Motorsåg och handhållet

Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

40 inlägg 15538 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131158 Hej!

Postar mitt första inlägg i det här forumet :grin: . Ha tålamod med min begränsade kunskap!

I alla fall, har just köpt en beg HVA 242XPG som extrasåg/slysåg och det luktar tydligt av 95 oktan i bränsletanken (har sågat med Aspen hittills så jag är säker). Är det OK att hälla i Aspen 2T i stället? Har för mig att jag läst någonstans att det kan vara tveksamt på gamla sågar, men jag har också en HVA 359 och vill köra på ett bränsle.

Sedan luktade jag i oljetanken och det luktade inte som vanlig mineral, svärdet är också så där kletigt som jag förknippar med uppvärmd vegetabilisk olja. Är det bara att hälla i mineral och kolla att kedjan blir smord? Båda tankarna är i princip tomma.

/Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

jannej  
#131160 Har en 346 och en gammal 444 HVA kör med aspen i bägge utan problem,körmed både mineral & veg olja

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131180 Man ska vara försiktig att byta mellan bränslen eller blandningar.
Det behöver justeras mellan olika bränslen eller blandningar. Man behöver titta över dem lite oxå, helst se till att det inte är mycket beläggningar sot etc.

Vissa chansar o kör, det går det med, men risk finns att det rasar.

Ang. olja är det bara o tanka o se till att det funkar/smörjer rätt.

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#131184 Jag skulle nog plocka av cylindern och sota ur den ordentligt, rengöra tanken grundligt och byta bensinslangar för att byta från macksoppa till alkylat.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131214
totte skrev:Jag skulle nog plocka av cylindern och sota ur den ordentligt, rengöra tanken grundligt och byta bensinslangar för att byta från macksoppa till alkylat.

Är detta ett stort jobb? Antar att man behöver köpa en packningssats för cylinderlock, fot och förgasare samt ljuddämpare? Eller går det att återanvända på motorsågar? Vad kostar annars en packningssats?

Kan man använda vanlig bränsleslang på metervara från Biltema eller skall man köpa en original HVA?

Jag var ute och körde lite idag, tycker den smörjer lite dåligt trots tre varv utskruvat. Dock drar den helt klart olja om jag kollar i tanken och kedjan går att dra runt för hand när man stannat men den blir varm. Efter att ha kapat två björkar i 30cm-bitar tar man ogärna i svärdet/kedjan utan handskar Skall jag ta ner sågen och göra rent oljepumpen? Har redan tagit ner svärdet och den tunna plåten bakom samt blåst rent i oljespåret på svärdet. Kedjan är inte helt torr men den dryper inte av olja som jag hade förväntat mig.

I övrigt går sågen kanonbra för att vara en så gammal såg köpt på Tradera. Startar kall på andra rycket om man chokar, går sedan på tomgång utan tjyvstopp. Fick faktiskt skruva ner T-skruven för att få kedjan att stanna, kanske beror på Aspen. Har inte rört H- och L-skruvarna ännu, tänkte dock justera den fetare för den skriker rätt bra på fullvarv, inga fyrtaktningar här inte (sågade väldigt lugnt och såg till att belasta hela tiden så sågen inte varvar ur).

Mycket frågor men jag vill gärna att den här sågen skall hålla. Jämfört med min tidigare Partner Formula 60 Plus och min nya HVA359 känns den här mer som en Ferrari, varvar upp snabbt, låg vikt och ingen tvekan på gasen. Dessutom fullt tillräckligt stark för att såga ved av de mindre träden (tänkte ha 359:an mer som stationär såg och 242:an för småsaker och röjning). Dessutom mycket låga vibrationer.

Bränslelocket läcker lite, O-ringen har spruckit i kanterna. Dessutom tycker jag locket sitter lite snett, fast det kanske bara är inbillning. Har kollat gängorna i både tank och lock och inget är skuret. Är detta ett vanligt fel? Antar att det bara är att byta locket.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#131217 Då skall vi se:

Ta bort cylindern är inte så knepigt, man behöver en insexnyckel av riktigt bra kvalitet, annars kan det vara hopplöst att få loss skruvarna. Cylinderlock har den inget, cyliindern är sluten upptill. Cylinderfotspackning kan det nog behövas en ny, om där är nån, annars behöver du lämplig motorsilikon. Hör med en bra såghandlare. Har man det ändå nere är det ju skäl att byta förgasarpackning också. Skulle tro att biltema inte har nån slang som passar bra till såg, för grova grejor, kolla med såghandlare där också.

Annars kan du ju fortsätta köra på macksoppa, använd i så fall bästa kvalitet 2T-olja, helsyntet.

