Motorsåg och handhållet

346xpg

13 inlägg 10084 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

346xpg

who84  
#131306 Hejsan

Jag har köpt ett husqvarna 346 xpg som läcker olja och jag har tagit några bilder på hur det ser. Jag antar att det hål som jag har ringat in inte ska vara där och att det är anledningen till att det läcker, hur kan man laga det? sen undrar jag om det ska vara en packning mellan luftfiltret, tycker att det sitter väldigt dåligt och borde inte hålla tätt annars. Se bilder.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131313 Hålet är bara i plåten som täcker oljepumpen. Om du först tar bort kopplingen kan du kan lossa plåten med två skruv har jag för mig. Bakom plåten skall det inte finnas någon olja om inte pumpen läcker. Kanske den läcker och någon borrat hålet för att "dränera" :shock: ? Av hålets utseende ser det dock snarare ut att ha orsakats av ett kedjebrott, de andra skavmärkena och en liten plåtflik vikt till vänster i kedjans riktning tyder på det.

Det finns ingen packning mellan filtret och insugningsröret. Om man håller kragen ren när man ändå rensar filtret så är överlappet i kragen och fjädern som håller filtret tillräckliga för att det inte skall komma in bös den vägen.

Avatar Fallback

Re: 346xpg

Nonkan  
#131317
th skrev:
Det finns ingen packning mellan filtret och insugningsröret. Om man håller kragen ren när man ändå rensar filtret så är överlappet i kragen och fjädern som håller filtret tillräckliga för att det inte skall komma in bös den vägen.


Fjädern är på de senare modellerna, det här är en tidigare med bajonettfäste.

Det brukar bli lite bättre passform om man sätter en o-ring över halsen, men grundproblemet är att plasten är sliten, så vettigast är att byta ut fästet och luftfiltret till nyare modellen med snäpplås.

Avatar Fallback

Re: 346xpg

who84  
#131328 Hmm, jag tackar för svaren, jag ska prova att sätta dit en o-ring. Okej då måste jag alltså lossa kopplingen och plåten för att komma åt oljepumpen och ev se om det är någon packning eller dylikt som är trasig. Behövs det specialverktyg för att lossa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346xpg

totte  
#131330 Kopplingen gängar du av, vänstergängad. Du ser hacket i kanten på kopplingen där det står "OFF", syns på bilden ovan. Sätt en dorn där och ge den ett rappt slag med hammare, kan behövas några stycken smällar, sen bör den lossa. I värsta fall kan du mata ner en bit rep i tänsdstiftshålet för att stoppa kolven. Kolven skall då var minst hälften uppe så du inte får ut repet i portarna. Brukar dock inte behövas.

Avatar Fallback

Re: 346xpg

who84  
#131352 Jag har lossat kopplingen för att försöka spåra läckaget, verkar som att det inte håller tätt mellan gummit och metallen, har ritat oljans väg med pilen. Hjälper det att byta hela svart gummi slangen. Är det lösningen på problemet? Är detta vanligt problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: 346xpg

Nonkan  
#131360
who84 skrev:Jag har lossat kopplingen för att försöka spåra läckaget, verkar som att det inte håller tätt mellan gummit och metallen, har ritat oljans väg med pilen. Hjälper det att byta hela svart gummi slangen. Är det lösningen på problemet? Är detta vanligt problem?


Det borde hjälpa. Inte jättevanligt, men det händer, framförallt om sågen har gått några år.

Avatar Fallback

Re: 346xpg

skogshasse  
#162910 hej på er jag har en 346 xpg 2001 som skulle behöva ny cylinder och kolv är det någon som har tips om var man kan köpa dessa saker till någorlunda rätt kurs

Användarvisningsbild

Re: 346xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162919 Kolla t.ex. denna länken:
viewtopic.php?f=12&t=13024&p=162883#p162157

Avatar Fallback

Re: 346xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162942
th skrev:Kolla t.ex. denna länken:
viewtopic.php?f=12&t=13024&p=162883#p162157

Rätt länk
http://www.ebay.com/itm/HUSQVARNA-346-x ... 460092d22c

Avatar Fallback

Re: 346xpg

skogshasse  
#163111
hur lång tid tar det med frakten är det kvalite på cylindern eller är det kinakvalite betalar man i förskott eller vid leverans är det någon som har handlat där och har erfarenhet

Avatar Fallback

Re: 346xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163119
skogshasse skrev:
hur lång tid tar det med frakten är det kvalite på cylindern eller är det kinakvalite betalar man i förskott eller vid leverans är det någon som har handlat där och har erfarenhet

Det är 1 cylinder på väg till sverige
du kan titta hur den ser ut i BigBore tråden där finns bild på den man betalar genom PayPal och det är förskott men det är säkert att handla genom dom
Sen har han slut på cylinder kitet

Avatar Fallback

Re: 346xpg

Dane  
#163204 vho84.

Hej.
Hur går det med oljeläckaget?

//Dane

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).