Motorsåg och handhållet

Skillnader på olika Alkylat?

21 inlägg 31812 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnader på olika Alkylat?

Skutt  
#141572 Hej!

Har läst trådar om olika bränsle till motorsåg men skulle gärna vilja veta mera om olika alkylat.

Jag har kört mina maskiner på Aspen och Stihls alkylat och det har fungerat bra tycker jag. Nu har ju även Statoil en 2t alkylat som är betydligt billigare.

Är det skillnader på dessa soppor? kvalitet? och finns det risker med att växla mellan olika alkylat?

Vad har ni för erfarenheter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Phantom  
#141580 Kan vara en skillnad i vilken olja som alkylaten är blandad med. Så kolla noga att den är blandad med en olja anpassad för luftkylda motorer såsom motorsåg m.m.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

åberg  
#141587 Julas alkylatbränsle innehåller olja som är klassad för båtmotorer.

"Innehåller 2 % helsyntetisk TC-W3 godkänd 2-taktsolja."
http://www.jula.se/alkylatbensin-for-2-taktsmotorer-5-l-624026

Sådan olja är inte rekommenderad för motorsågar.

I en godtyckligt vald motorsågsmanual från Husqvarna kan man läsa följande:
"Använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda utombordsmotorer, s.k. outboardoil (benämnd TCW)"

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

totte  
#141600 Lyssna på vad åberg sa! Utombordsolja är avsedd för vattenkylda motorer som har en betydligt lägre temperatur på cylinderväggarna än en luftkyld. Den oljans temperaturegenskaper är inte lämpliga för motorsågar. Så det är kanske därför som det varit en hel del strul med sågar som körts på Jula-soppa.

Själva alkylaten är nog i stort sett densamma oavsett märke, men oljan kan skilja. Vill man vara säker så köper man 4T-soppa och den olja man vill ha och blandar själv. Vill till att ha ordning på dunkarna då.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Skutt  
#141610 Tack för bra svar :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

maccall  
#141714
totte skrev:Vill man vara säker så köper man 4T-soppa och den olja man vill ha och blandar själv. Vill till att ha ordning på dunkarna då.


Jag får visst 2-taktsolja av handlaren varje gång jag köper något dyrare och för att i någon mån förbruka den i samma takt som det kommer mer så blandar jag febrilt min Stihl 2-taktsolja i Aspen 4-takt bensin, och det fungerar förstås prima.

Men man skall inte blanda när man är trött i huvudet, det går illa: När jag hade blandat klart efter senaste sågningen och kom in i köket och började räkna på hur jag hade gjort kom jag fram till att jag antagligen mixat 7 liter bensin till 4% blandning i en dunk som bara rymmer 6 liter... Fan vet vad jag egentligen kör på just nu, men det är i alla fall inte för lite olja i...

:roll:

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

totte  
#141717 Så rätt så. När jag sa säker så menade jag förstås endast på vilken olja man har i. Sen vad det blir för blandning, ja, vill man vara säker där så får man väl köpa Aspen, den är ju garanterat motorsågsanpassad.

Skickligt att packa ner 7 liter bensin i en dunk som rymmer 6! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

hakan1  
#151561 vad blir det för fel på cylinder som körs med marin 2t olja

jag har för hög kompression i min stihl 026 anv först aspen 2t sedan kört upp 1l marin 2t olja
dar man ut stiftet går den runt ok men med stift är det kraftigt motstånd vid varje kompressionsslag

ska jag ta av cylinder och se om allt är ok före man kör mycket körde flera timmar en kväll i höstas
den går perfekt när den väl är i gång

är packningen mot vevhuset lika bil och ska bytas vid åter montering

vad är det för ev. moment

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

totte  
#151566 Marinoljan är anpassad för lägre arbetstemperatur i vattenkylda motorer, den förlorar mycket smörjegenskaper om den blir för varm, då blir friktionen högre, och temperaturen blir ännu högre, oljan smörjer ännu sämre och så slutar det med att den skär ihop. Ofta blir det kolven som ger upp först, metallen blir så varm så den mjuknar och sen smetar den ut sig på cylinderväggen. Så sluta med den oljan omedelbart.

