Motorsåg och handhållet

Köp av motorsåg

14 inlägg 8003 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av motorsåg

Speedos  
#144335 Hej allihopa.

Är nybliven husägare och funderar på att köpa en motorsåg.
Behovet är väl inte sååååå jättestort, kapa ner häcken, kapa ved och kanske nåt mindre träd.

Undrar nu vad jag skall tänka på vid köp av såg.
Kan tänka mig en begagnad men är lite allergisk mot "kina-" och "Julakvalitet".

Tacksam för all information som leder till en bra såg.
Christian



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

totte  
#144340 Frågan är hur mycket ved du kapar per år och vad du har för budget. Håller helt med om att du inte bör köpa varuhusgojan, bättre att köpa en hygglig begagnad såg då om budgeten inte tillåter så mycket.

Kapar du mycket ved bör du ha en såg på 60 cc eller mer, är det bara några få kubik per år så satsa på en allroundsåg i 50 cc-klassen.

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Speedos  
#144361 Jaha vad är mycket ved?

Jag har en Oxelhäck, 2 meter hög och ca 100 meter lång som jag skall ta ner. Tänkte mig 2 etapper, kronan först och sedan 40 cm över marken. Mittenbiten delas i två för att få plats i spiskassetten.

Utöver detta kanske 3-4 kbm vedkap för senare huggning.

Har kollat lite på nätet, men tyvärr finns det inte mycket ute känns det som.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144370 På Blocket finns det ju massor, en beg Hva/Jred/Stihl/Partner för 500:- eller en ny Stihl MS170 för under 2000:-

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Nonkan  
#144373 En liten hobbysåg räcker utmärkt. Kläm på en Stihl MS170 hos någon ÅF, det är mycket såg för pengarna (1990:).

Annars är Stihl MS192 en favorit, oerhört lätt och smidig. Inte så jäkla rapp, men det behöver den inte vara för det du ska göra. Då är det viktigare att kedjan är vass. Låg vikt är bra när du ska hålla på med trädgårdsjobbet, som häcken.

Husqvarnas vettiga modeller tycker jag börjar på den som heter 435, en bra hemmasåg som är lite starkare. Kostar 3900:-, de billigare än den är inte alls lika robusta.

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Anders Morell  
#144636 Min erfarenhet är att inte köpa "billiga" motor eller röjsågar eller andra maskiner även om jag bara skall använda dom någon enstaka gång.. Tämligen omedelbart börjar dom rackla.
Det verkar inte heller som om tillverkarna jobbar med kvalitets eller underhållsdesign längre.
Speciellt dålig erfarenhet har jag av Partner och Stiga men även av Husqvarna.
Senast så köpte jag en HQ motorsåg där det erfordras specialverktyg för att ställa tomgångsvarvtalet.
Den förra HQ jag ägde deformerades i plasten så att oljan började läcka ut.

Jag har åxå köpt en Partner snöslunga som det inte går att justera friktionskopplingen på... På den måste man även ha flera verktyg för att komma åt att byta tändstift. Jag har en japansk båtmotor som nu gått i 30 år utan problem , lättservad, bra instruktionsbok.
En Partner röjsåg jag ägde för några år sen var helt obegriplig hur man skulle skifta verktyg samt att det var ett piller som tog timmar i anspråk i stället för användarvänliga snabbkopplingar.
Svensk kvalitet är ett minne blott ?

Ps
Kolla att det finns serviceverkstad i närheten och eller tillgång till reservdelslistor, reservdelar innan du köper.

