Motorsåg och handhållet

HVA 345Fx gasvajer problem?

5 inlägg 3187 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HVA 345Fx gasvajer problem?

Phantom  
#130724 Gasvajern har blivit för kort eller så har plashöljet blivit för långt :???:

Har ni varit med om något liknande på en sådan röjsåg?

Problemet är att sågen går inte tillbaka till tomgångsläge eftersom vajern verkar för kort och den varvar på ganska bra.
Inga problem med förgasaren, utan problemet finns i vajer eller i handtaget.

Är det möjligt att höljet kan bli för långt under vintern? Sågen fungerade utan problem i höstas och har sedan stått, men nu till våren när den startades upp så finns detta problem. Inget kärvar och vajern är hel det man kan se av den.
När man gasar och släpper så kan man med fysisk hjälp trycka tillbaka gasspjället, men det stannar inte där när man släpper spjället. Detta när allt är monterat. Utan vajer på förgasaren så funkar den precis som den ska.
Hoppas ni förstår förklaringen.

Ett tillägg:
Vajern är så kort att det inte går att ta loss gasvajern från förgasaren, utan då måste jag skruva loss den lilla plåtbiten som vajern sitter i på förgasaren. Och så ska det ju inte vara, så frågan är var problemet finns och om det är ett vajerbyte som krävs :???:


Senast redigerad av Phantom fre 03 jun 2011, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 345Fx gasvajer problem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130728 Kan höljet ha krypit ut lite från sitt läge i nån av ändarna?

Avatar Fallback

Re: HVA 345Fx gasvajer problem?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130742 Se till att höljet hamnar rätt i bägge ändar. Kan också vara så att tanken glidit fram och dragit med sej höljet.

Avatar Fallback

Re: HVA 345Fx gasvajer problem?

Phantom  
#130773 Tills vidare gjorde jag så att jag tog bort den längsgående plastkåpan och fick lite mer spel. Nu funkar sågen som den ska och man kan använda den.
Kan troligen vara så att styret är lite för vinklat, vilket har justerats så för gräsröjning.
Höljet är som det ska då ändarna ser ut att vara gjutna, gick iaf inte att pressa ihop det mer.
Tanken sitter där den alltid suttit, vilket syns på skavmärken.

Tack för tipsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 345Fx gasvajer problem?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130842 På skolan jag jobbar har det varit mycket problem med gasvajern till våra Hq sågar. Jag har för mig att det är 345:an. Men jag vet inte så mycket mer om det för jag slipper ta i det när vi har en mekaniker på skolan som gör det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).