Motorsåg och handhållet

Stihl 025 krånglar

8 inlägg 7584 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 025 krånglar

Allan K  
#138029 Hej!

Jag har en stihl 025 C ca 10 år gammal som börjat krångla. Den har bara använts till att såga ved några timmar per år och har aldrig krånglat före nu.

Började med att den var svårstartad efter att ha stått ca 1 år. Gick dåligt och stannade till sist.
Jag bytte tändstift, blåste ur förgasaren och då gick den en stund men nu vill den inte alls.

Tändstiftet är vått så åtminstone kommer det fram bränsle.

Var ska jag börja söka fel? Vill inte köpa ny såg just nu.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 025 krånglar

Sandshult  
#138044 Kolla först om du har någon gnista på stiftet, och sen om du har någon komp. i cylindern.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Stihl 025 krånglar

Nonkan  
#138064 Hur gammal är bensinen? Gäller både den i sågen och i dunken...

Avatar Fallback

Re: Stihl 025 krånglar

Allan K  
#138139 Hej!

Bensinen är färsk. Hur kollar man enklast gnistan, ser ju inget med att hålla stiftet mot cylindern.

Allan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 025 krånglar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138142 Stiftet måste jordas. en klämma i stiftet med en tåt som jordas är bäst.

Dra inte runt den utan jord, det kan fördärva spolen. Ska det skruvas eller nåt så aktivera dödaren.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 025 krånglar

totte  
#138145 Om den har gnista så skulle jag gissa på fastbeckade kolvringar, just vad som kan hända när den står i ett år.

Avatar Fallback

Re: Stihl 025 krånglar

Allan K  
#138477 Har inte haft tid med sågen på några dagar men idag skulle jag ta itu med den och provstartade. Den startade precis som vanligt och gick fint en stund (30 sek) och sen dog den, lät ungefär som när bensinen tar slut. Nu är den stendöd igen.

Bensinen är ny och färsk. Har också nytt tändstift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 025 krånglar

totte  
#138491 Dags att plocka ner förgasarn och kolla membranen, men först efter att du kollat alla bensinslangar ordentlig, både utanför och inne i tanken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).