Motorsåg och handhållet

Igensatt luftfilter

6 inlägg 4315 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Igensatt luftfilter

hurlumhej  
#140763 Hallå där!

Har röjt med en ny Stihl FS 480(röjsåg) ett tag, ända tills luftfiltret blev såpass igentäppt att sågen inte längre fungerade med den i. Idiotiskt, men är man dum så är man :???:
Jag bytte till slut till ett nytt luftfilter, men sågen dog ungefär lika snabbt med den i som den gamla skitiga. Kör jag utan luftfilter så fungerar sågen bra.

Vad kan problemet vara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Igensatt luftfilter

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140764 kör du med sommarfilter eller vinterfilter?

Avatar Fallback

Re: Igensatt luftfilter

hurlumhej  
#140767 Sommarfilter antar jag, papp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Igensatt luftfilter

totte  
#140800 Den är då antagligen feljusterad i förgasaren, får uppenbarligen för mycket bränsle när filtret är på.

Avatar Fallback

Re: Igensatt luftfilter

hurlumhej  
#140811 Kan det vara något så enkelt. Har vad jag minns inte prövat o justera den sen den kom från affären.
Befarar något större problem med motorn eller iaf förgasaren, vad kan det bli för skador om man väntar alldeles för länge med att byta ett rejält smutsigt luftfilter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Igensatt luftfilter

totte  
#140819 Egentligen bör det inte bli några vidare skador av det, utöver att den går som en gris, eller inte alls. När filtret börjar täppa så får den för lite luft och därmed för mycket bränsle i proportion och det enda det kan ställa till är att det sotar. Förresten kom just på ta loss ljuddämparn och kolla, den kan vara ordentligt igensotad, det gör att den inte går nåt bra alls. Om allt är OK och den ändå inte går så gå till återförsäljaren och begär att dom ställer in och provkör, är den såpass ny så skall den gå med ett nytt filter i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).