Motorsåg och handhållet

Behörighet för att arbeta med motorsåg

18 inlägg 14123 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

lodjuret  
#145755 någon som vet hur statistiken ser ut fördelat på vilka som skadar sig kontra arbetsmoment?


https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25550.pdf

av de som skadas av trädgårdsredskap s.51-58 så visar det sig att 4.9% av männen och 0.8% av kvinnorna som skadar sig med motorsåg.


då man sett snickare och andra tomtar på olika byggen använda motorsåg som de knappt kan starta och utan skyddsutrustning, borde inte grönt kort även gälla för dem?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210054 Tar upp denna gamla tråd...

Har inte funderat så mycket på detta med motorsågskörkort. Är över 60 och tycker nog att jag klarar mig i min egen skog några år till utan någon vidareutbildning. Har ju ändå hållit på med såg i över 40 år då jag började med en Partner R18. Under senare år har frugan och jag jobbat tillsammans i gallringarna. Hon drar ihop det jag sågar ned.

Läste nu i senaste Jordbruksaktuellt (skogsdelen) att vi inte skall kunna hålla på med detta längre! Kan detta vara möjligt? Är det meningen att lagen skall slå på detta vis. Att jobba tillsammans är både trevligt och ger en trygghet, skall vi nu tvingas köra i skift? Vad blir det för säkerhet av det?

Skulle röja upp gräns mot en granne. Skall vi då tvingas att gå med varsitt såg alldeles intill varandra för att få det att fungera inom lagens råmärken? Är detta ett säkert sätt att arbeta?

Undantaget stormarna Gudrun och Per, så brukar jag inte hugga några större mängder och med de år jag har kvar i skogen hinner det inte bli så mycket virke att det är motiverat att lägga flera tusen på ett motorsågskörkort.

Hur skall vi då göra?

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210088 Som jag förstår lagen så är du/ni undantagna från kravet på motorsågskörkort.
Så här står det:
"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:..." och där står bl.a. Paragraf 16-18, vilket just handlar om kravet på motorsågskörkort.

Så fortsätt du med gott samvete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).