Motorsåg och handhållet

242xp, bluddrar när den blir varm

18 inlägg 9383 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#138832 Har fått till baka sågen efter att vevaxeltätningar har blivit bytta, har fått ny kolv också.
Startar bra och går bra, fast lite vibrationer just när jag gasar upp den.
När den blivit varm, efter ca 3-5 minuter börjar den blöddra hjälper inte att justera på förgasaren hopplöst att få den att gå rent.Tvekar vid gaspådrag hur jag än ställer lågfaten.
Tappar tomgången helt efter en liten stund.Är det någon som har nått förslag vad felet är?
Jan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

totte  
#138839 Låter närmast som dom som gjort repjobbet inte har gjort det ordentligt. Symptomen du beskriver låter som det var en luftläcka till vevhuset, allternativt dålig kolvring eller nåt sånt. Men det kan också vara förgasarrelaterat, eller otät bensinslang ellr nåt sånt trivialt.

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#138840 Ja jag misstänkte detsamma, eftersom den fungerar tills den blir varm så borde det inte vara förgasaren eller slang (bytte slang för inte så länge sedan) funderade om det kan vara elfel .
Jan

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138852 Bäst är o gå tillbaka o förklara att detta blev inte rätt. De ska ha en chans o rätta till det!

Ändras kompet då den blir varm?
Hur står nålarna? Börja om o justera den rätt.
Jag skulle tro H är lite snålt ställd.

Jag brukar börja på 1 1/4 varv ut på H och 1 varv ut på L.
Justera den så den taktar obelastad men går rent i stock. Ingen tvekan på gaspådrag.

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

aspen2-takt  
#138865 Kör upp ett par tankar innan du går tillbaka med den till verkstaden.
Ioch med att kolven är ny ska den "köras in" med en fetare blandning, alltså 4-takta vid ett lägre varvtal ett tag. Kanske 3-5 tankar.
Sedan kan du skruva in högfarten lite till.

Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138869 Om den redan får för lite är det nog ingen bra idé o ge den mindre...
Tvekar den på gas är det nog inte för mycket.... Då får det vara väldans mycket.

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#138910 När den börjar bli varm börjar den ryka precis som den skulle få alldeles för mycket.
Provade att ställa den både magrare och fetare men det händer inte så mycket.
blir bara att gå sämre och sämre tills den stannar, går att hålla i gång den med mycket gas men direkt jag släpper så stannar den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138915 Tycker du ska gå tillbaka o höra vad de säger. Det låter inte rätt eller justerbart.

Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

totte  
#138929 Instämmer, det här låter inte som en enkel justering.

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#138954 Rev isär sågen ser ut som packboxen på oljepump sidan sitter för långt ut,den sitter så läppen är precis i kanten på rundningen. Provade att lägga sågen på sidan innan jag rev den och då verkade den gå bra.Är lite förvånad dock att det verkar som den får för mycket vid upprätt gång,om det är tätningen borde den inte få för lite då? Jag såg också att plastdrevet till oljepumpen var spräckt,ändå rinner det olja kring den när jag kör.
Kan den suga in kedjeolja genom tätningen och det är därför den verkar gå fett?
Blev lite långt :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

totte  
#138963 Tja det är inte lätt att säga exakt vad felet är, det som verkar vara uppenbart är i alla fall att dom som repade sågen inte har gjort sitt jobb på ett ok sätt. Acceptera inte, kräv att det görs om och på rätt sätt. Bara en sån sak som att lämna ifrån sig en såg med spräckt pumpdrev är illa.

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#139127 Provade att knacka i packboxen lite och testade sågen ,men den gick inte så mycket bättre men såg att det kom olja-bensin bredvid cylindern.Plockade undan cylindern ock smetade på lite packnings lim och testade igen, och nu tror jag den fungerar är lite osäker om det går att ha det spräckta oljedrevet men det märks väl om den inte får olja.
Jan

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

anersimyra  
#139143 Säg inget om att du mekat själv och gå tillbaks med sågen, hade provkörning efter rep gjorts på rätt sätt skulle du inte stå där med trasig såg.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

totte  
#139186 Håller helt med Anders!

Avatar Fallback

Re: 242xp, bluddrar när den blir varm

sveakatten  
#139245 Historien om sågen. Jag brukar alldrig lämmna in något på rep utan fixar det själv. Och nu första gången jag gör det så lämmnade jag in sågen hos en mycket välrenomerad motorsågsmekaniker väntade i 6månader med olika påstötningar utan att få sågen lagad.
Tog hem sågen och lämmnade den till en annan och fick till baka sågen efter 6 nya månader, sen får man fixa den själv. Så jag lämmnar nog inte ut någon sågen eller annat igen.
Jan

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).