Motorsåg och handhållet

Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

21 inlägg 22505 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Midgård  
#136215 Ska införskaffa en motordriven stångsåg för röjning kanter skogsbilvägar och även hyfsning av träd kring husen på gården. Står och väger mellan Husqvarna 327 PT5S och Stihl HT 131. Bägge har teleskopisk stång och ungefär samma längd. Stihlsågen verkar ha starkare motor och är något billigare men då jag för övrigt har HQV-grejer skulle jag föredra Husqvarna. Någon som har erfarenehet av dessa sågar eller synpunkter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Fröjerum Forest  
#136220 Jag har en HVA som är 3 år gammal och den har krånglat en hel del, det är drivningen till
kedjan som slutat fungera vid ett flertal tillfällen.
Stihl har jag ej provat.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Henrik Petersen  
#136669 Hej!

Jag har en stihl HT131. Jag har den främst till hamling av ask som inte har varit hamlade på många år, så jag kör den ju inte så mycket, men den har inte krånglat det minsta. Jag har väl haft den 2-3 år.


Henrik

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

inabackanders  
#138010 Förra året köpte jag en Husqvarna 327 PT5S och har röjt en hel del under det senaste året. Sågen är lättstartad och fungerar bra. Viktigt att sträcka kedjan med jämna mellanrum. Annars är det lätt att den fastnar i lövsly så att kedjan kastas av och svärdet tar skada. :wink:

Motorn har låga varv så man måste ha full gas när man röjer.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Nonkan  
#138012 Det kvittar nog vilken du väljer. Gå på magkänsla och respektive märkes ÅF.

Hittills har vi uteslutande sålt Stihls, för det var först det här året Husqvarna fick tummen ur och kom med teleskopstång. Innan hade de en delbar med fast längd på 4,5 m, så den var inte så mångsidig.

Det här är inte direkt en produkt som skapar trängsel i butiken om man säger så. Det gör att det inte finns så mycket erfarenhet av dem och ibland känns det som att det är på pin kiv tillverkarna envisas med att ha varsin modell av alla sorters maskiner, för marknaden är verkligen inte stor för grensågar.

Den slits inte heller speciellt mycket då det rent maskinellt är ganska liten belastning på maskinen med grenkapning. Det blir oftast inte så många timmar heller, så en grensåg håller normalt många år. Vi har nog inte fått in någon som slitit ut sin maskin genom normalt arbete och därför behöver en ny, utan oftast har man klantat sig och kört över den eller så växer kundens företag och de behöver fler.

En sak som du däremot ska kolla upp är en bättre sele än axelbandet som följer. Den här typen av maskin är oerhört framtung. Stihl har en sele med stång fram medan Husqvarna har en med en korg vid höften. Jag föredrar Stihls lösning då sågen blir bättre balanserad, men Husqvarnas är billigare.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138020 Jag kör stundvis mycket stamkvistare, ibland 8h om dagen. Stihls 4t, vet ej modellbetekning. Selen använder jag inte. Den funkar bra men är tungdragen och har inbyggt rivjärn precis vid startsnöret.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Nonkan  
#138063
Emil N skrev:Jag kör stundvis mycket stamkvistare, ibland 8h om dagen. Stihls 4t, vet ej modellbetekning. Selen använder jag inte. Den funkar bra men är tungdragen och har inbyggt rivjärn precis vid startsnöret.


Är den tungdragen är det nog dags att justera ventilerna.

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Midgård  
#138069 Jag ska i närtid hämta ut lite nya grejer bl a ny stångsåg, och ska välja mellan Stihl och HVA. Vad jag inte riktigt förstår är att Stihls såg är 1000-lappen billigare trots starkare motor men ändå ungefär samma vikt som HVA. Borde innebära att HVA är så mycket bättre hanteringsmässigt eller? Måste snart bestämma mig nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138138
Nonkan skrev:
Emil N skrev:Jag kör stundvis mycket stamkvistare, ibland 8h om dagen. Stihls 4t, vet ej modellbetekning. Selen använder jag inte. Den funkar bra men är tungdragen och har inbyggt rivjärn precis vid startsnöret.


Är den tungdragen är det nog dags att justera ventilerna.


Dom har varit tungdragna sen dom var nya.

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592736 Gammal tråd men aktuellt ämne. Vad ska jag välja?
Bensin eller batteri? Räckvidd minst 3 meter.
Märke och modell?
Sällananvändare.

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592738 Jag skulle slå ett slag för Husqvarna 530 iP4. Funkar bra upp till ca 4 meter. Har föregångaren 536 LiP4, som har varit en mycket trevlig bekantskap.

Har du andra batteridrivna maskiner från Husqvarna, så behöver du bara köpa 530 iP4 tool only, då det är samma batterier.

Beroende på hur sällan du kommer att använda stångsågen, kan du ju också överväga en manuell stångsåg, typ Silky Hayauchi.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592744 Tack@Niking! Har Silkyn redan men ibland är det många träd och då blir jag så himla trött i axlarna. Så något motordrivet ska det bli.

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

JensSkoog  
#592747 Jag gillar min Stihl HT130. Den når jag högt med eftersom
den har teleskopisk riggrör, och när jag använder den specialgjorda
bärselan med bygel över vänster axel kan jag hålla på en god tid.
Den nya HT131 levereras tyvärr med 1/4" svärd och kedja, 12" 1,1mm, men
det är snabbt att byta över till grövre. Jag kör med 3/8", 1,3 mm som är toligare.

Användarvisningsbild

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Bert1  
#592760 Min far köpte för en del år sen ett billigt noname från P-lindberg som vi är nöjda med

Avatar Fallback

Re: Motordriven stångsåg/kvistsåg välja?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593223 Kör du inte 8 timmar om dagen skulle jag välja batteri. Har bara goda erfarenheter av HVA förutom att den läcker kjedjeolja när den inteanvänds.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).