Motorsåg och handhållet

Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

40 inlägg 15602 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131257 Det kan åxå vara så att svärd o kedja inte tar emot mer...

Om du har 1,3 spårvidd är det svårt att få det att bli ett stort, blött fint streck vid test på vägg eller stubbe.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131706 Uppdatering, har varit ute och sågat idag.

Har bytt tanklock till den nya modellen med "stående" tätning (fixade läckan), tändstift (det gamla hade en fin chokladbrun beläggning) och bränslefilter (det gamla hade gulnat). Tanken var ren och fin så där fanns inget att göra. Kolvtoppen (lyste in med ficklampa) var helt ren från sot så jag har inte rivit cylindern. Tvättade grovfiltret (det på vänstra sidan) och luftfiltret med tvål och vatten och lät torka. Sågen har nu stått en vecka med lite diesel i oljetanken.

Startade sågen (två drag med choke, sedan två drag utan choke) och den gick igång utan problem. Fick skruva in L-skruven cirka två varv för att få maxvarv på tomgång, då spann kedjan rätt fort. Backade av ett halvt varv på L och sänkte tomgången så lågt jag kunde med T-skruven. Sedan varmkörning försiktigt. H-skruven fick skruvas in ett helt varv lite drygt för att få sågen att yla (bara några sekunder), sedan backade jag raskt av ett halvt varv tills den började bluddra lite. Jag tycker det var lite svårt att höra fyrtaktningen på den här sågen.

Sågen går i alla fall mycket bra. Om sågen är varm och går på tomgång kan man dra fullt och den sticker utan tvekan upp på (ett fyrtaktande) toppvarv. Sedan om man kapar en 20cm björk och slår av direkt efteråt så dyker den till tomgång. Jag tycker den skjuter under lite på tomgångsvarvet men sågen dör inte utan stabiliserar sig. Efter en rejäl stunds kontinuerlig sågning så ville den inte varva ut. Drog maxvarv utan belastning och skruvade in H-skruven ett kvarts varv, nu tycker jag den varvar ut OK utan att skrika. Får väl träna mera i framtiden på att skruva förgasare.

Sedan sågade jag på 5-6 björkar som jag lagt upp på sågbocken (Jula 250 spänn ungeför), sågen spann som en katt. Första tanken drog den tyvärr bara en tredjedels tank olja, men kedjan och svärdet är inte obehagligt varma längre. Ytterligare två tankar senare så drar sågen ungefär en tredjedels tank olja (+diesel) på en halv tank bensin. Inte så mycket som jag skulle vilja, men det positiva är att oljeförbrukningen helt klart ökar ju mer jag sågar. Antar att dieseln börjar spola ur resterna av veg-oljan.

Jag har nu sågat en rejäl hög med ved och även om kedjan inte dryper av olja så ökar i alla fall förbrukningen och svärdet är inte så varmt längre. Drar man med fingrarna längs svärdet och kedjan så blir dom oljiga. Skall såga lite med på midsommarafton så får det bli ett eventuellt beslut om att riva oljepumpen eller ej.

Återkommer på fredag med lägesrapport.

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131707
Mange skrev:Det kan åxå vara så att svärd o kedja inte tar emot mer...

Om du har 1,3 spårvidd är det svårt att få det att bli ett stort, blött fint streck vid test på vägg eller stubbe.

Nej, det är 13" svärd och 1,5mm kedja. Har kollat (slitet svärd så mycket svårt att se beteckningarna) och jämfört kedja och svärd med 13" 1,3mm från min gamla rasade Partner.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#131715 Låter ju alldeles utmärkt! Och mycket föredömlig hantering av justeringen. Det är inte så lätt att höra exakt hur det skall vara innan man tränat upp örat. I vilket fall så när du hållit på ett tag så justerar du mer utifrån hur den drar i stock, när den drar som bäst och tappar minst varv vid ordentlig belastning så har du hittat rätt läge.

