Motorsåg och handhållet

Utbildning för att bli trädfällare

9 inlägg 15266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbildning för att bli trädfällare

marcus_ford 3600  
#131817 Hej. Undrar vad det är för utbildning för att bli manuell trädfällare? eller är det självlärda som sysslar med ett.
Tänkte gå gymnasium som trädfällare men stora segerstad verkar ju bara utbilda skogsmaskinförare? eller??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utbildning för att bli trädfällare

kallen  
#131822 Du får säkert motorsågskort om du går skogsgymn. men det är kanske mer avancerad trädfällning du är ute efter?

Avatar Fallback

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Valmet 941  
#131828 http://www.sakerskog.se/ kolla den länken så kanske du hittar de du söker :-)

Avatar Fallback

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Dennistennis  
#136849 Hvilan utbildning har arboristprogram http://www.hvilanutbildning.se/, annars kan du privat ta behörighet A på en helg hos tex http://www.champsoflogging.se/ .

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136889 Välj ryssby gymnasiet där får du lära dig trädfällning :smile:
Jag går där andra året på skogslinjen och det är mycket mer än bara maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137046 Om du inte gått gymnasium så välj Naturbruk med inriktning skog. På den inriktningen kan du ofta välja lite olika kurser, tex mycket maskinkurser eller mer "manuell trädfällning". Enklast är väll att välja den skola som ligger närmast men ska du ha den bästa får du nog söka Naturbruksgymnasiet Svenljunga...

...enda nackdelen med den är att jag är lärare där. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137424 kolla om du kan gå med nån huggare ca 2 veckor! då lär du dig mer än 2 år på dagens "skogsskolor"! jag har huggit ca 20 år nu....och har pga omständigheter nu blivit tvungen att motvilligt gått abc kurserna! jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över eländet!! kursledarna kör inövade fraser: vad farligt det är med motorsåg..bla bal bla! det är blandat med kunskap bland deltagarna......ALLA blir godkända.....vissa av dom som deltog i dom kurser som jag gick skulle jag som arbetsgivare inte ens låta stryka min skjorta!!....men nu är dom godkända, och får bla fälla riskträd åt bla "banverket" :surp: fast dom egentligen inte kan ett skit! i bland frågar dom mig: hur gör jag nu?.....tja säger jag....du har ju abc-körkort......så då borde du ju fixa det? det har oftat slutat med att jag har fått gått dit å fällt en löjligt lutande litet träd! jag har abc och han har abc ändå kan han inte mer än min morsa när det gäller trädfällning....vad är då nyttan med dessa körkort?

PS! det finns vissa undantag bland utbildare! med risk för att göra reklam här så säger jag "champs of logging" från siljansnäs....jag har inte gått deras motorsågsutbildning..... dom är duktiga på att utbilda med tips å trix när det gäller trädfällning mm! christer å micke har vunnit nån form av amatör wm å dom är jäkligt kluriga! det finns säkert några fler utbildare som är ok....men många verkar nöjda om dom får kursavgiften!




tycker att det är bedrövligt att bla statliga verk som trafikverket nu ställer krav på abc kökort som inte säger mycket!! det vore bättre att dom ställde krav på dokumenterad erfarenhet...minst 3-4 år! men man får gratullera utbildarlobbyn för deras gedigna jobb!

Avatar Fallback

Re: Utbildning för att bli trädfällare

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137718
Huggarn skrev:kolla om du kan gå med nån huggare ca 2 veckor! då lär du dig mer än 2 år på dagens "skogsskolor"! jag har huggit ca 20 år nu....och har pga omständigheter nu blivit tvungen att motvilligt gått abc kurserna! jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över eländet!! kursledarna kör inövade fraser: vad farligt det är med motorsåg..bla bal bla! det är blandat med kunskap bland deltagarna......ALLA blir godkända.....vissa av dom som deltog i dom kurser som jag gick skulle jag som arbetsgivare inte ens låta stryka min skjorta!!....men nu är dom godkända, och får bla fälla riskträd åt bla "banverket" :surp: fast dom egentligen inte kan ett skit! i bland frågar dom mig: hur gör jag nu?.....tja säger jag....du har ju abc-körkort......så då borde du ju fixa det? det har oftat slutat med att jag har fått gått dit å fällt en löjligt lutande litet träd! jag har abc och han har abc ändå kan han inte mer än min morsa när det gäller trädfällning....vad är då nyttan med dessa körkort?

