Motorsåg och handhållet

Ang epilepsi och motorsåg

17 inlägg 7781 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ang epilepsi och motorsåg

Simpa  
#135831 Hejhej!

Sommaren 2010 satt jag inne i köket och åt när jag plötsligt föll ihop medvetslös och hade kramper, några dagar senare på sjukan fick jag diagnosen Epilepsi. Månaderna gick och jag hade ungefär ett anfall per månad tills December då jag slutade få anfall. Jag går dagligen på medicin och jag har accepterat sjukdomen.

Men nu till frågan, jag vet att man måste vara fri från anfall i 1år för att få ta bilkörkort/traktor och 10år för tung lastbil. Men nu ska jag börja på skogsbruksskolan i Svenljunga och jag undrar lite om vad som gäller för motorsåg och röjsåg?

Mvh Simon



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Simpa  
#135859 ingen? Skulle verkligen uppskatta svar! ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Nolltax AB  
#135863 Befann mig en gång i en bokhandel.
Det var jag å min dåvarande, butiksägaren å ett kuttersmycke i kassan.
Allt var nästintill sirapsliknande, ville köpa lilla röda astronomikalendern.
Å värsta epilepsiattacken fick han, ägaren.
Drog ned hyllmetrar med böcker å tung skrivare. Begravd likt lavinoffer.
Ett helsike hade vi gräva fram å få iväg i ambulans.

Ponera skog å granbuskgrenvidbusket helvingesträd.....

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Nolltax AB  
#135865 Fast nästa gång står väl han å kuttersmycket lutade över jag å konstaterar att den pumpen tickat klart har....
Dåvarande flyttat till Gävle så hon torde ej bry sig......

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Simpa  
#135866 öhhh okej...?? 🧠 :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

snubblaren  
#135876 Det jag tror de vill säga tänk dig att du sågat brytmång och ska såga fällskär och så får du ett anfall och fäller trädet över dig själv. Tänk även vilken skada bara sågen kan göra.

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Robertberg  
#135919 Jag tror inte att det finns några utarbetade regler angående arbete med motorsåg i kombination med epilepsi.

Men läkare i samråd med dig och folk som är kunniga om motorsågsarbete kanske kan göra en bedömning av din situation? :)

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Tosca  
#135920 Har du fått ordning på medicinen och varit anfallsfri nån månad borde det ju inte vara några problem tycker jag, det borde ju vara lägre krav på motorsåg än på en bil...
Din läkare borde kunna vara dig behjälplig med en rekommendation om hur du ska göra.

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

plutten  
#135926 Är inte alls insatt i vad som gäller i dylika fall, men jag förstår din lite knepiga situation. Som redan har sagts tycker också jag att du ska ta en diskussion med din läkare och sen lärarna på skolan. Själv skulle jag föreslå att du kanske började med röjsågen, och ser hur det funkar. En säkrare såg samt då sågar du inte heller så stora träd som kan falla över dig om olyckan skulle vara framme. Dessutom skriker skogen efter duktiga röjare. Se inte bara problemen utan också möjligheterna! Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Johanm  
#135927 Tja.

En fråga för att förstå din situation; Känner du några signaler för att ett anfall är på väg? Eller kommer det bara som en blixt från klar himmel? Eftersom du verkar ha haft ett par anfall så kanske man lär sig känna om det är något på väg? Är dåligt insatt i sjukdomen så det skulle va intressant att veta lite mer om händelseförloppet!

Hälsningar

/johanm

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Simpa  
#135929 Tack för alla svar! Jo jag har pratat med lärare samt rektor på skolan och dem är medvetna om riskerna och vill ge mig en chans på skolan :) man ska ju inte ge sig för en sjukdom men respektera den såklart! Jag kör redan traktor, röjsåg och motorsåg hemma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Simpa  
#135930 Tjena johan.

Jag känner vissa signaler som att huden blir känsligare och när det är riktigt nära så börjar det flimra för synen så jag kan säga att jag kommer få ett anfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Johanm  
#135977 Tja!

Bra där! Kloka ord om att inte ge sig men ha respekt! Om det nu är så att du kan känna små förvarningar om att ett anfall är i antågande är det ju ännu en anledning till att det borde gå bra i skogen. Då är det ju bara att avbryta på ett säkert sätt om du känner signalerna..
Som jag känner det resonerar du så förståndigt så jag skulle inte vara rädd att låta dig köra motorsåg osv. Det är ju upp till var och en att ta ansvar för att man kan utföra arbetet på ett säkert sätt. Många helt "friska" personer är säkert betydligt mindre lämpade motor-, röjsågs förare pga. att de överskattar sin förmåga och inte inser sina begränsningar osv.

Så kör hårt men ha respekt för redskapen och de farliga situationer som kan uppstå (gäller alla)!

Lycka till!

/johanm

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Midgård  
#136002 Håller helt med Johan ovan. Du Simpa verkar vara så förståndig och medveten att du säkert är mer lämpad för aktuell verksamhet än många andra.

Avatar Fallback

Re: Ang epilepsi och motorsåg

Mariaskogsrået  
#136044 Surfade på arbetsmiljöverkets hemsida o hittade denna broschyr, som handlar om "Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om användning av motorkedjesågar och röjsågar samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna" hittar inget om epilepsi där - kika gärna en extra gång. Därför tror även jag att du, i samråd med främst din läkare men även skolan, kan testa...

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf


/M

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).