det var ju pinsamt enkelt. Stod dessutmo i manualen... :oops:

Nu går sågen nästan upp på fullvarv när man startar den. Snacka om lättstartad!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).