Motorsåg och handhållet

Servicehjälp fs480, gnisslat

12 inlägg 4418 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132213 Skulle börja säsongens röjning, men sågen ville inte vara med. Gnisslade närjagsnurrade klingan, och fastnade ibland. Tog av vinkelväxeln, och felet satt inte där. Tänkte kopplingen ochseparerade uppe vid motorn. Har inte luskat ut hur man kopplar loss sladden till handtaget! Hjälp?

Kopplingen var mycket rostig, kan man försöka smörja upp eller måste man byta grejer, tex fjädrqr? Men innan jag får undan sladden kan jag inte göra nåt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132215 Nu fick jag isär det. Skall inte kopplingen hålla bättre, sågen är ju bara 1,5 år? Ny koppling?

   TS
Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132225 Skruvade isär och borsta bort lite rost. Vi fick till slut ihop det, och det blev bättre. Får testa ikväll om det funkar. Botde jag byta i alla fall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

BM 35  
#132226 Har aldrig bytt koppling på 480,,,men funkar det så är det bara att köra,tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

totte  
#132230 Det sliter nog till sig när du börjar köra. Ge det lite 5-56 eller WD40. Och nästa gång du ställer undan för säsongen så ge det lite spray då också så det inte rostar igen.

Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132233 Lite skeptisk till att tillsätta smörjmedel till koppplingar, men det kanske är rätt? Har ingen aning, men visst var jag sugen på att smörja in allt med fett/olja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

totte  
#132238 Det är ingen fara att spraya med nåt sånt, det är mycket tunn olja i, det som kommer på drivytorna bränner bort snabbt, däremot bör man väl inte dränka in den i vanlig motorolja eller nåt sånt, då blir det nog lite slirning. Du kan ju bara för att vara säker torka av de drivande ytorna med lite lacknafta eller fotogen.

Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132383 Funkade inte att bara skrapa bort rosten, får sticka och handla lite dunderspray...

   TS
Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

karlastrid007  
#132424 jag använde lite 5-56 på min gnisslande 4-hjuling idag. Den gick från att låta och bete sig lite skumt till att bli helt perfekt !!! Jag använde även samma på en mutter som satt för hårt tack vare rost, och med upprepade sprayningar i ca 30 min gled den av fint. Mirakelspray. Ska lämna tillbaka burken till grannen, tacka för hjälpen och köpa en egen. Vad kostar 5-56?

Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

åberg  
#132433
karlastrid007 skrev:Vad kostar 5-56?


På Jula kostar det en hundring för två sprayburkar om 200 milliliter.
http://www.jula.se/rostolja-5-56-2x200-ml-2-pack-001952

Eller 39 kr för 300 ml.
http://www.jula.se/universalsmorjmedel-5-56-2-spray-300-ml-001954

Brukar finnas på bensinstationer också.

Avatar Fallback

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132442 Körde 2 timmar idag. Problemet var att fjädern inte orkade dra tillbaka ena kopplingshalvan riktigt så klingan stannde inte helt. Men nu så verkar det OK.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Servicehjälp fs480, gnisslat

totte  
#132458 Som jag sa, det sliter till sig, den kärvade väl lite pga rosten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar