Motorsåg och handhållet

Röjsåg Huskvarna 252RX

15 inlägg 10868 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg Huskvarna 252RX

Affe_fo  
#134189 Röjsåg Huskvarna 252RX är lättstartad och går bra tills den blir varm då vill den inte hålla varvet och nästan stannar tills den får gå i tomgång en stund då kan den gå bra ett tag till.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Phantom  
#134190 Skulle tippa på luftläckage/spricka någonstans som troligen expanderar när den blir varm.
På tomgång så kyler den sig lite.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

viktor meck  
#134262 packboxarna kanske

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134565 membran i förgasaren. polaren har samma problem på sin

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136471 hur gick det??

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Affe_fo  
#136475 Det är fortfarande problem. Jag har mätt kompressionen och den är nu under 8 kp/cm2, då den startade var kompressionen runt 9 kp/cm2. Jag drar i startsnöret ett antal gånger och kompressionen stiger till ca 8 bar och den håller kvar trycket, därför läcker det inte över kolvringen. Jag dock har ett litet märke i cylinderloppet. Jag funderar på om en del av kompressionen skapas i vevhuset, är det så kanske det är packboxarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136974 Det blir ett visst tryck i vevhuset, men inte kompression.
När kolven går ner skapas ett övertryck i vevhuset för att hjälpa Bränsle/luft blandningen upp över kolven genom portarna.

Är tätningarna kass går det inte alls bra, svår justerad o samma om den är varm eller kall.
Är de dåliga eller det är läcka nån annanstans kan det vara värme känsligt om den andra läckan är det.

Jag (efter att läst denna tråd) tror du har problem med bränsle tillförseln eller en kass kolvring.
Kanske tank ventilation eller pumpmenbran.

Kör igen o När den börjar krångla så öppna tanken lite snabbt o kör igen, funkar det är det tankluftningen. Funkar det inte är det nåt annat.

Hade en såg som uppförde sig så här o det var tändningen på den. Rätt ovanligt fenomen, de brukar lägga av riktigt annars.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Phantom  
#137057 En kass kolvring kan du testa genom att hälla några droppar i tändsitftshålet. Får du upp kompen så har du en taskig ring eller en repa i cylindern som stör. Oljan hjälper till att täta provisoriskt innan den sköljs bort av bensinen...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Skogsmästarn  
#681169 Jag har ev dålig tändkabel på min 252rx, kan jag prova med vanlig elkabel eller måste tändkabeln/hatten ha ett visst motstånd?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Avslutat-02  
#681171 Tänd kabeln är utbytbar...
Finns att köpa hos handlare eller på metervara.

Samma kabel som till Hva 254,257,55 m, fl...
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 20 nov 2020, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

jannee  
#681172 Aldrig farligt att prova, jag "tror" att det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Skogsmästarn  
#681174 Tack, jag vill prova innan jag börjar köpa delar.
Går det annars att använda tändkabel från bil som prov?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Avslutat-02  
#681176 Ja bara den passar i spolen så

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

totte  
#681182 Isoleringen i vanlig elkabel klarar inte spänningen. Men om du kan få den att ligga helt fritt och inte i närheten av någon metall så bör den funka för att provstarta.

Biltändkabel funkar om det går att få dit den, men får absolut inte användas om det är s k avstörd kabel.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Huskvarna 252RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681205 Har sett detta många ggr. Skaffa tändkabel, det är värt de 20 kronorna. Begagnad är helt ok.
Bilarnas brukar inte funka längre.
Den gängas/skruvas i spolen så inner och ytterdiameter är viktig. Kabel höljet gängas i spolens plast, kabel trådarna omsluter och gängas på stiftet/anslutningen på spolen samtidigt.
Anslutning på stift är återanvändningsbar oftast om det är helt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).