Motorsåg och handhållet

Husqvarna 359 motorsåg läcker sågkedjeolja

16 inlägg 18822 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 359 motorsåg läcker sågkedjeolja

Skog 2345  
#142887 Hej,
Köpte en Husqvarna 359 i Torsdags har haft den ståendes på golvet i köket i nu 5 dagar och det har runnit ut ca 1dl såg olja ur sågen.I morse ställde jag den på en tidning och nu när jag kom hem var det än fläck på ca 2dm*1dm på tidningen. Ska sågen verkligen läcka ut så mycket olja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142892 Den ska väl inte läcka nån olja alls.
Ser du om det rinner det från locket eller tanken?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Phantom  
#142895 Har du kört sågen?
Är svärdet rätt monterat?
Olja sprider sig rejält när den rinner ur sågen, så oftast är det en mindre mängd som läcker än man tror.
Som Flisaren skriver: läcker den från locket, oljetanken eller på svärdssidan?
Olja som finns i svärdet efter körning kan läcka ut. Olja som finns i kopplingskåpan kan även det rinna ut, om du kör sågen tom dvs. i luften och inte i ett träd.
Har du köpt den hos en ÅF så har du garanti, och det kan vara fråga om ett garantiärende.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Skog 2345  
#142896 Det läcker från svär sidan.Svärdet är rätt monterat.Öppna och tog bors svärd/kedjan och det var jätte blött under kåpan som driv hjulet sitter under.Har startat och gasat sågen litte i luften i max 1 minut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142897 Rengör allt och titta om du ser nån olja som rinner

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142944 På tal om Husqvarna 359:a. Kan man säga att detta är en proffssåg?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142957 Detta är man nog inte riktigt över ens om generellt sett.

I mitt tycke är det det eftersom den är i 357 familjen, men HVA ville nog sälja den som farmar såg.
Gången i den är lite olik 357, mer brum i den om man säger så, men inget för de som är ute efter höga varv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

peter399  
#142996 359 är poppis i USA där många köper den för det lägre priset än Xp sågarna plus att den verkar ha en grym trimningspotential.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143022 Jag trodde att det bara var xp sågarna som man kunde med rätta kalla för proffssågar. Men så är det kanske inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143078 Du kan ju uppenbarligen ha en XP såg som De väljer att inte sätta XP på, sen kan man nog tolka det som man vill.
I mitt tycke håller 359 varvet bättre o blir inte lika varm om det ska kapas mycket. 357 är bättre om det är lite klenare kapning eller kvistas löv exempelvis.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

kitster  
#143133 hej!
Det är normalt, om oljepumpen hamnar i öppet läge när sågen stängs av finns en liten öppen kanal. Sorry men så är det, det är troligen inget fel på den.

// K

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Skog 2345  
#144681 Hej,
har nu lämnat i sågen till säljaren och dom trodde först att det var som det skulle men dom ställde också sågen på golvet och dom så att det rann ut en massa olja så dom ringde till Husqvarna och fråga va dom skulle göra med sågen och Husqvarna sa att dom skulle lägga en O-ring i hålet där oljan kommer ut och dom testa det sättet men dom tycket inte det vart något bättre så nu är sågen skickad till Husqvarna för att dom ville titta på felet.Men han i affären sa att dom hade fått in 2 sågar av samma sort samma vecka och dom hade samma fel.Så felet var ett för stort ut lopp där oljan kommer ut.
Men under tiden är inne på lagning så fick jag låna en ny Husqvarna 353H E-tech.Det var värkligne en under bar såg med värme i hand taget!
TREVLIG HELG!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Skog 2345  
#147552 Har nu istället en nya 560xp !!!!! ....... BRA DRAG I DEN!!!!! Rekommenderas stort!!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

FREIJAN  
#147751 HEHE... vilket kliv från bonnasåg till en proffs-såg!!

rita gärna en rad om den sen när du kört en stund, är nyfiken på den

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

Naders  
#147777 Om du hade 359:an i köket får du kanske flytta in 560:n i finrummet :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).