Motorsåg och handhållet

Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

25 inlägg 18502 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

takido  
#144334 Hej på er

Tänkte kolla med er om ni har några bra tips på motorsåg som skall ersätta den gamla Jonsered SP510 50cc. Det jag har använt sågen till är att kapa upp kamin ved kanske en 6 till 14 kubik per år. Jag har varit ute hos tre handlarna här i Göteborg och kollat på nya sågar.

De för slagen som jag fick av dem var nedan sågar alla är nya från dem, vilken skall man välja?
För skillnad mellan billigaste till den dyraste 4040: - som det skiljer kan man köpa många kedjor och svärd för.

Husqvarna 435 2350: - 3 handlare som rekommenderar
Husqvarna 55 4500: - 1 handlare som rekommenderar
Husqvarna 359 4995: - 2 handlare som rekommenderar
Sthil MS250 CM 3990:- 2 handlare som rekommenderar
Sthil MS251C-BEQ 5990:- 2 handlare som rekommenderar
Sthil MS261 6390:- 1 handlare som rekommenderar

Ge tipps vad ni tror skulle passa mig för det som sågen skall användas till. Jag har riktig skydds utrustning så den delen finns redan hemma.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

totte  
#144338 435:an går bort direkt, alldeles för liten, den kör du slut på rätt snart med vedkanpning. De som rekommenderar den som vedkapsåg vet inte vad dom pratar om.

Stihl 250, 251 är också för små, inte lämpliga för vedkapning. 261:an är i underkant med sina 50 cc.

Av de ovanstående skulle jag välja 359:an, man bör inte ha en såg på mycket mindre än 60 cc för vedkapning.

Du får säkert fler förslag från andra.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144339 Av de såg du räknat upp är nog 359 den du får mest ut av för pengarna.
Jag tror den kommer du att bli glad över länge.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

totte  
#144343 Skall tillägga att köpa en för liten såg för vedkapning, det blir dyrt i längden, den kommer inte att hålla läge eftersom du måste plåga den rätt ordentligt. En större såg med bättre vridmoment kan man köra mycket lugnare och ändå kapa effektivt. Då blir den inte för varm och håller bra i längden. En viss tyngd i sågen är också bra vid just kapning, den går stabilare, vibrerar mindre och äter sig ner i träet av sin egen tyngd.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

peter399  
#144345 En röst till på 359 som vedsåg. 55an är en gammal beprövad slitvarg också.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

takido  
#144352 Ja då verkar ju min mag känsla vara rätt då med tanke på att man bör ha en större såg så jobbet blir roligare att utföra. Jag funderar själv i banorna på en 359 eller 55an men som sagt 359 är ju en nyare såg. Får bege mig ut en kväll igen och känna och klämma på dem en gång till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

totte  
#144356 Lycka till och berätta sen vad det blev!

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

Nonkan  
#144374 Jag tycker ni är lite för fördömande mot de mindre sågarna.

6-14 kubik per år är inte mycket ved att prata om, och det sågas förmodligen inte på ett bräde heller, för det orkar man inte om man inte jobbar i skogen, för det är rent fysiskt skitjobbigt att kapa ved.

För den volymen som det handlar om här hade vi rekommenderat exakt samma modeller.

Det viktigaste är att hålla skärutrustningen i trim. En såg med slö kedja i händerna på en ovan användare dödar en såg bra mycket snabbare än att den inte har många cc.

Normalt när vi pratar vedkapning hos oss tänker man närmast på vedproduktion, man står på vedbacken och bara matar på. 6-14 kubik skulle jag kalla trivselved, och då behövs inga monstersågar, det är bara avskräckande för en konsument som aldrig hållit i en såg innan.

Lägg prisskillnaden på vettig skyddsutrustning istället. Visar det sig att det är jättekul att såga så kan man köpa en större såg senare.

Antalet små Stihlsågar (t.ex. MS170 el MS180) som skurit p.g.a överbelastning är jäkligt lätträknade. Vi har mer problem med skurna MS660 som gått i sågverk isåfall. Kedjorna på småsågarna går inte att få så aggresiva att överbelastning blir ett reellt problem.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

totte  
#144380 För en gång skull håller jag inte med dig Nonkan. Visst funkar det med en liten såg också, och troligen skär den inte ihop heller, men i synnerhet en liten hobbysåg slits hårt av vedkapning och det är jäkligt trist och mer arbetsamt att stå och kapa med en liten skrika. Har gjort det. Och anser att det är fysiskt mycket mindre slitsamt att kapa med en större såg. 6 kubik är på gränsen till trivselved, 14 är det inte.

