Motorsåg och handhållet

dålig smörjning

6 inlägg 5739 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dålig smörjning

eLGe  
#141752 hej jag har två motorsågar och båda smörjer kedja/svärd dåligt. funderar om det kan vara oljan som är problemet? har köpt den på jula. förut hade jag en annan olja som jag fick av en bekant och den var lite tjockare i konsistens.

motorsågarna jag har är:
stihl avp 020
partner -70talare?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: dålig smörjning

Robertberg  
#141765 Har du rengjort svärdet ordentligt?
Vad är det för typ av olja du har köpt, en biologiskt eller mineralolja?
Bio-oljorna rekomenderas inte till sällanbrukare då det snabbt beckar igen.

Men med tankt på att Jula-oljan är tunnare, vad menar du med smörjer dåligt?
Att mängden olja är mindre eller att samma mängd (som innan) resulterar i sämre smörjning?

Avatar Fallback

Re: dålig smörjning

eLGe  
#141768 jepp har rengjort det flera gånger, problemet är att det inte verkar komma tillräckligt med olja så det går mer eller mindre torrt, kör man sågen i luften ett tag blir kedjan oljig. det är bio-olja

   TS
Avatar Fallback

Re: dålig smörjning

Robertberg  
#141771 Om allt är rent och snyggt borde det ju inte spela nån roll att det är bio.. Jag vet iofs inte hur pumpen fungerar med de olika oljetyperna. Men kanske han vara en idé att köpa en mindre mängd mineralolja och se om det gör skillnad?

Jag tar förgivet att du försökt att öka mängden olja som pumpas ut, om den möjligheten finns.

Ett annat tips är att invänta svar och råd från dem med mer kunskap än vad jag har :)

Avatar Fallback

Re: dålig smörjning

eLGe  
#141780 aha nä jag har inte justrerat något, vart brukar man kunna göra det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: dålig smörjning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141831 Gick det bättre med oljan du haft förut?
Har du nån beskrivning på vilken partner det är eller bild?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).