Motorsåg och handhållet

Vinkelväxelfett

12 inlägg 13312 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinkelväxelfett

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10393 Jag har börjat att fundera på om det är så viktigt att fylla på fett i vinkelväxeln. På en röjsåg för jag har kört med min Stihl 550 i säkert upp mot 500 timmar nu och har aldrig fyllt på och kollade förra veckan och det var forfarande fett i vinkelväxeln sen ny. Så jag frågade hos återförsäljaren om det var nödvändigt att fylla på fett och då sa han att det är onödigt att fylla på fett. För att han menade det att fettet inte kan ta vägen någonstans ändå. Men då har man ju lärt sig att man skall kolla det varenda gång innan man kör med röjsåget.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10394 Motoroljan i bilen ska ju tex inte ta vägen någonstans, den byter man ju...
Jag brukar trycka i och snurra samtidigt så det kommer ut lite gammalt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10395 Fett är ju dels där för att smörja smatidigt som det är där för att ta bort o väva in främmande partiklar. På vissa modeller så försvinner fettet pga av att lagren inte är helt täta.

Har du en ny spg så är det kanske rekomenderat att byta fett efter ca 2 veckor. Då lösa partiklar från tillverkningen åker med. Sedan sär det kanske rekomenderat att byta fetta helt 1 gång i halvåret samtidgt som man plockar i sär röjsågen för att justera alla saker som trillat loss, gått sönder m.m under resans gång..

Jag brukar putta i lite då o då (kanse 1 gång i månaden). och så torkar jag ur tvättar rent engång i halvåret. Det funkar för mig, tror att min vikelväxel inte läcker något fett direkt. Kan säga att har du inte fett där så kommer den att nypa och bli för varm, Kanske till o med slå sig o då jäklar då kan man snacka vibrationer... my ass. alltås.

Användarvisningsbild
maccall  
#10396
gossebear skrev:Har du en ny spg så är det kanske rekomenderat att byta fett efter ca 2 veckor. Då lösa partiklar från tillverkningen åker med. Sedan sär det kanske rekomenderat att byta fetta helt 1 gång i halvåret samtidgt som man plockar i sär röjsågen för att justera alla saker som trillat loss, gått sönder m.m under resans gång..


Byta? Går växeln att ta isär bara sådär, eller får du ut det genom samma skruvhål som man fyller på det genom?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10401 Vinkelväxeln på röjsågen är som vilken annan transmission som helst, och bör nog servas och underhållas därefter.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10412
maccall skrev:
gossebear skrev:Har du en ny spg så är det kanske rekomenderat att byta fett efter ca 2 veckor. Då lösa partiklar från tillverkningen åker med. Sedan sär det kanske rekomenderat att byta fetta helt 1 gång i halvåret samtidgt som man plockar i sär röjsågen för att justera alla saker som trillat loss, gått sönder m.m under resans gång..


Byta? Går växeln att ta isär bara sådär, eller får du ut det genom samma skruvhål som man fyller på det genom?


Den går dels att montera isär och dels så kan jag pressa in nytt fet to på så sätt pressa ut gammalt genom ett avtappnings hål som hmm. ja de tär ltie hmema tillvekrat genom en gängdragning och en bult i det..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10415 Nu blev jag nyfiken!

Hur får du till detta så det funkar o byter ut fett o inte blandar sig?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10417 Man skulle ju enkelt kunna borr/gänga fast en fettnippel på ena sidan av växeln och pressa ut fett genom ordinarie påfyllningshål
Nackdelen är att man inte får ut allt gammalt (skitigt), fett och sen ska man ju inte fylla växeln mer än till 75 % (3/4 delar av husets invändiga volym).

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10420 Även om det skulle varit ett tomt hålrum utan kuggar o axlar, letar fettet upp lättaste vägen ut.

Med grejer i hålrummet borde det blanda sig.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10424 Behöver man verkligen få ut allt gammalt fett? Om man byter tillräckligt ofta så späs ju "skiten" ut. Enda problemet kan ju vara om man får metallspån i fettet men då har man nog andra problem med sin växel.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10425 Dels är ju mitt "nya" hål större en det ordinarie. Sedan så brukar jag dra igång maskinen med hålet urtaget då brukar det mesta av fettet slungas ut.

Vad det gäller metall spån m.m så brukar ju fettet binda de rätt så bra och hoppas att de kommer med ut den vägen. Jag vet inte annars om man på något sätt kanske kan köra in en tunnare olja och på något sätt slunga ihop det med gammalt fett o låta allt rinna ut när man släpper "botten pluggen" ??

Det beror ju lite dels på hur växeln är uppbyggd men jag tror att det gamla fettet löses upp med det nya pga av konistensen på det tidigare.. ?
Annar sär det ävl att montera isär hela skiten rengöra och sätta ihop som är det bästa att rekommendera...

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10471 Att börja borra och gejja är nog dumt.
Det är bara till ätt fylla på till det är fullt. Snurra lite samtidigt. Värre är det inte

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).