PS! det finns vissa undantag bland utbildare! med risk för att göra reklam här så säger jag "champs of logging" från siljansnäs....jag har inte gått deras motorsågsutbildning..... dom är duktiga på att utbilda med tips å trix när det gäller trädfällning mm! christer å micke har vunnit nån form av amatör wm å dom är jäkligt kluriga! det finns säkert några fler utbildare som är ok....men många verkar nöjda om dom får kursavgiften!




tycker att det är bedrövligt att bla statliga verk som trafikverket nu ställer krav på abc kökort som inte säger mycket!! det vore bättre att dom ställde krav på dokumenterad erfarenhet...minst 3-4 år! men man får gratullera utbildarlobbyn för deras gedigna jobb!



Tame fan det bästa jag har läst på länge och det stämmer så bra på dom som går kursen att dom flesta vet inte vad dom håller på med.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för att bli trädfällare

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138017 Jag förstår era åsikter om att motorsågskortet inte säger så mycket som man kanske skulle vilja att det gjorde.

Några av mina åsikter är:
Det är ju helt fel om examinatörer godkänner folk som inte ska bli godkända.

Det är viktigt att veta att ett motorsågskort eller examen från naturbruksgymnasium inte innebär att man kan lika mycket som en som huggit i 20 år eller ens 2 år. Inte så sällan får jag höra från entreprenörer och andra erfarna skogsarbetare att eleverna kan för lite när de kommer ut från skolan. Det är fullständigt fel att tro att man är färdig och i princip fullärd när man slutar skolan eller tagit motorsågskort.

Måste också skriva att jag definitivt inte tror att 2 veckor hos en erfaren huggare är bättre än 3 år på Naturbruksgymnasium med inriktning skog. När man ska lära sig av någon annan är det inte bara viktigt att personen kan mycket utan även hur han kan förmedla sin kunskap. Vi har väll alla haft lärare som kunnat en massa men som gjort lektioner och kurser fullständigt ointressanta och där vi inte lärt oss så mycket. Och förhoppningsvis har en lärare som jobbar heltid med att förmedla kunskap större förmåga att göra detta än en aldrig så duktigt skogsarbetare (undantag finns så klart).

Man ska se på en som tagit motorsågskörkort som en som får lov att öva på egen hand. Precis samma vad gäller vanligt körkort. En 18:åring med sprillans nytt körkort är ingen bra förare men han kan så pass mycket att han får öva på egen hand. Vi blir inte förvånade när han inte är så bra på att backa med släp eller behöver jobba mycket med att fickparkera. Därför ska vi inte heller förvänta oss att de som tagit motorsågskort ska vara fullfjädrade skogsarbetare.

Se det positiva istället. Många av dessa som "inget kan fast de har motorskågskort" har ändå lärt sig något via kortet. Hade kortet inte funnits så hade de troligen kört motorsåg ändå, fast utan den kunskap de fått via kursen.
Min förhoppning är att motorsågskortet höjer statusen för skogsarbetet och gör att folk inser att inte vem som helst från gatan kan jobba i skogen med motorsåg. Men det är ju klart att om "alla" får kortet så kanske det delvis får motsatt effekt.

Sen kanske både Huggarn och knaggen har blivit lite förödmjukade genom att de blivit "tvingade" att ta motorsågskort och dessutom inte lärt sig så mycket nytt. Det påverkar kanske inte er syn på kortet i positiv riktning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar