Motorsåg och handhållet

nya 95 oktan i röjsåg

45 inlägg 18456 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nya 95 oktan i röjsåg

wiktor  
#141325 hej är det fler än jag som tycker att den nya 95oktan med 10% etanol gör sågen mer svårstatard? hur farligt är det att gå över till akrylat när man har kört på vanlig bensin sen den var ny, 5-6 år? :???: :???:
kan man blanda 50/50 en tid för att sedan gå över till akrylat? :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Elfving  
#141345 Ett annat alternativ vore 98 oktan. Än så länge innehåller denna max 5% etanol (dvs samma som den gamla 95 oktan),
Det finns röster här på forumet som menar att alkylatens rengörande effekt kan ställa till det i en motor som gått på konventionell bensin tidigare.

Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

åberg  
#141347 Har inte några siffror på hur ofta det går bra och hur ofta det inte gör det, men som jag har hört och läst så går det oftast utan större problem. Man behöver förstås ställa in förgasaren när man byter bränsle.

Är man pedant så tar man såklart isär motorn och gör rent samt byter bränsleslang och filter innan byte till alkylat. Eller så byter man bara och nöjer man sig med att ställa in förgasaren.

Det kan lukta illa i början, det gjorde en av mina motorsågar. Den bytte bränsle när den bytte vårdnadshavare kan man säga, far min körde bensin och blandade själv medan jag föredrar alkylat. Efter några tankar avtog lukten och sen har det inte varit några problem, funkar finemang. Hade jag rengjort så skulle den säkert inte luktat apa lika mycket.

Blanda bensin och alkylat är nog ingen som rekommenderar.

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Skogshuggarn  
#141351 Har för mig att Mange brukar ordinera rengöring om man byter från oljeblandat till Alkylat eftersom sågen kan "sotskära". (rätta mig om jag har fel).
En egen spekulation och bidragande orsak till detta är om man blandat "för fett" (mer olja än tillv rek)

Kör själv på 98 oktan + olja till hela sågparken, och har inga planer på att byta.

Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Volvopv-65  
#141357 95 pisset bojkottar jag helt,lika med Alkylatbensin.
Kör mina Hva 346:or och 242:or + 244 röjsåg på enbart Shell V-power och 2-taktsolja.
Kollar i utblåset då och då efter sotavlagringar.

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

totte  
#141371 Vad som händer när man byter till alkylat (inte akrylat) är att en hel del gamla föroreningar inne i sågen löses upp. Koks och sot och sådant, och det kan leda till att kolvringarna kärvar och andra problem. Samma gäller i bränsleledningarna, inte ovanligt att man får göra rent förgasaren efter ett par tankar, beläggningar som sitter i ledningarna släpper och korkar igen. Själv fick jag inloppssilen inne i förgasaren tvärtät på en gammal Jonsered, bytte bensinslagnar och sen har den gått som en dröm. Men den var då helrenoverad i övrigt.

Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141389 Endast Preems 98 oktan innehåller ingen etanol!
Shell har 5% etanol, ganska fult av Shell att inte vara tydliga med detta 😡

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141399 Det här med hur mycket Etanol det är eller skulle vara har jag varit med om och undviker det. Oavsett så är det inte Etanolen i sig som ställer till det.
Det är all annan skit de blandar i. Etanol är inte aggressivt mot gummi o plaster.

Jag tycker inte det är värt risken o byta bränsle. Visst är det många som aldrig har problem.
Men jag river ner o rengör sågar som ska byta bränsle (även 2-T olja i vissa fall).
Det tar inte lång tid o kostar lite jämfört med haveri.

Tank, ledningar, förgasarhus, vevhus, insidan av kolv, kolvtopp, cylinder topp...
Detta rengörs o kollas så det är helt och i ordning.
Då skit försvinner kommer dolda problem fram.
Rätt mycket gammal olja o avlagringar, särskilt om oljan som blandats varit av lägre kvalisort eller kass.

Det som är kvar åker in o förbränns. Är det inte mycket så åker det ut med avgaserna, men är det större partiklar ligger de o studsar ovan kolv tills de ramlar ut eller ställer till det.
Det är samma som dålig 2-T olja...

Vid all ändring av bränsle är det viktigt o se till att det går rätt. Om man byter bränsle, olja, ändrar blandning eller någon annan egenskap i bränslet. Oftast händer inget förren det ändras något i blandningen.

Alkylat är ett bättre bränsle för motor och jag mår bättre av det än handelsbensin.

Några reagerar på oljan som är i exempelvis Aspen, men kan då blanda själv med annan olja. Det är få jämfört med hur många som påverkas av handelsbensin.

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141402 http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol_(motorbr%C3%A4nsle)

wikipedia skrev:En blandning av 25% bensin och 75% etanol, vad som idag skulle kallas "E75", såldes från 1920-talet och framåt i Sverige under produktnamnet Bentyl[1]. Motivationen bakom detta var inte omsorg om miljön, utan att minska beroendet av importerad petroleum; så kallad sulfitsprit fås som biprodukt från massaindustrin och fanns därför som inhemsk råvara. Fram till 1960-talet fick Bentyl, även kallad motorsprit, skattelättnader[2] - något som återkommit under 2000-talet men nu av miljöhänsyn. Etanolens oktanhöjande egenskaper framhölls också i marknadsföringen, i en tid då tetraetylbly annars tillsattes för att få upp oktantalet.

Lättbentyl var en bensinvariant med 25% etanolinblandning (det vill säga E25), avsedd för användning i bensinmotorer utan vidare justeringar.[2]

Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Sti  
#141417 Se tidskriften SKOGEN nr 5 2011, sidan 52. "Fungerar E10 i motorsågen"?

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141422 http://www.skogen.se/pub/render?id=4177

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Elis76  
#721389 En 10 år gammal tråd, men från och med augusti 2021 höjs etanolinnehållet i 95-oktanig bensin från 5% till 10% och pumparna kommer att märkas om till:

- E5 [98 oktan]
- E10 [95 oktan]
- E85

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Klimat/E10/

https://www.preem.se/privat/drivmedel/e10/

https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/faqs/browse/fuel-recommendations.html

Är det någon som har någon erfarenhet av högre etanolhalt än nuvarande 5% i småmotorer typ: gräsklippare, åkgräsklippare, motor-/råjsågar, båtmotorer, snöskotrar, mopeder, motorcyklar, tvåtaktsmotorer, etc.?

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Stenrik  
#721404
Elis76 skrev:Är det någon som har någon erfarenhet av högre etanolhalt än nuvarande 5% i småmotorer typ: gräsklippare, åkgräsklippare, motor-/råjsågar, båtmotorer, snöskotrar, mopeder, motorcyklar, tvåtaktsmotorer, etc.?

I finland har vi haft 95E10 i många år redan.
Jag har använt E10 i 4 gräsklippare, snöslunga, jordfräs, 3 motorsågar, 2- och 4-takts utombordare, 2-takt snöskoter, 4-takt moped, 4-takt motorcykel, 2- och 4-takt elverk och i två bilar.
Bränsleslangar på en gammal snöslunga och en ny kinagräsklippare har jag fått byta ut. Ett par förgasare har jag fått putsa då maskinen stått oanvänd över vintern. Peugeot 307 klagade över "emission control"(eller dylikt) då jag i misstag tankade 98E5 då jag normalt kört på 95E10.
Motorsågar kör jag numera på alkylat, men med 95E10 märker man ingen skillnad. Förgasaren måste justeras och avgaserna luktar lite annorlunda.

Avatar Fallback

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Ent  
#721649 Intressant, följer tråden 😀 Men om E10 kräver förgasarjustering, hur gör man då på en Hva 550 XP? Klarar den att justera sig själv?

Användarvisningsbild

Re: nya 95 oktan i röjsåg

Williamm  
#721655
Ent skrev:Intressant, följer tråden 😀 Men om E10 kräver förgasarjustering, hur gör man då på en Hva 550 XP? Klarar den att justera sig själv?

En bra frågeställning. Den klarar inte att ställa om till ren etanol det har testats. Men till 5% till vet jag inte, men det borde gå. Stihls dataförgasare klarar till 25% läste jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).