lör 11 jun 2011, 19:21#131217
Då skall vi se:
Ta bort cylindern är inte så knepigt, man behöver en insexnyckel av riktigt bra kvalitet, annars kan det vara hopplöst att få loss skruvarna. Cylinderlock har den inget, cyliindern är sluten upptill. Cylinderfotspackning kan det nog behövas en ny, om där är nån, annars behöver du lämplig motorsilikon. Hör med en bra såghandlare. Har man det ändå nere är det ju skäl att byta förgasarpackning också. Skulle tro att biltema inte har nån slang som passar bra till såg, för grova grejor, kolla med såghandlare där också.
Annars kan du ju fortsätta köra på macksoppa, använd i så fall bästa kvalitet 2T-olja, helsyntet.
Låter ju som den smörjer för lite. Skall väl inte direkt drypa, men om du tomvarvar över en stubbe t ex skall det bli ett tydlig oljestreck. Prova att hälla i en skvätt diesel i oljetanken och kör ett tag, kan ofta vara lite igensatt i kanalerna.
Och se till att justera ut H-skruven NU! Den skall fyrtakta, annars kommer du förr eller senare att förstöra cylindern/kolven. Kan behöva justera L-skruven lite också. Om du tvärdrar på gasen skall den inte tveka utan varva direkt.
242 är en förbaskat bra såg i storleksklassen, en riktigt klassiker, så det är klart lönt att lägga lite på den för att få den i toppskick.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)