Så jag tycker nog att om man skall köpa en såg i huvudsak för kapning så skall det vara en med lite mer kubik och gärna lite mer kvalitet. Nå, allt är förstås min åsikt bara.

Vad jag håller helt med om är att slöa kedjor är riktigt illa och ju mindre såg ju mer noga är det med filningen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

takido  
#144398 Hej igen på er tack för alla tipsen som ni ger. Jag kör nu med fars Husqvarna 55 med ett 15” svärd då SP510 lagt av som sagt. Men före den lånade jag en Stihl ms181 men tyckte den var lite seg att komma igenom stockarna med.

Så jag skulle som sagt hellre lägga pengarna på en större såg så det är lite tyngd på den när man kapar samt inte bara en hobby såg som sagt. Vill ju skaffa en ny slit varg som fungerar bra och är rolig att köra.

Pris skillnaden på sågarna kommer inte läggas på skydds utrustning då jag redan har full mundering. Men skulle ju kunna läggas på svärd och kedjor. På min gamla såg var det ju ett 13 ” svärd men det är ju skönt med det lite längre som i dag sitter på fars 55a som sagt.

De sågarna jag funderar på då jag har bra handlare som jag supportar Husqvarna samt att de är kanon så där för är jag mest inne på en Husqvarna.

Så där för tror jag det blir någon av nedan tre sågar.

Husqvarna 435 2350: - kan sågen kännas liten eller svag då den är på 40cc med 13” svärd
Husqvarna 55 4500: - gammal tro tjänare son nu gör i Brasilien på ca 53cc med 13” svärd
Husqvarna 359 4995: - nyare maskin som skall vara bra 60cc och med ett 15” svärd

Ge gärna mer tipps vad som kan rekommenderas eller om det finns annan bra handlare i Göteborg som säljer andra märken än Husqvarna som är värda att besöka.
Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

totte  
#144415 Handla då hos den handlare som du redan gillar, bra handlare är viktigare än vilket märke man väljer.

Ja 435 går bort, den är för liten tycker jag
55:an är OK
359 är den bästa kapsågen och obetydligt dyrare än 55:an, mitt val helt klart.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

takido  
#144442 Hej jag funderar på 359 eller en 55 då jag i dag var ut hos handlaren och kände och klämde på dem igen. Så 435 känns som att den är i minsta laget så den faller bort nu.
När jag pratade med säljaren så kom det fram att 55an skulle han nog kunna sälja för 3900:- med ett 15” svärd på maskinen. Vilket svärd det var på 359 för 4995:- är jag inte säker på men tror han sa det var ett 15” svärd på den också.

359 känns ju som att det är en nyare såg och det kanske är värt de extra 1000:- som det diffar samt större motor som sagt.

Har ni mer argument som jag kan använda för och i mot i mitt val av såg eller kommer ni på någon annan såg i samma storlek som jag missat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

jimmp  
#144443 Har både skruvat och kört både sthil och husqvarna på heltid i några år och och är av den bestämda åsikten att när man pratar semiproffs sågar (vedsågar) så är sthil otroligt mycket driftsäkrare och på såna små mängder om år klarar man sig bra med en sthil 250.Husqvarnas billigare sågar hare bara varit strul med iaf hos den återförsäljaren där jag skruvade å då såldes det ändå betydligt mer av sthilarna.Går man ett antal år tillbaka i tiden så är det ju en annan femma.Då var qvarnorna riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

takido  
#144446 Okej tackar för svar så en 250 eller 251 skall jag också fundera över då någon av dessa som rekommenderas mer eller mindre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för kapa kamin ved vad välja?

Leatherface  
#144451 Hej!
Hugger min egen ved i skogen, kör hem den o kapar.
Allt med samma såg: Stihl ms 260.
Den går felfritt o har gjort det i 5 år nu. jag kapar 40-50 kubik årligen plus en massa annan fällning. Kedjan ska alltid vara vass oavsett vad många kubik sågen är på.
Grannen har en stihl ms 390 på drygt 60ccm, o han tycker den är tung o drar mycket soppa. Han använder den nästan bara när han fäller övergrovt, knappt aldrig annars.
Stihl ms260 alt Hq 55 är mitt tips!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).