Anders

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Phantom  
#144640 Anders Morell: Specialverktyg för förgasarjustering på Husqvarna sågar är främst på de enklare konsumentsågarna. Anledningen är att "vanliga" konsumenter inte har kunskap att ställa in sågen rätt, med resultat att sågen går sönder och de skyller på dålig kvalitet.
Därför är tanken att konsumenten eller den som inte vet vad man gör åker till en verkstad som KAN göra rätt.
Är det sen så att man kan själv, så går det utmärkt att skaffa detta specialverktyg för en rimlig peng.
Sen håller jag med om att Husqvarnas billiga sågar inte är av det rätta virket, och är inte tillverkade här med samma kvalitet som en proffssåg och kan inte heller jämföras med en sådan oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Anders Morell  
#144643 Panthom
Jag vet inte om jag någon gång har behövt ställa in tomgången på min båtmotor men om jag behöver det då finns det en utförlig instruktion både på nätet och i handboken.
Jag har försökt se skillnaden på HQ 440 och vad dom annonserar som proffs-sågar utan att hitta några synbara konstruktions olikheter. På sågen 235 ställde man tomgången med en skruvmejsel
Sen är det åxå så att där jag bor har jag ett antal mil till HQ service. Till Partner, Stiga etc finns det ingen service överhuvud taget annat än att lämna in maskinen till en ointresserad butik för att skickas vidare. Att gå från skogen till butiken för att vara av med sågen i 2 månader för tomgångsinställning skapar inte direkt någon goodwill.

Det skulle vara kul med ett forum för konsumenter där konsumenterna kan betygsätta kvalitet och service.
Men framför allt ! Varför konstrueras maskiner konsekvent så underhållsovänligt?
På en av mina Stiga gräsklippare så hålls kniven av en bult , vänstergängad, vars huvud redan efter första säsongen var nednött till oanvändbarhet. Var finns kvalitetsingenjörerna.

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144655 Anders.
Skillnaden mellan proffs o consumtions sågar är antalet drift timmar, drift säkerhet/production och prestation.
Man får vad man betalar för.

Att det görs svårare att justera är för att det är det som ställer till mest kostnader efter dålig skötsel av de vanligare användarfelen. Ett sätt o förhindra att de blir sämre än tänkt snabbare än tänkt.
Tomgångs skruven brukar vara spår eller kryss, Låg o högfartskresarnas juster skruvar brukar ju vara specialare på billigare såg för att man inte ska justera tomgången på dessa!!!!!!!
Det görs av spjällställs skruven som bestämmer hur mycket gas spjället ska vara öppet.

Nu bor du nog i den del av landet där gräs sliter så hårt på metall att bultskallar blir obrukbara. Tyvärr är det bara ett lokalt område som har så hårt gräs, så jag tror inte hela industrin ändrar sig på grund av det.

Att du har långt till service ställe är nog för att det inte finns kundunderlag o ha det närmare, det brukar vara så..

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Anders Morell  
#144661 Mange

Du verkar vara kunnig inom området.
Du säger att "skillnaden mellan proffs o consumtions sågar är antalet drift timmar, drift säkerhet/production och prestation. Man får vad man betalar för".

Hur kan man som kund se detta samband innan köp?
Dvs hur ser man kvaliteten ?

Anders

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144662 I huvudsak på prislappen!

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

totte  
#144666 Håller med th, det går oftast inte att se på en såg om det är en proffs eller konsument, det sitter mest i kvalitet, material och utförande av innanmätet. En period såg konsumentarna mer plastiga ut ofta, men numera ser ju proffssågarna lika plastiga ut utanpå. Så man får förlita sig på tillverkarnas uppgifter och priset.

Vad gäller Partner från senare tid så är allt av det märket konsumentprodukter, ett snäpp bättre än de sämsta kinaprodukterna.

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144675
Anders Morell skrev:
Hur kan man som kund se detta samband innan köp?
Dvs hur ser man kvaliteten ?

Anders

Man får antingen lita på tillverkaren, se till de som har erfarenhet och kunskap i ämnet eller samla all tillgänglig erfarenhet o kunskap nog att avgöra själv.
Kombinationer av dessa funkar naturligtvis...

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg

Speedos  
#145281 Åh tack.

Jag vill tacka alla som svarat. Har samtidigt följt en annan tråd här på forumet som gäller köp av såg.

Era inlägg har varit grymt bra, då det gett mig massor med info om saker att tänka på.
Jag har till 99,9% bestämt mig för en Husqvarna 40, som jag får köpa för 2000:-. Har hittat en handlare i Floda som säljer sågar. Han har en lite verkstad där han både servar och köper begangade sågar som han senare fixar till. Dessutom får jag 6 mån garanti.

Men om jag nu känner mig själv rätt så kommer jag, om jag nu gillar sågandet, snart byta upp mig till sambons förtret :mrgreen:

Återigen tack för all hjälp Christian

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).