Motorsåg och handhållet

A90

6 inlägg 2692 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

A90

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10725 Är det någon som vet lite allmänt om Husqvarnas A90 har ett sådant som farfar min använde till att fälla med har jag fått berättat. Hittade detta i ett skrymsle i ladugården där det legat i säkert 40 år eller runt där. Tittade lite på det och det ser ju väldigt rejält och enkelt ut. Det var inte sletet heller så det måste måste vart välskött under användning. Har inte testat att få igång såget men skulle inte förvåna mig om man kan få igång det efter lite kärlek!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10728 kolla med Magnge eller gå in på www.chainsawcollectors.se

håll bar hårt i den örmodligen är det någon som vill lägga ett bud på den..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10731 Nja, så värst ovanlig är de inte, men helt klart en kul såg.

Ljuddämparna är speciella på denna model. Det finns så vitt jag vet MS90 A, E, F, och G.
Bild


Prototypen till denna såg hette Alaska 1.

MS90 är på 90cc, har en bror som heter 100 o är på 100cc.
Automatisk oljepump + manuell..
Lite klurigt detta för den drivs på enden av vevaxel o pumpen monterad i spånkåpan. Se till att den kommer rätt innan du spänner ihop....

A och E modellen hade nät vid starten för att hindra kråkor o småbarn o sugas in i fläkten, de senare inclusive 100 A och B hade en hplig Aluminium plåt.
Några jag sett har Moppe motorns nummerplåt av någon anledning...
Då står det inte modell, men serienummer o 40cc eller 60cc vilket inte stämmer (Har kollat).

Jag har de nämda sågarna här förutom 90G o 100B.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10732 "och vår allsmäkigte kom ner och gav oss av sin vishet för vårt bättre förstånd, ty den kunniges ord är manna, fisk & vin för den hungriges sinne"

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10733 Det kanske var lite onödigt vetande, men bättre det än ingenting...

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10745 Tack för infon nu vet man mera om modellen. Det är ju roligt att veta om detta motorsåget eftersom att Husqvarna har en sån bred historia me allt de har tillverkat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).