Motorsåg och handhållet

Röjsåg för tungt sällanbruk?

14 inlägg 5220 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg för tungt sällanbruk?

lars11  
#132297 Ska byta ut den urgamla kvarnan till en ny röjare. Den används rätt tungt några gånger per år men vilar helt däremellan. Vill alltså ha en såg som har lågt underhåll och gärna långt liv. Hellre rustik och lättservad än ultimat ergonomi (om det var motsatser...)
Ideer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132301 Husqvarna 165R. Men det kanske är en sån du har redan?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

lars11  
#132316 nä en 140R. Det får gärna vara en helt ny såg. Om nästa bara håller i 20 år så är jag nöjd ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132317 Stihl 550 låter som ett röjsåg för dig.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132324
valmet901 skrev:Stihl 550 låter som ett röjsåg för dig.



Håller med valmet901 om stihl 550! har kört 550 ett par ggr o den har betydligt bättre ergonomi o vibrationsegenskaper än både hva 165 o hva 265! (enl mig) men....tro det eller ej.....då jag har en nyinköpt hva 555fxt så kan jag även rek den som en stark såg! har dock kört den mest som gräsröjare hittills, men kan säga att när det blir grov röjning så föredrar jag 550 före 555!....bättre bottenvrid i den tycker jag! driftsäkerheten råder det som vanligt ingen tvekan om!! :wink: fick förra året den stora "äran" att provköra hva 265!.....kan ju säga att jag tar hellre på mig palmemordet än att jag jobbar med den igen!!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132370 till hösten/vintern skulle det komma en ny variant av stihls 550, kanske skulle vara nått om du har möjlighet att vänta. Har själv en 550 och längs ned vid vinkelväxeln sitter en popnitad sak som har lossnat och popniten har farit in i drivaxeln (tror jag) vilket gör att vinkelväxeln alt drivaxeln ej mår speciellt bra.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132377 Hardu klarat dig med en 140R förut så borde en Stihl 480 räcka gott. Eller en 450. De reas nu.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

4WD  
#132380 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132387
SkogsGotte skrev:till hösten/vintern skulle det komma en ny variant av stihls 550, kanske skulle vara nått om du har möjlighet att vänta. Har själv en 550 och längs ned vid vinkelväxeln sitter en popnitad sak som har lossnat och popniten har farit in i drivaxeln (tror jag) vilket gör att vinkelväxeln alt drivaxeln ej mår speciellt bra.



Å fasen! det är inte möjligen fs 490 som ersätter fs 480 du menar? :roll: har själv inte hört ett pip om nån ny fs 550 men.......... vore lite coolt om det stämmer!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132391 mm tror att den skulle heta 560 av vad man hörde från stihlgrabbarna på skogsnolia

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132393 Måste hur som helst berömma 550:n man haft, har haft den som nybörjarsåg i ca 4 eller 5 år. Så den har tagit mycket stryk.
(dessutom ser man ganska snabbt om röjjarna klarar av arbetet då dom kört med en 550 då man faktiskt märker av tyngden på den. Om dom inte orkar med den så är röjning inget arbete för dem!

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132396
SkogsGotte skrev:mm tror att den skulle heta 560 av vad man hörde från stihlgrabbarna på skogsnolia



MYCKET intressant!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

lars11  
#137889 Har sett hva 235FR för 5000kr. Är jag fel ute? Borde kunna röja samma som 140r och det ingår lite andra tillbehör för det priset. Skulle vara bra om den också passade till en del finsly och gräsröj...
Eller finns det bättre deals?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg för tungt sällanbruk?

lars11  
#138121 Bestämde mig för att röja lite sly. Köpte ett membranset o bränsleslang/filter samt stift till 140R och voila! Går som en klocka och lite av klippet är tillbaka.
Sista pusten, när något börjar krångla nästa gång så är det godnatt för gamlingen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).