Motorsåg och handhållet

Skillnader på olika Alkylat?

21 inlägg 31686 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Valmet830.3  
#151751 [quote="Röjkvist"]Förstår inte varför man envisas med att andas in bensen och andra cancerframkallande
ämnen? När man kan slippa detta genom att använda akrylatbensin :!:
Plus att sågen mår bättre :smile:[/quote

Instämmer med föregående talare, tycker man i vissa läge kan känna hur det sticker i näsan även med alkylat och det ger väl en liten tankeställare om att det vi sysslar med inte är helt utan hälsorisker.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

hakan1  
#152149 har någon värdet för Stihl 026 på glappet mellan tändspole och svänghjul ?

jag har handlat mer färg än miljö bensin därför blandat orden

nu har sågen fått sig en rengöring men felet består när tändstiftet är i blir det kraftigt motstånd vid varje kontakt med tändspolen av svänghjulet fast ställt glapp till 0,3 på båda klackarna samtidigt ska det vara mer glapp på en Stihl 026 tändspolen kan ju ej ändra sig och magnetismen öka när den blir gammal?
något fel på cylindern eller kolv eller kolvringar fanns ej endast ett lager med fastbränt sot på kolvtoppen men den har troligtvis aldrig varit isärplockad sedan ny 1997 jag har ägt den halva tiden och ej kört mer än ca 50kbm hur mycket pensionerade bonden kört innan vej man ju ej men sågen var i bra skick och ej sliten misstänker att färgen lossar efter många timmars drift samt att vita färgen på svärden helt försvinner

är det rätt glapp får väl såg gå tills man hittar en nyare med bra rykte

såg har gänga för dekompritionsventil kanske kan detta var en lösning vad kostar dessa?
hu länge fungerar dessa innan de läcker?

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152883 Jag har hört sägas att vissa har problem (tycker den luktar illa, huvudvärk od) med Stihls alkylatbensin och gått över till Aspen och det gått bra. Andra har fått problem med Aspen och testat Stihls alkylatbensin och sluppit problem då. Så om man är känslig så kan man ju testa olika och se om det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152889 Tror inte det är bränslet man reagerar på utan oljan i det.
Har provat lite med några som varit tjuriga i halsen med Aspen 2-takt o blandat Aspen 4takt till dem med annan olja. Det funkar...

Samma med kedje olja, ofta kan det spela större roll än man tror. Blir en fin oljedimma runte en vid kvistning till exempel. Den andas in o då kan vissa reagera på vissa oljor.

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

totte  
#152908 Håller med Mange, det är ganska säkert oljan som vissa reagerar på. Bensinen i sig är nog skäligen identisk, om inte t o m från samma tillverkare. Det är nackdelen med färdigblandat, man vet inte vad det är för olja man har i.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

SawTroll  
#152924
Skutt skrev:Hej!

Har läst trådar om olika bränsle till motorsåg men skulle gärna vilja veta mera om olika alkylat.

Jag har kört mina maskiner på Aspen och Stihls alkylat och det har fungerat bra tycker jag. Nu har ju även Statoil en 2t alkylat som är betydligt billigare.

Är det skillnader på dessa soppor? kvalitet? och finns det risker med att växla mellan olika alkylat?

Vad har ni för erfarenheter?


Den eneste forskjellen jeg har registrert mellom Aspen og Stihl Motomix er lukten av avgassene - det lukter ille av Motomix, mens Aspen nesten ikke lukter i det hele tatt.

Jeg vil ikke kjøpe mere Motomix, selv om den er noe billigere her.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).