Motorsåg och handhållet

Partner Colibri II, reservdel/sprängskiss

11 inlägg 51995 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner Colibri II, reservdel/sprängskiss

Bass  
#131664 Har en Partner Colibri II som börjar bli några år, men då den enbart används sparsamt högsommartid fungerar den fortfarande bra, nästan.

Problemet är att fjädern som drar tillbaka startsnöret gick av, på ungefär 2/3 av sin längd.

Jag meckade upp allting, böjde till fjädern och satte tillbaks.
Problemet nu är att den knappt orkar dra tillbaka snöret över huvud taget på Colibrin.

Är nu på jakt efter en Partner sprängskiss så jag kan leta upp reservdelsnamn/nummer, men hittar ingenting.
Hittar inte heller någon vettig reservdelsshop vid lite googlande för den delen heller.

http://www.partner.biz/se/
Där har vi någon relativt seriös hemsida, men det finns varken kontakt-email eller telefonnummer!

Förstår inte att det ska vara så svårt att få tag på delar/ritningar/sprängskiss/reservdelar.
Känns som att huvudspåret hela tiden är "lämna in på service".

Finns det någon hemsida/webförsäljare som säljer reservdelar, då även till lite äldre modeller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

viktor meck  
#131673 jag hittade en :mrgreen: lycka till

Avatar Fallback

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

Nonkan  
#131678 Alla som säljer Husqvarna eller Jonsered kan också ta hem delar till Partner.

Fjädern du letar efter har nummer 545 00 80-10. Inte jättevanlig, så det är inte säkert att någon har den hemma. Förra året sålde vi 3 st, i år hittills ingen. Kostar runt en hundring.

På Partners hemsida hänvisar de till sina serviceverkstäder under support/hitta serviceverkstäder. http://www.partner.biz/se/support/service-locator/

Det är inte meningen att du ska hitta kontaktuppgifter till Partner själva på hemsidan, de har egentligen ingen support mot slutkund.

Användarvisningsbild

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

viktor meck  
#131679
Nonkan skrev:Alla som säljer Husqvarna eller Jonsered kan också ta hem delar till Partner.

Fjädern du letar efter har nummer 545 00 80-10. Inte jättevanlig, så det är inte säkert att någon har den hemma. Förra året sålde vi 3 st, i år hittills ingen. Kostar runt en hundring.

På Partners hemsida hänvisar de till sina serviceverkstäder under support/hitta serviceverkstäder. http://www.partner.biz/se/support/service-locator/

Det är inte meningen att du ska hitta kontaktuppgifter till Partner själva på hemsidan, de har egentligen ingen support mot slutkund.



Det är rent ut sagt jävligt dåligt tycker jag 😡

Avatar Fallback

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

Nonkan  
#131680 Varför det? Det är ett stormarknadsmärke. Den trimmern kostade kanske 995:- inkl moms. I det priset ska utveckling, tillverkning, frakt hit och dit, marginal för tillverkaren, marginal för säljaren, marknadsföring med mera betalas. Det finns inte utrymme för en serviceorganisation också.

Vill man ha service finns det andra märken. Husqvarnas 122C är ungefär motsvarande (ok, lite bättre), säljs monterad och provstartad. Service finns och det är enkelt med reservdelar. Kostar därmed lite mer (1895:-).

Användarvisningsbild

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

viktor meck  
#131682 jag tycker det är synd om köparen. nästan som att bli lurad. vet en som köpte en sån på jula och den startade inte. så han gick tillbaka och då sa dom att den skulle på reperation. det tog fem veckor. och när han fick till backa den så startade den inte då häller :sad: så han tog den till mig och såg att bensinslangarna satt fel :lol: . jag satte dom rätt pumpade sex gånger och drog fem drag och så var den igång :mrgreen: . man tycker ju att partner borde ha någon service men inte då 😡 nu vet jag inte vem som utförde jobbet men jula sa att dom skulle skicka tillbaka den till partner så att dom fick kolla på den. lite konstigt tycker jag :???:

Avatar Fallback

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

Bass  
#131692 Kungligt!
Stort tack för alla snabba svar.