Hurpass mycket sot är det på kolvens översida och i cylindertoppen? Kan vara en anledning till att kompen är hög.

Packningar bör man byta.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

peter399  
#151595 Ska man hålla på att blanda själv försvinner ju delvis poängen med alkylatbensin tycker jag.
Det brukar alltid sluta med onödigt mycket olja för att vara på säkra sidan när man blandade själv. Sen risken att man får hjärnsläpp och glömmer blanda eller ta fel dunk till sin nya 10 000:- motorsåg .. Kör med aspen sen många år och tycker det är perfekt. Orange dunk, då vet jag vad som är i. Visst kostar det men det sparar tid också. Bra tillbehörsprogram till deras dunksystem också. Behöver sällan/aldrig justera om ngn förgasare då soppan är densamma hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151600 Marin olja för vattenkylt är gjord för konstant/låg drift temperatur.
Kör du det i såg är det risk att det går varmt o då koksar denna olja i stället för att smörja.
Det ger beläggning i cylinder topp och på kolv.
Jag hade delat och gjort rent i vilket fall. Sedan kört på Alkylat med Rätt olja.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

hakan1  
#151733 hur länge kan man lagra akrylat för än oktantalet går ned (bensin till bil bör ej vara mer än 3månader)

tog ut t-stift såg att det var lite svart på toppen av kolven

anledningen till anv. av marin olja var att den köpts på rea för länge sedan
och gick bra i början men efter några 10 tal liter bensin så började problemen vid start (en "verkstad" trodde att det var membranet i förgasaren) men det ryker ej så att uppbyggnaden av koks tar en stund (sotade en diesel som gått 7000mil delvis på "fet"diesel samt en grävare som gått 10000h där var det ej mycket sot, hur mycket olja det är i naftan som nu säljs är väl tiondelar och ej procent som till 2-takt
jag har ej haft moped därav en del misstag och konstiga frågor när man ej anv olja i bensin

jag brukar köra alkylat när jag kör på ställen som är vindskyddade för då märks att det blir mindre skadliga avgaser

tack för svar[/size]

jag kollade runt lite på nya sågar de har blivit tyngre och med lägre effekt än min Stihl 026 det är väl alla "finesser" som fungerar några år och sedan får man köpa ny såg
det är väl bara proffs modeller utan primer pump dekomp.ventil osv som fungerar om man enbart vill ha en såg och som fungerar tills man har jobbat klart (fasar för den dagen då sågen slutar mitt i en fällning av ett trädet och vinden fäller trädet)
Senast redigerad av hakan1 tis 27 dec 2011, 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151734 Det behöver inte ryka för att det ska bli koksat.
Hur mycket o vilken beläggning det blir har med temperaturer och oljans egenskaper att göra mer än mängden olja.
Att kompensera med mer olja gör inte att det smörjer bättre exempelvis.

Om oljan inte är god nog för temperaturen så ändrar den form innan förbränning.
Blir kanske klistrig, glasaktig eller koksad.
Då gör den ingen nytta. Fungerar endast i flytande form.

De flesta 026/260 jag ser har handtagsvärme och decompventil.

Avatar Fallback

Re: Skillnader på olika Alkylat?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151735 Förstår inte varför man envisas med att andas in bensen och andra cancerframkallande
ämnen? När man kan slippa detta genom att använda akrylatbensin :!:
Plus att sågen mår bättre :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skillnader på olika Alkylat?

totte  
#151736
hur länge kan man lagra akrylat för än oktantalet går ned (bensin till bil bör ej vara mer än 3månader)


Kan lagras i flera år, den är väldigt stabil. Det är inte oktantalet i första hand som ändras utan en massa andra kemiska processer sker som gör att lagrad handelsbensin helt enkelt tänder och brinner sämre och utsöndrar avlagringar i bränslesystemet.

Notera att det heter alkylat inte akrylat

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).