Motorsåg och handhållet

hva 242 xpg cat renovering

6 inlägg 5172 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hva 242 xpg cat renovering

jd6630  
#134043 Tjena, nu e de så här att jag på en loppis kom över en hva 242 xpg cat för 500kr, den funkar o går som ett skott men den lider även av rammla sönder syndromet.
ljuddämparen sitter fastskruvad nu me locktite i plattan utanför sågen, för bulthålen mot cyllen e borta, kedjeoljan rinner ut under kåpan men inte i spåret, ser ut o sitta nån sprint som liknar ett V i främre svärdstyrningen där ja tror oljan ska komma. den e nästan omöjlig o starta när man kört slut på bensinen verkar som den har svårt o få fram soppa då. gummikuddarna till avvibreringen har smulats sönder o flyttat så den sitter ihop med buntband....
handtags värmen funkar inte men de kvittar mej. men nu är ju frågan ska ja slänga skiten eller lämna in den på stor renovering hos hva handlaren o få den i toppskick.
har tidigare haft en 254xp o en jonsered 2054 turbo,men de blev stulna ihop me lite annat i verkstan. så kör nu mer me en leksak hva 339xp som ja inte alls e nöjd me, tror den ska gå på batteri eller nåt. har även en 365xp som e verkligt rovdjur i skogen
vad är erat tips för just 242an



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hva 242 xpg cat renovering

totte  
#134044 Helrenovering låter väl som ett tips. Men det är klart om du skall lämna in den och inte vill skruva själv så blir det nog rätt dyrt. Behöver troligen en renoveringssats till förgasarenm eventuellt nya vevaxeltätningar, uppenbarligen nya AV-gummin, gänginsatser till ljuddämparskruvarna samt lite pulande med oljekanalerna.

Å andra sidan 242 är ju en kalasfin såg, efter en ordentlig renovering så är det en av de bästa sågarna i sin klass. Eftersom den går bra när du väl får igång den så bör culinder och kolv vara i gott skick. Så visst kan det vara värt att kosta på den, skulle nog låta verkstan ta en titt på den, bedöma hur bra den är allmänt och ge ett kostnadsförslag.

Avatar Fallback

Re: hva 242 xpg cat renovering

jd6630  
#134045 mjo en helrenovering hade ju säkert suttit fint,men de där o pilla såg e väl inte min starkaste sida, mest för jag inte har en susning om hur de typ funkar, har lyckats byta startsnöre på 339an o klappa maj på axeln. minns att på den förra hva så var de packnings byte i förgasaren lite då o då, dom skyllde på att ja blandar bensin själv. men oav sett om jag pillar själv så kostar ju delarna en slant,är rädd för det där med oljepumpen!!!är de bara kanalerna som behöver tittas till eller är det pumpen som börjar att spöka, vet sen ett pumpbyte på 365an att pumpen e dyr och vet inte om jag vill lägga 2000kr på en ny pump, sågen e ju gammal, eller ja ce märkningen visar 97.
får fundera vidare på saken

   TS
Användarvisningsbild

Re: hva 242 xpg cat renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134046
jd6630 skrev:Tjena, nu e de så här att jag på en loppis kom över en hva 242 xpg cat för 500kr, den funkar o går som ett skott men den lider även av rammla sönder syndromet.
ljuddämparen sitter fastskruvad nu me locktite i plattan utanför sågen, för bulthålen mot cyllen e borta, kedjeoljan rinner ut under kåpan men inte i spåret, ser ut o sitta nån sprint som liknar ett V i främre svärdstyrningen där ja tror oljan ska komma. den e nästan omöjlig o starta när man kört slut på bensinen verkar som den har svårt o få fram soppa då. gummikuddarna till avvibreringen har smulats sönder o flyttat så den sitter ihop med buntband....
handtags värmen funkar inte men de kvittar mej. men nu är ju frågan ska ja slänga skiten eller lämna in den på stor renovering hos hva handlaren o få den i toppskick.
har tidigare haft en 254xp o en jonsered 2054 turbo,men de blev stulna ihop me lite annat i verkstan. så kör nu mer me en leksak hva 339xp som ja inte alls e nöjd me, tror den ska gå på batteri eller nåt. har även en 365xp som e verkligt rovdjur i skogen
vad är erat tips för just 242an

Inte går det till 2000 o byta olje pump, väl?
Det hål det sitter ett V i är nog luftningen till oljetanken.

Hade jag varit som dig hade jag nog sålt den som renoverings objekt till nån som vill pyssla lite.
Då får du igen dina peningar o går inte back på denna i alla fall...

Avatar Fallback

Re: hva 242 xpg cat renovering

Phantom  
#134047 Bra förslag Mange.
Jag tar gärna den sågen som ett renoveringsobjekt, så jd6630 om du vill göra dig av med den så hör av dig till mig :grin:

Avatar Fallback

Re: hva 242 xpg cat renovering

jd6630  
#134051 vet ente va de kostar o byta å denne, på 365 an gick de på 1900 me pump o jobb.
vet ente va ja ska gör vid sågen den går bra i motorn o e rätt smidig. som totte sa,ja lämnar in den på verkstan så får dom se hur mycke skrot de är me sågen, innan ja bestämmer maj

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).