Motorsåg och handhållet

Fälla träd. Tips!

99 inlägg 47413 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

totte  
#152446 Just det! Sågar man sig i ansiktet :shock: :shock: :shock: så har man med stor sannolikhet jobbat på ett regelvidrigt sätt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152456
totte skrev:Just det! Sågar man sig i ansiktet :shock: :shock: :shock: så har man med stor sannolikhet jobbat på ett regelvidrigt sätt.
Med risk för att påstås utnyttja situationen: "vad var det jag sa?"
posting.php?mode=quote&f=12&p=152446#pr148432
Jag lider med den drabbade som blivit skadad.
Jag har sett två stycken personer som sågat sig i ansiktet.

Att gå en motorsågskurs rekommenderas. Det är kunskapslyft, ökat säkerhetstänk och utbyte av erfarenheter. Ex. båda serviceverkstäderna som medverkat har haft ägare som berättat om olyckor de varit med om själva. "Kvällen var räddad" bara med den berättelsen.

Två elever sa för 15 år sedan efter de gått en 1 1/2 dagskurs:
1 Jag har nu oftast klarat mig i gallring 2 dagar i följd utan att behöva baxa ner fastfällda träd efter det jag fick lära mig att sikta med sågen vid fällning.
2 Om jag slipper ett enda ryggskott i resten av mitt liv efter kursens kvistningsråd och lyftningsråd, så är kursen betald.

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Kjell S  
#152460 Tips o trix med sunt förnuft är väl aldrig fel - hur dom än förmedlas.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Torgny  
#152489
lars11 skrev:nå, är själv en huggare som bara fällt björk o sly i typ 25 år men aldrig nåt grovt och aldrlig nåt stormfällt problemträd.
Kan bara säga att denna tråd är bra! Bra med både tumreglerna och de anpassade proffstipsen. Alla fattar ju att träd kan ligga på hur många sätt som helst och man måste ju till sist tänka själv. Men som ny i bushen är ju frågan: Vilka är variablerna? Finns massor av info i denna tråd som: Tänk på detta!, Kan man göra så här? Är det spänn? Var? Är rotvältan säker? Faller, vrider sig stocken? Vad händer med toppen? Tjocka grenar? Var ska man retirera? Bör man spänna fast den, i så fall för vilka händelser?
Ett exempel är att jag alltid föreställt mig att vältan vill falla tillbaka men så är det ju inte säkert! RÄTT bra att få höra det och inte uppleva det själv!
Sen har jag också kollat på dom här videosnuttarna på skogis och här, jättebra!!

En kanske dum fråga: Borde det inte vara lite mindre farligt att göra ett sk. "farligt" mindre snitt om man kör lite långsammare? Borde inte kunna bli några Tysonkast med låg kedjehastighet, men grenen går ju av iaf och det kanske är tidsbesparande jmf med alternativen? Krossa gärna denna ide...


jag tror du menar att såga snittet saktare eller i ettapper o inte kapa av trädet i en snabb följd o då kan det fungerara bra o man kan hinna undan
men att gasa motorsågen lite o ha låg hastighet på kedjan är lika farligt som svårt

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Torgny  
#152492 Huggarn skrev:
men vad säger säker skog om att köra bil ut till skogen en måndagmorron? troligtvis farligare än att kapa några grenar över huvudet!!


Den som för ett nyktert liv så ser jag inte något speciellt i riskväg med körning till skogen.

men vad vet du om den du möterpå skogsvägen eller på väg till skogen?

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Job Andersson  
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

totte  
#152517
Job Andersson skrev:Linda 500 meter pentyltråd och bränn av:-)


500 m :shock: ! Så du tänkte att han skall flisa den på en gång! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Job Andersson  
#152572 jaa, va fan, det är ju inget stamblock vi pratar om :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Kjell S  
#152622 Sprängövning i lumpen m pentyl på ett träd.
"Noga beräkningar" o sköt av..
Trädet stod kvar o fänriken vänder sig emot mig o säger
- Ska det va så j:a svårt att få ner ett träd med sprängmedel!
Ingen tittade på fänriken utan på tallen som kom bakom ryggen på´n.
Noga beräknat var det och fänriken fick ändra jargong!

Kungsängen 1979 I1 PV-GRG Spräng o mintjänst

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152849 Vad tycker ni om denna :surp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mq-e6O0N7-w[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

totte  
#152867
Mikael skrev:Vad tycker ni om denna :surp:


Inte!

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Tompamannen  
#152880 Jag tycker det var för korta bitar. Jag föredrar 30cm's, men han kanske hade liten kamin.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

j-eg63  
#152884 Han på videon glömde nog att göra fällskär vid fällningen av trädet

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

axwell  
#152888
j-eg63 skrev:Inlägg av j-eg63 » 3 minuter sedan.
Han på videon glömde nog att göra fällskär vid fällningen av trädet


Skulle skriva några rader på tyska i detta forum, googlade på "riktskär" fick upp "Fallkerbe" och "f'ällskär" gav "Fällkerbe".

Om googleöversättningen stämmer så förstår jag att det kan uppfattas som samma sak.

Antar att du menar riktskär?

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152922 Synd att dom inte lagt upp filmen när dom fäller trädet....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).