Motorsåg och handhållet

stark effektiv såg till sågbock

25 inlägg 11512 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

Phantom  
#136533 Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med ditt köp, en perfekt såg för ändamålet!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stark effektiv såg till sågbock

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136538 Robert Andrews och hand Predator.

Tror nog det inte finns någon dimension eller träslag han inte har eller shaft rekord i.
Tävlar i en klass som kallas "Unlimited". Det finns en hel del såna byggen...

Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

Vedsugen  
#137318 Nu är sågen på plats i bygget och den sågar som bara den - Vart en liten fadäs med provsågning i 20*40 mm stålprofil . Nya försök i morgon

   TS
Användarvisningsbild

Re: stark effektiv såg till sågbock

FREIJAN  
#137323 Grattis till en bra såg! har teståkt en sån lite granna, är väldigt stor "vill ha en sån" faktor på den, skulle göra sig i samlingen :grin: en riktig dräpare i vedhögen om man har lite bråttom 😈

Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

wow.hs2  
#137414 Har du nån bild på din sågbocksvagn?

Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

Vedsugen  
#137422 Ska fota lite till helgen då jag far ner på jobb tills dess . Måste slipa kedjan först :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

haloj  
#137766
skogsbjörn skrev:Stihl MS660, mycket såg för pengarna



Håller absolut med. Ett Stihl MS660 är en mycket stark och lätt såg. Använder våran till både vedkapning och till att ha på Logosol M5 sågverket.

Ett tips är att köp hellre ett lite större såg än att ha ett litet. Ett större behöver ju inte slita som f*n när man kapar ved och vedkapningen blir roligare med ett större såg för det händer ju mer på en dag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: stark effektiv såg till sågbock

totte  
#137821 Helt riktigt haloj! Välkommen förresten! Just vid vedsågning skall man ha kubik i sågen, 60 eller mer. Att stå på vebacken och kapa är bland det hårdaste jobb en såg kan göra. Blir så förb-d när jag ser sågtillverkarnas reklam, en liten skiten hobbysåg på 35 cc annonseras som lämplig för vedkapning. Duger förstås om man skall göra en kubik till öppna spisen, men annars inte. Små sågar har man i klen gallring och annat sånt jobb som innebär mycket kvistning, då behövs det varv och inte så mycket kraft.

Avatar Fallback

Re: stark effektiv såg till sågbock

haloj  
#137921 Man tackar =) Jag håller med dig fullständigt. Nästan alla reklamer som man ser, är som du säger Totte, på ett litet såg som man inte egentligen skall ha till vedhuggning.

Användarvisningsbild

Re: stark effektiv såg till sågbock

FREIJAN  
#138174 De handlar ju lite om hur mycket ved man ska köra upp med! har man bara ett par kubik per år för "myseldning" så klarar man sig ju med en liten räksåg oxå, men hur manligt är de? :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).