Motorsåg och handhållet

Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

16 inlägg 47018 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

traktorz  
#135651 Har ett bra ämne av grov gran, från en avverkning i vintras, till dels en huggkubbe samt dels att montera ett städ på.
-Finns det någon tumregel hur hög en sådan huggkubbe skall vara?
(Annars får jag ta fram favorityxan (HB), kolla skaftlängd och öglevinkel och jobba med trigonometrin...)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Phantom  
#135655 Gör den lagom hög för dig. Bättre göra den lite högre först och kapa av en bit om den känns obekväm.
Min huggkubbe är ca.75-80cm och den är perfekt för mig och för längden ved jag klyver på den.

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135668 En tumregel är att om du skulle missa vedkubben med yxan, så ska yxan i backen istället för i smalbenet. Talar av egen erfarenhet viewtopic.php?f=12&t=5143&st=0&sk=t&sd=a&start=27

Nya kubben är bara ca 30 cm hög, och den gamla va bortåt 80-90 cm hög.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

palbin  
#135670 Mina kubbar är nog cirka 45 cm höga ... . Jag hugger mycket och rätt
bra tror jag :grin: :?: :grin: :?:

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

totte  
#135675 Det är också en fråga om hurdan ved man hugger, vilken längd och om man har en stor tung släggyxa eller en mindre enhands klyvyxa. Skall man spräcka klen spisved och använder en liten yxa bör kubben vara något högre 55 - 60 för en normallång person. Eventuellt skall man ha två kubbar, en lägre för första spräckningen med tung yxa och sen en högre för finfördelningen.

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566858 Ska göra några av en grov gårdstall som jag fått "på köpet". Inte värt besväret göra ved av utan förädlar och tjänar mer pengar! Tar @totte tanke och gör dem i par.

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

r93  
#566916 Sedan skruvar du fast ett bildäck på så är det fulländat!

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

halvproffs  
#566919
Uvskogen skrev:Ska göra några av en grov gårdstall som jag fått "på köpet". Inte värt besväret göra ved av utan förädlar och tjänar mer pengar! Tar @totte tanke och gör dem i par.


Var skall du göra av alla pengarna du tjänar? Köpa skördare?😊😎

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

isteskog  
#566920 Här har vi tydligen ett råämne till en ny Ulf! 😉 Bara vi slipper den ämliga diskussionen så är det ok! 🙂 🌲 🌲

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Avslutat-02  
#566925 Tyckte jag hörde en gång för länge sedan att en huggkubb skall vara 80-90 cm hög, sedan grävas ned till att sticka upp 50 cm ovan jord. Så att yxskaftet hålls horisontellt vid klyvning, och kubben står stabilt.

Sedan kan man ju som skrivet skruva fast ett bildäck så far inte klampen runt så förbannat vid klyvning.

Handhavandet och utövandet är minst lika viktigt som kubben, benen brett isär och yxan jämnt fördelad i vikt ovanför huvudet, gör svingen enorm.

Passa benen, de lever lite farligt och lika yxskaftet för ovana.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566935 Eftersom en del är lata och effektiva och mjuka i ryggen och benen så brukar dom göra huggkubben lägre och sitta på en annan lika låg intill. Då kan dom sitta och klyva. Då slipper dom lyfta och bocka sej och plocka upp och ner så himla mycket samtidigt som det är omöjligt för dom att slinthugg far bort i bena. Ser perfekt ut för viss klyvning. Sen behöver dom inte sätta sej och lyssna på vårfåglarna bara ibland, utan det går finfint hela tiden.
Så, en låg huggkubbe har också en marknad.

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566942
halvproffs skrev:
Uvskogen skrev:Ska göra några av en grov gårdstall som jag fått "på köpet". Inte värt besväret göra ved av utan förädlar och tjänar mer pengar! Tar @totte tanke och gör dem i par.


Var skall du göra av alla pengarna du tjänar? Köpa skördare?😊😎


Ja minst! :d

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

jannee  
#566956 Huggkubbe :?: rena stenåldern :!: , när det finns vedmaskin.
DETTA KOMMER FRÅN EN SMÅLÄNNING :lol:

Avatar Fallback

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

tallen100  
#566958
jannee skrev:Huggkubbe :?: rena stenåldern :!: , när det finns vedmaskin.
DETTA KOMMER FRÅN EN SMÅLÄNNING :lol:

Det säger du bara för att huggkubbar är så dyra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggkubbe - tumregel för vilken höjd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566959
tallen100 skrev:
jannee skrev:Huggkubbe :?: rena stenåldern :!: , när det finns vedmaskin.
DETTA KOMMER FRÅN EN SMÅLÄNNING :lol:

Det säger du bara för att huggkubbar är så dyra :mrgreen:

I varje fall mina ska bli det. Bakade och lackade, kanske någon runa på dem också. Premiumpris!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).