Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 xp

12 inlägg 12437 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 242 xp

pip  
#143343 Jag har en hva 242 xpg som har skurit. Fick ett bud på sågen där jag hade lämnat in den på service på 2000:- om jag köpte en ny Hva som kostade 7000:-. Vet ej vilken modell. Men ni som har koll på det här vet säkert vilken modell det borde röra sig om. Jag har även surfat runt lite och kollat på ny cylinder o kolv. Verkar som det blir billigast att köpa detta från USA. Men hur är kvaliteten på dom här grejerna. Så den stora frågan är: Ny såg eller laga den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

totte  
#143355 En åsikt: Du får aldrig tag på en ny såg som är lika trevlig som 242:an. Men det är bara en åsikt. Frågan är väl mest i hurpass bra skick allt annat är, skall du reparera den så bör även vevaxeltätningar, packningar, mm bytas när den ändå är nerplockad. Och förstås kolla lager och allt annat. Sen är det ju också en fråga om användning, kör du som proffs vill du ha nya grejor, kör du i mindre omfattning är det en annan sak. För min del skulle jag renovera om sågen i övrigt är i gott skick, men det finns aldrig några säkra svar på en sån här fråga.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp

pip  
#143363 Skall bara ha sågen till husbehov.Är absolut inget proffs. Sågen är i mycket bra skick annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

totte  
#143374 Ja, som sagt, jag skulle lägga några lakan på att renovera den då, det är en av de bästa Hq gjort under de senaste decennierna. För den summa du lägger på det kan du inte få en såg som är i närheten lika bra. Understryker igen att det är endast en åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

viktor meck  
#143380 ska renovera en lika dan såg med en kinacylinder och kolv för 130 dollar med frakt. återkommer med hur det blev

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp

Phantom  
#143404 Jag håller med totte, det är en mycket trevlig såg, och en likvärdig såg får du svårt att hitta idag.
Är den i övrigt i bra skick så skulle jag renoverat den, och det är min åsikt.
Jag har använt italienska kolvar i ett par sådana sågar utan problem. De går fortfarande idag utan problem efter ett par år :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143410 Instämmer i hyllningskören till 242:an. Om du bara husbehovshugger är den klart värd att reparera, du får inget tillnärmelsevis motsvarande för de pengar som reparationen kostar. Dock gäller det att försöka fundera ut varför den skurit, annars finns det stor risk att det händer igen. En bra reparatör borde dock kunna se till att förgasarinställningar m.m. blir bra efter cylinderbytet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp

Phantom  
#143411 Lagar du den själv så blir det billigare, eller om du har någon med rätt kunskap som kan göra det enligt konstens alla regler i din närhet.
Men som tidigare sagts så måste orsaken till haveriet åtgärdas, så det inte händer igen med nya delar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

totte  
#143428 Den absolut vanligaste orsaken är att den gått med förgasaren för snålt ställd, för mager blandning ger överhettning. Värt är att kolla vevaxeltätningar och alla packningar, luftläckor ger samma fenomen. Ytterligare en är att den körts med oblandad bensin eller med för dålig olja, t ex utombordarolja som inte passar för luftkylda motorer (Julas färdigblandade sägs ha sån olja). Igensatta kylflänsar är också en risk. Så se till att allt detta kollas upp ordentligt, om du nu väljer att repa sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp

pip  
#143494 Tack för alla synpunkter!

För vidare info kan tilläggas att kolven var "kornig" på toppen och så hade den skurit på avgassidan. Hade lånat ut sågen när den skar, och han hade lånat en såg till som oxå skar, så jag lutar mot att han körde med för mager/fel blandning som ni beskriver

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xp

Phantom  
#143528 Alternativt så körde han med Julas 2T alkylat, den har fel olja.
Jag har varit med om detta när en och samma person har använt den bensinen...4 röjsågar som skar innan personen ifråga tog till sig att byta soppa.
Har cylindern klarat sig så behöver reparationen inte bli allt för dyr. Men är det stora repor som känns så blir det även cylinderbyte.

Det jag ofta märkt på dessa sågar, och andra äldre maskiner, är att vevaxeltätningarna är torra. Många bryr sig inte om att byta dessa innan olyckan är framme. Ingreppet är inte så stort på just 242 då du kan byta dessa utan att behöva dela sågkroppen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xp

totte  
#143531 Håller med Phantom om tätningarna. Annars vad du berättar understryker en sak, låna aldrig ut en såg till nån utan att skicka med en dunk med rätt soppa, om du inte är hundra säker att på att det är rätt som personen har.

Notera: När vi pratar om för mager blandning så menar vi bensin/luft, dvs den får för lite bensin i förhållande till luftmängden den suger i sig. Det är livsfarligt för sågen, den överhettar.

Sen kan bensin/oljeblandningen vara fel på olika sätt, för lite eller fel olja, det är också katastrofalt. Men skilj på begreppen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).