Förstår att det kan vara svårt att få kontakt med tillverkare av sånna här billiga produkter, var ju nästan själv inne på att köpa en ny istället för att orka engagera mig i att hitta reservdelar.


Vad jag dock inte tog upp i orginalposten var att jag redan varit på två ställen, inga namn nämda ;)
Men en lite mindre lokal järnhandel, och en lite större byggkedja (båda säljer Partner)

Svaren jag fick i båda var ju bara tvärnej "nä vi har inte kvar den modellen bla bla bla".
Det är tyvärr som det vanligast har blivit nuförtiden inom alla "serviceyrken" som säljer lite mer billigare grejor till privatperson, det enda dom är intresserade av är att sälja nytt...
Att lägga tid på att ta reda på info och beställa hem en fjäder som sen kostar 99:- ut till kund är inget som tyvärr verkar generera så mycket intresse.


Så just därför, ett stort tack!
Får ta och ringa runt till service-ställena och se om nån kan sälja en fjäder till mig!

Trevlig sommar!

   TS
Avatar Fallback

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

Nonkan  
#131697
viktor meck skrev:jag tycker det är synd om köparen. nästan som att bli lurad. vet en som köpte en sån på jula och den startade inte. så han gick tillbaka och då sa dom att den skulle på reperation. det tog fem veckor. och när han fick till backa den så startade den inte då häller :sad: så han tog den till mig och såg att bensinslangarna satt fel :lol: . jag satte dom rätt pumpade sex gånger och drog fem drag och så var den igång :mrgreen: . man tycker ju att partner borde ha någon service men inte då 😡 nu vet jag inte vem som utförde jobbet men jula sa att dom skulle skicka tillbaka den till partner så att dom fick kolla på den. lite konstigt tycker jag :???:


Här är ju problemet isf mellan kunden och Jula. Då är det mer rätt att tycka att det är dåligt av Jula att inte ha bättre servicenivå, t.ex. genom att ge ut en ny maskin direkt. Partner har ingenting att göra med hur Jula sköter sina serviceärenden, eller vilken verkstad de anlitar.

Att en slang är felmonterad från fabrik är givetvis inte bra, men fel händer ibland och det är högre felfrekvens på ett billigare märke.

Det som kostar är egentligen arbetstiden. Som jämförelse kan man ju ta t.ex. Stiga. Går en elprodukt som kostar mindre än 1500:- sönder inom garantitiden skrotas den normalt utan felsökning och kunden får ny. Det kostar mer att felsöka än att lämna ut ny produkt. Inte det miljövänligaste kanske, och det känns ibland lite dumt att skrota en maskin för att en skruv saknas, men det är i slutändan konsumenten som väljer vad den är beredd att betala för en produkt.

Men man får oftast vad man betalar för, och när jag säljer maskiner till bekanta gäller i alla fall devisen "köp inte gult, för då tänker jag inte hjälpa dig när det går sönder" ;)

Detta är egentligen ett mycket större ämne som skulle behöva en egen tråd där man kan diskutera den globala ekonomins inverkan på hur vi i västvärlden förbrukar världens resurser genom att alltid leta efter det billigaste, men den diskussionen kan vi ta en annan gång :)


Bass>> Bra att det ordnar sig. Trevlig sommar själv :)

Användarvisningsbild

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

viktor meck  
#131700 ja, det kan vi :lol: hoppas det ordnar sig med fjädern. annars så går det nog att modifiera en fjäder. och nästa gång, köp orange, orange/vitt eller rött. då är det lättare att få tag på delar om trimmen jävlas med dig :lol:

Avatar Fallback

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

karlastrid007  
#131789 orange, orange/vitt eller rött = husqvarna, stihl eller jonsered?

Användarvisningsbild

Re: PartnerColibri II, reservdel/sprängskiss

totte  
#131806 Rätt uppfattat!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).