Motorsåg och handhållet

Jonsereden kråglar...

40 inlägg 15225 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsereden kråglar...

Lignell  
#10231 Fick överta en röjsåg (RS51) av svärfar. Kruxet är att den lider av ett fel... När den är kall så går den utmärkt, rapp i axet, fin i tomgång och högvarv. Men när den efter ca 5-10 min körning blivit varm börjar den bluddra och om man gasar fullt så vill den inte komma upp i varv. Den kan tom stanna. Skruvade upp i luftfiltret och märkte att det var fuktigt av bensin. Körde därför sågen utan luftfilter och såg att det vid högvarv skvätte ut bensin mot där luftfiltret ska sitta. Sågen betedde sig lika som förrut trots att luftfiltret var borta.

Var någon något tips om vad det kan vara för fel på sågen? Förgasaren? Nämnas skall att förgasaren är grundinställd efter konstens alla regler :)

Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10232 helt klart får den för mycket soppa när den är varm, hur är packningen mellan förgasare och cylinder?

Hur är membranen i förgasaren? är det så att de har spruckit nu när den fått värme tillfört sig?

Det som även kan vara är att kolvringarna om sådan finns, kan vara slitna.
Eller är ventil sätena slitna? har ventil skruvarna varit i bott för hårt?

En till fråga är hur är det med chcoken, kan det vara så att när chock vajern blir farm så utvidgas matrialet i denan och släpper på lite chockning ?


Vad händer om du från grund inställningen skruvar ner bränsle tillförsel h skruven? tills den går halv kasst på varm men grymt bra på varmt?

Avatar Fallback
Lignell  
#10233 Tack för svaret! Det var många bra tips på vad den kan vara! Ska imorgon kolla upp det du tipsat om :)

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10239 Jag har ett liknande problem på en gammal HVA 140r. När den gått 5min blir den skitsur o när den stannat så rinner det rejält med soppa ur förgasaren. Jag inbillar mig att det blir övertryck i tanken. Kan det bli så om den är otät mellan tank o vevhus?

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10240 Skulle tro att du har taskigt membran o kanske lite felaktig inställning till bränsle ventilen.
Du har två membran, ett till pump o ett som öppnar o stänger bränsleventilen.
Detta ger ofta resultat att den ändrar sig för varm o kall motor radikalt.

En gissning....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10241
Magnus M skrev:Jag har ett liknande problem på en gammal HVA 140r. När den gått 5min blir den skitsur o när den stannat så rinner det rejält med soppa ur förgasaren. Jag inbillar mig att det blir övertryck i tanken. Kan det bli så om den är otät mellan tank o vevhus?

Magnus M
Det ska vara ett visst tryck i tanken.

Detta skall dock regleras annars kan det bli för högt o i enstaka fall få det till o "koka" i bränslet.

Jag tror du har samma fel med kass membran ev en bränsle ventil som inte stänger.

Avatar Fallback
Lignell  
#10242 vilket fantastiskt forum! Gissa om att sågen åker isär imorgon! :D

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10244
Lignell skrev:vilket fantastiskt forum! Gissa om att sågen åker isär imorgon! :D


OBS om du har en digital kamera så fota varenda skruv innan du plockar isär och under tiden du plockar isär...

Avatar Fallback
Fisketorp  
#10249 Fick en likadan röjsåg av min kära granne...
samma symtom går skitbra tills den blir varm men sedan vill den gärna dö eller bluddra lite...

Han påstod att felet ligger i tändplattan (hade tydligen fått byta den tidigare pga detta fel, vet ej om det gälde samma röjsåg)

Någon tycker det verkar vettigt,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10251 tändplattan?? hmmm.. tja det kan ju vara en orsak visssa spänningar när värmen kommer till behövs ju inte mycket som att jämföra med att det är 0,3 mm mellan kontaktor och snvänhjul så kan ju värmen utvecklas 0,1 mm så är det kört.

Du kanske skall ta och mäta med ett bladmått skillnaden mellan kall o varm diffrential?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10252 Tändningen kan vara kass, men det är mer vanligt att det är nåt i bränsle syst.

På nyare såg med varvtals reglerad tändning så kan det verka precis som den flödar över, men dessa äldre har jag inte märkt det på.

Det är oftast ren kortis, antingen direct eller när spålen blivit varm.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#10257 Ok..
Får kika lite mer på det när jag får tummen ur och skruvar ihop den igen..=)

tackar för tipsen!

Avatar Fallback
Lignell  
#10262 nu har jag plockat isär sågen. Ska vä erkännas att jag inte är någon expert på förgasare... Skulle det vara två membran? Hittade bara ett på min såg... Vet inte om det var den som går till pumpen eller det som öppnar och stänger bränsleventilen... Det satt iaf på förgasarens ovansida och trycker till en liten vipparm. Menbranet var torrt och jag kunde inte se att det var trasigt. Lite sladdrigt dock...

Det jag kunde se var att en sil hade ett litet hål i sig. Bifogar en bild så ni kan göra en bedömning!

[/img]
Bild
Senast redigerad av Lignell sön 08 jul 2007, 15:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10263 bilden kommer eller???? ;-))

verkade membranet torrt?

Avatar Fallback
Lignell  
#10265 Hade lite problem med att ladda upp bilden, men nu finns den där :D

Notera skadan i centrum av silen, kan det vara det som gör att sågen går dåligt? Det ska ligga ett membran? över silen. Kan ju tänkas att även den har en liten skada...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).