Mycket bra tecken vad gäller oljan. kom ihåg också att normalt skall inte oljan ta slut på en tank bensin, det skall vara en hygglig skvätt kvar. viktigast är att kedjan inte går övervarm längre, då är det lugnt! 1/3 tank olja på en halv tank bensin är rätt normalt, så det finns knappast nån anledning att riva pumpen nu.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131728 Ok, jag kör på tillsvidare. Hoppas dieseln gör jobbet under veckan, kommer i vilket fall att rapportera tillbaks om en vecka. /Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

karlastrid007  
#131761 vad är problemet egentligen när kedjan blir supervarm?

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

axwell  
#131767
karlastrid007 skrev:vad är problemet egentligen när kedjan blir supervarm?


1. Den är för slö
2. För lite smörjning
3. Mycket för hårt spänd

Sannolikhet för "1", ca 75%, "2", 20%

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131774 Kedjan går lätt att dra runt för hand när sågen är kall eller varm. Den är inte så slack att den hänger, man kan dra ut länken mitt på svärdet så den är ovanför spåret. Spånen ser bra ut när jag sågar, ingen fint damm utan rejäla spån.

Men kedjan blir inte heller glödhet, bara lite varm. Det som jag retar mig på är som sagt att kedjan inte dryper av olja som jag tycker den borde med 13" och pumpen justerad till max.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

karlastrid007  
#131786 Min kedja har garanterat varit för slö under en lång tid, den ser helt bränd ut, sotig och mörk på sina ställen. Nu vet jag detta, ska köpa en ny kedja och fila på den lite då och då. Är det svårt att fila med det där sthil-sättet dom säljer för 200 kr med en rund fil, en platt fil och någon grej som gör att man vinklar slipningen rätt(?).?

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Phantom  
#131788
karlastrid007 skrev:Min kedja har garanterat varit för slö under en lång tid, den ser helt bränd ut, sotig och mörk på sina ställen. Nu vet jag detta, ska köpa en ny kedja och fila på den lite då och då. Är det svårt att fila med det där sthil-sättet dom säljer för 200 kr med en rund fil, en platt fil och någon grej som gör att man vinklar slipningen rätt(?).?

Du ska välja filmall anpassad för den kedja du har.
Sen kan du titta på bifogat dokument för en enkel genomgång av filning.
Det tar tid att lära sig att fila en kedja, så ha inte bråttom utan ta det lugnt och metodiskt.
filning[1].pdf

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

karlastrid007  
#131856 tack så mkt.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#137040 Hej igen!

Ifall ni undrar hur det gick....sågade just idag, trots regnet. Sågen går utav djä---en. Fick idag efter en stunds sågning (sågen kändes slö) skruva in H-skruven ett halvt varv, men antar att justeringar tillhör livets vardag med en proffssåg som HVA 242 XPG en gång var. Drar fortfarande inte så mycket olja som jag hade önskat, men det får man väl leva med. I alla fall kapade jag några björkstammar som jag hade liggande i 40-cm-klassen utan problem. Sågen drar fortfarande väldigt lite bensin för det arbete man utför, och den drar ungefär 3/4 tank olja per tank bensin.

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Phantom  
#137055 3/4 tank olja per tank bensin tycker jag låter väldigt bra för den sågen.
Men om du fått skruva in H-skruven så mycket hoppas jag att den inte är för snålt ställd...alternativt har du ett smutsigt luftfilter som gör att du måste ställa ner den så mycket.
Men kanske har du koll på de delarna och allt är ok, men tänkte mest som en liten påminnelse om rengöring av luftfilter :)

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#137067 3/4 tank är perfekt! Håller med Phantom, var noga med att inte köra den för snålt ställd, det skapar överhettning och stor risk för skador på kolv och cylinder.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#137086 Ingen fara, när jag skruvade in H-skruven var sågen så slö att den knappt orkade kapa en 20-centimeters björk. Dessutom kollade jag att det fortfarande fanns mycket (mer än ett kvarts varv) kvar till maxvarv, och sågen fyrtaktade kraftigt på maxvarv även när jag skruvat in. Fast det där med att rengöra luftfiltret var ett bra tips för jag har kapat ved mycket och det blir ju en del damm.

/Anders

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).