Motorsåg och handhållet

Sågbyte

8 inlägg 3227 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågbyte

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10886 Har nu en gammel Husqvarna 242 och en röjsåg Husqvarna 245.
Vilka av dagens Husqvarna sågar motsvarar dessa i storlek?
Jag har bara ett krav och det är att det ska vara proffsågar jag köper.
Handtagsvärmare, kaffekokare och raststol eller andra dylika extrautrustningar
behövs inte. Jag är ute efter motsvarande vikt/hk som jag redan har.
Vill ha möjlighet att montera ett längre svärd på motorsågen då
orginal är väl kort. EX: 15 tum eller 17 tum



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10888 346xp/xpg är den som tog över efter 242xp/xpg, en rikitgt bra såg :)
om du skall köpa en och har tid vänta, så kommer det en ny modell av den inom en snar framtid som är lite starkare men som väger lika mycket som den gamla !!
jag har "gammal" 346xpg och det är en såg som man kan göra det mesta med tycker jag, en riktigt bra allround såg om det inte är stora mängder Bok och Ek du skall såga ,,,,,,
röjsåg vet jag inte riktigt men jag antar att det är 345fx/fxt som kan tänkas motsvara din 245 !?!?

//Kipp

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10918 Om du inte vill ha varken handtagsvärme eller katalysator så finns Jonsered 2147 (samma såg som 346 men rödmålad och med rakt handtag). Den är 400:- billgare än den billigaste 346:an enligt cirkaprislistorna.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10922 Visst kan jag tänka mig att vänte ett tag. Till nästa sommar börjar det på att brännas på allvar med såg inköp. Vad kommer den nya sågen att ha för beteckning? Hur mycket starkare är den? Jag är väldigt nöjd med min 242:a Har aldrig haft ett enda fel på den under dom 12 år jag har haft den. Det blir mest vedhuggning och ibland timmer fällning.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10923 om du kollar lite i forumet så har den nya modellen diskuterats flitigt.

Om jag inte minns fel så skulle den vara 0,4 hk starkare men framförallt ha ett mycket bredare mellanregister samt ha en ökad kjedjehastighet till samma viktförhållande som tidigare.

Mit råd är att du köper en 346 nya modellen och en 372. då kommer du vara fullt nöjd rakti igenom.

Annars har jag ne 3120xp som du kan få köpa.. ;-) :oops:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10924 Tror inte du blir missnöjd av en 346. Har 15" på min och lite extra pulver hade inte skadat.

Ang röjsåg så bör du prova.Skiljer rätt mkt mellan modellerna.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10938 346xpg är en fin såg, en lärare som är skogsvaktare har en sådan såg till de mesta sen stora och grova ekar osv har han nån större såg till

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10940 346 är i mitt tycke den bästa allround sågen har kört med 10'' till 20'' svärd.
funkar kanon mest nöjd är jag med en 15'' på .. 20 blir lite segt... och 10 känns för kort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).