Motorsåg och handhållet

Jonsereden kråglar...

40 inlägg 15223 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10266
Mange skrev:Det ska vara ett visst tryck i tanken.

Detta skall dock regleras annars kan det bli för högt o i enstaka fall få det till o "koka" i bränslet.


Vad menar du med "koka"?
Normalt kokar det ju vid en högre temperatur om trycket ökar så tryckökningen borde inte orsaka kokning, däremot temperaturökning.. I varma trakter höll man förr på och "kokade" bensinen innan man hällde den på sågen för att den varma sågen inte skulle orsaka ångblåsor i bensinen på väg till förgasaren, och därmed ojämn gång. Möjligt att man gör det fortfarande men sågarna borde ha blivit bättre kylda i bränslesystem och förgasare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10267 nja att den kokar förkommer nog inte så vanligt i dagsläget då det idag även finns kylning o smörjning för förgasar packningen om jag förstog det rätt så var det en lite äldre röjsåg som herrn hade.

Det som även slog mig nu är hur packningen mellan förgasare och cylinder ser ut, det är itne så att den får tjuvluft den vägen då avståndet ökar vid värme ?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10269
gossebear skrev:nja att den kokar förkommer nog inte så vanligt i dagsläget då det idag även finns kylning o smörjning för förgasar packningen om jag förstog det rätt så var det en lite äldre röjsåg som herrn hade.

Det som även slog mig nu är hur packningen mellan förgasare och cylinder ser ut, det är itne så att den får tjuvluft den vägen då avståndet ökar vid värme ?

om det skulle vara packningen som inte håller tätt så skulle tomgången vara konstant håg och svår justerad .
tror mera på för högt övertryck i tanken då det åpvisar att när han har kört ca 5-10min så flödar den över hade samma problem med en 346 och det var tankavluftningen som inte fungerade .

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10270 Det du har där är bränsle pumpen. Denna sidan funkar nog eftersom detr verkar som den får för mycket.

På motsvarande sida av förgasaren har du Bränsle ventil o dess membran.

Filtret är nog OK. Många har inget eftersom de har lätt för att åka ut vid rengörning. Jag brukat dock se till att det finns ett filter där, men många struntar i det o det går ju så länge filter i tank är bra o det inte kommer sparvar o igelkottar i systemet.

Kolla om du ser ett nummer på den eller nåt så blir det lättare o förklara.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10271 http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/

Avatar Fallback
Lignell  
#10302 Tack för länken till sprängskisserna! Det underlättar en hel del när man har dessa :-) Kolldet och de enda nummer jag hittar är walbro 21-245 7-1. Har dock kostaterat att den tillhör en WB-serie.

Börjar dagen imorgon med att beställa och byta ut membran och packningar.

   TS
Avatar Fallback
Lignell  
#10327 Reperationssats till förgasaren, inhandlad, och monterad.

Resultat, njae. Det blev inte mycket bättre... :(

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10329
Lignell skrev:Reperationssats till förgasaren, inhandlad, och monterad.

Resultat, njae. Det blev inte mycket bättre... :(

kontrollera nålventilen den som sitter under pump membranet att den inte sitter fast prova att tryck lätt på hävarmen

Avatar Fallback
Lignell  
#10330
knaggen skrev:
Lignell skrev:Reperationssats till förgasaren, inhandlad, och monterad.

Resultat, njae. Det blev inte mycket bättre... :(

kontrollera nålventilen den som sitter under pump membranet att den inte sitter fast prova att tryck lätt på hävarmen


Det följde med nya pryttlar till den i repsatsen. Kanske det är skit eller avlagringar där nålventilen ska sitta...?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10332
th skrev:
Mange skrev:Det ska vara ett visst tryck i tanken.

Detta skall dock regleras annars kan det bli för högt o i enstaka fall få det till o "koka" i bränslet.


Vad menar du med "koka"?
Normalt kokar det ju vid en högre temperatur om trycket ökar så tryckökningen borde inte orsaka kokning, däremot temperaturökning.. I varma trakter höll man förr på och "kokade" bensinen innan man hällde den på sågen för att den varma sågen inte skulle orsaka ångblåsor i bensinen på väg till förgasaren, och därmed ojämn gång. Möjligt att man gör det fortfarande men sågarna borde ha blivit bättre kylda i bränslesystem och förgasare.

Tjenare TH!

"Koka" är ett samlat utryck för en mängd jävelskap.
Ång blåsor, små luft bubblor i bränslet, övertryck, undertryck, jag har hört detta i en mängd olika beskrivningar om fel, fast inget av dem egentligen "kokt" bränslet alls.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10333 Surar den på grund inställning?

Avatar Fallback
Lignell  
#10337
Mange skrev:Surar den på grund inställning?


japp

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10357 Då är nog defenitivt bränsle nålen fel ställd.
Ställ den så den öppnar något senare/mindre.

Prova dig fram...

Avatar Fallback
Lignell  
#10360
Mange skrev:Då är nog defenitivt bränsle nålen fel ställd.
Ställ den så den öppnar något senare/mindre.

Prova dig fram...


Du menar alltså på L och H skruven? eller?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10363 Nej... Där ställer du in grund inställning!

Bränslenålen sitter under membranen.
När den är bytt eller membran byts bhöver hävarm o lyft/öppnings tid kollas och oftast justeras.

Det justeras genom att sonika bocka hävarmen försiktigt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).