Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

78 inlägg 30274 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#139268 Om man ska köpa en beg, hva 346. Hur långt bak i tiden kan man gå 5 - 10år? Finns det någon års modell som rekommenderas/man ej ska köpa.


//Kan rekomendera en outsider: Dolmar 5105. Motsvarar bla. Husqvarna 346XPG men kostar nästan 2000:- mindre! Kom på andra plats i Norra Skogsmagasiets test, före 346!//

Vart får man tag på Dolmar i sverige?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139277 Dolmar säljs genom Makita. De finns kontaktinfo på internet.
Hjälper inte det så hör av dig i pm till mig så ska jag luska lite var närmaste finns.

5000 serien blev riktigt bra. Mycket för pengarna.

Det här med tyngdpunkt är lite lurigt o diskutera eftersom det innefattar mer än bara sågens centrala viktpunkt. Jag saknar den teortiska kunskapen som krävs, kanske TH kan förklara bättre, men här är ett försök:

Det har med yttermått och vikter med att göra. Andra fysiska lagar o beteende ställer åxå till det.
Har du en stående pinne som välter faller den till backen med ett brak.
Placerar du en motor på den så blir tyngderna annorlunda, startar du den sen blir det fler faktorer i bilden.
Hur mycket vikt som är i rörelse brukar avgöra smidigheten. Ju större motor destu mindre smidig. Att hantera såg som inte går är lättare än såg på rusvarv.
334 är lättare o hantera än 3120 etc..

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Robertberg  
#139282 Visst är det så!
Testa bara en större vinkelslip, stor skillnad på smidighet mellan avstängd maskin och när trissan snurrar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139294 Gyro effekt:
http://www.teknat.uu.se/skola/provapa/d ... fekten.pdf

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Kjell S  
#139299 Stora maskiner har iaf en tendens att vara mer läges stabila.
Bredare sågar typ en del klättersågar tycker jag påverkar sidostabiliteten.
Ju mer centrerad vikt desto bättre, spec. på mindre sågar.
Större, när man vill låta vikten jobba litet oxå - låg tyngdpunkt och i framkant.
Har prövat de nyare och för mig känns de helt fel,
klättersågen skulle jag inte vilja jobba med en hel dag.
Handleden måste bära upp vikten hela tiden istället för under själva kapningen.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Robertberg  
#139311
Bajk skrev:Om man ska köpa en beg, hva 346. Hur långt bak i tiden kan man gå 5 - 10år? Finns det någon års modell som rekommenderas/man ej ska köpa.


Årsmodellerna behöver man inte bry sig om, då alla sågar är likadana. Det är snarare skicket som avgör.
Det är såklart skillnad mellan de äldre 45-kubikarna och de nyare 50-kubikarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

totte  
#139349 Regelmässigt bör man undvika sågar från första årsmodellen som kom ut. Ofta barnsjukdomar som blir tillrättade i kommande årgångar. Vet inte hur det var med 346:an, bara en allmän reflektion.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

söderlund  
#139390 Köpte mej en 346 xpg idag med triobrake fick betala 8800:-. Då fick jag en gratis service plus 15" svärd och kedja på köpet. valde husqvarna för att jag har nära till service, Bra säljare/reparatör o fick bra pris på sågen.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

rocky96  
#139401 Du frågade aldrig säljaren hur de kan ta 8800:- för en såg som säljs 50% billigare i USA trots frakt+tull in i detta land?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Robertberg  
#139413
rocky96 skrev:Du frågade aldrig säljaren hur de kan ta 8800:- för en såg som säljs 50% billigare i USA trots frakt+tull in i detta land?


Huqvarnas rekomenderade pris på den sågen är 9350:- med 13", att sedan säljaren lägger sig 550:- under det och dessutom skickar med ett större svärd skulle jag vara rätt nöjd med..

Det är nog snarare Husqvarna i sverige som man ska kontakta för dessa frågor.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Elfving  
#139418
rocky96 skrev:Du frågade aldrig säljaren hur de kan ta 8800:- för en såg som säljs 50% billigare i USA trots frakt+tull in i detta land?


Kortfattad förklaring:
Sverige är "husqvarnaland" sedan minst en generation tillbaka. Far- och morföder berättar historier om deras första Huskvarna motorsåg, "det är klart att du skall ha en Husqvarna" etc. Dessa argument fungerar bara på en liten marknad som Sverige med dessa väldigt speciella förutsättningar, därför kan man ta ett överpris. I USA finns det en helt annan konkurrenssituation samtidigt som det är en jättelik marknad så där måste man helt enkelt konkurrera med pris.
Vill poängtera att HVA är bra grejer, men för den inte så märkesblinde finns många kronor att slippa lägga ut genom att köpa andra märken. Sedan så kan man ju alltid välja att importera sin såg och betala amerikanskt pris.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

söderlund  
#139422
Elfving skrev:
rocky96 skrev:Du frågade aldrig säljaren hur de kan ta 8800:- för en såg som säljs 50% billigare i USA trots frakt+tull in i detta land?


Kortfattad förklaring:
Sverige är "husqvarnaland" sedan minst en generation tillbaka. Far- och morföder berättar historier om deras första Huskvarna motorsåg, "det är klart att du skall ha en Husqvarna" etc. Dessa argument fungerar bara på en liten marknad som Sverige med dessa väldigt speciella förutsättningar, därför kan man ta ett överpris. I USA finns det en helt annan konkurrenssituation samtidigt som det är en jättelik marknad så där måste man helt enkelt konkurrera med pris.
Vill poängtera att HVA är bra grejer, men för den inte så märkesblinde finns många kronor att slippa lägga ut genom att köpa andra märken. Sedan så kan man ju alltid välja att importera sin såg och betala amerikanskt pris.


precis som du säger jag tror oxå att sverige är lite för liten marknad för att få upp ögona att de finns kanske något som är bättre än just husqvarna men de finns säkert svenskar som fått upp ögona oxå och provat andra märken som stihl dolmar, m.m och tyckt att dom är bättre pågrund av divers grejer och de är ju bara roligt att de finns konkurens mellan märkena annars skulle de bara bli monopol och de skulle ju inte var nå större hit ;)

mvh

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

rocky96  
#139470 Jo visst, jag menar inte att det finns något som är billigare och lika bra eller bättre än HVA, men är det inte för jä... att de kan sälja sågarna för under halva priset där borta. Jag tror inte att de säljs med förlust direkt trots att de skeppats från Sverige, flera av mina amerikanska vänner ser HVA som ett riktigt "top of the line" märke och kan inte begripa hur vi svenskar accepterar HVA's svenska pris nivåer.
Jag har personligen frågat en svensk HVA säljare om hans åsikt, han trodde jag ljög om de amerikanska HVA priserna 👎

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139518 Här funkar det annorlunda än där.

Hur mycket moms är det i New Hampshire tex?
Det finns handelspolitik som åxå är inblandad i denna diskussion.
Exportskatt?

Jag tror inte de säljer sågar i någon region med förlust. Det hade inte bolags styrelse gått med på.
Av det skälet såldes de inte i vissa regioner under lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139519 Om du ska ha en såg i 20 år o kapa ved med så går det åt en del tillbeör och en god relation med en bra ÅTF är det svårt o sätta pris på.
Jag tror hellre jag betalar det priset vi har o gnäller för HVA/politiker medans jag får bra service hos en bra ÅTF här. Finns massor med fördelar med det man missar annars....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).