Låter ju som den smörjer för lite. Skall väl inte direkt drypa, men om du tomvarvar över en stubbe t ex skall det bli ett tydlig oljestreck. Prova att hälla i en skvätt diesel i oljetanken och kör ett tag, kan ofta vara lite igensatt i kanalerna.

Och se till att justera ut H-skruven NU! Den skall fyrtakta, annars kommer du förr eller senare att förstöra cylindern/kolven. Kan behöva justera L-skruven lite också. Om du tvärdrar på gasen skall den inte tveka utan varva direkt.

242 är en förbaskat bra såg i storleksklassen, en riktigt klassiker, så det är klart lönt att lägga lite på den för att få den i toppskick.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131219 Tackar så mycket för snabba svar!

Jo, det känns verkligen som att en 242:a är värd att bevara. Alla detaljer och skruvar andas kvalitet rakt igenom. Skall ringa min lokala (bor i GBG) HVA-handlare på måndag och fråga vad grejorna kostar och så renovera upp sågen.

Samt ställa ut H-skruven så den börjar fyrtakta och hälla en skvätt diesel i oljetanken. Kedjan var inte kruttorr men helt klart för lite olja. Antagligen veg oljan som torkat i systemet.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#131221 Och hjälper det inte att hälla i diesel så får du väl plocka ner och rensa ur. Packningar och sånt är inte så fasansfullt dyrt tror jag, har inga siffror på det, men som sagt den är värd lite omvårdnad. Passa på att köpa nytt tändstift också, om du inte redan bytt.

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

viktor meck  
#131225 om du inte gillar skog och trädgård i sisjön så åk till Agria maskin i kållered. brukar få rabatt där när jag handlar mycket :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

axwell  
#131228
Anders_Nilsson skrev:Jag var ute och körde lite idag, tycker den smörjer lite dåligt trots tre varv utskruvat. Dock drar den helt klart olja om jag kollar i tanken och kedjan går att dra runt för hand när man stannat men den blir varm


"tre varv", hur justeras pumpen på den modell? Mina halvpro-/bondsågar som har justerbar pump tycks ha en exenter som gör det lönlöst att vrida ens ett halv varv.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Phantom  
#131234 På 242 är det som andra sågar tre "hack" för oljesmörjningen.
Det är inte så att TS har blandat ihop justerskruvarna...
Till förgasaren finns H, L och T att justera på sidan på sågen.
Oljesmörjningen finns undertill på sågen, och har tre lägen att ställa in.
Framtill finns justeringen för kedjespänning.

I övrigt så är det en helt underbar såg, och jag ångrar att jag gjort mig av med mina :( Trots att 346:an också är en toppensåg.

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131243
Phantom skrev:På 242 är det som andra sågar tre "hack" för oljesmörjningen.

Det stämmer inte. På min 242 från -91 är det en skruv som måste justeras med samma mejsel som förgasaren, det går inte med kombinyckel som jag har för mig fungerar på senare årsmodeller. Manualen säger utskruvning upp till 2 varv för svärd upp till 15" och 2-3 varv för 15"-18". Även om man skruvar flera varv så verkar det finnas "hack" för att skruven inte skall kunna vrida sig under körning. 346:an har tre lägen medan min fällsåg, Jonsered 670 (= ung. HVA 268) har fyra lägen.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#131245 Ok, jag har kollat. På min modell kräves det en _väldigt_ liten typ 3-4 mm spårskruvmejsel för att justera förgasaren. Manualen som jag laddade ner från HVA:s hemsida säger:

Rekommenderat läge:
Svärd 11"-15": 0-2 varv från stängt läge.
Svärd 15" -18": 2-3 varv från stängt läge.

Så jag skruvade helt enkelt medsols tills stängt läge och öppnade sen upp 2-3 varv.

Har någon mera info är jag tacksam för justertips som får kedjan att flöda av olja!!!

Och, ja, jag vet att förgasaren skruvas med T-H-L på vänster sida av motorhuset och, ja, jag vet att oljepumpen justeras med skruven som sitter rakt under vevhuset. Och på min version är alla skruvarna små och kräver en spårmejsel typ 3-4 mm.

BTW: Har hällt i en skvätt diesel i oljetanken, nu f-n skall vi se om inte oljepumpen börjar spruta.

Viktor Meck: Skall ring både Agria och Skog & Trädgård nästa vecka .

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Phantom  
#131247 Det stämmer så bra som ni säger!
Var lite snabb för snabb med svaret :roll:

Har du haft i diesel som totte sagt så bör du få fart på oljesmörjningen, annars blir det att plocka isär och rengöra ifall det har klibbat ihop i slangar och pump.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Phantom  
#131254 Det kan ju vara så att du har ett slitet drivhjul till oljepumpen 5035579-01.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).