Motorsåg och handhållet

Tillökning :P

14 inlägg 5212 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillökning :P

swe#kipp  
#10155 Här har det en ytterligare tillökning :)
Eller ja den andra kommer snart men vi måste till BB först !!!

Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10157 Se där ja!
Det blev en Pöjk!
Nämn är han inte lite kort i rocken?!?

Inte riktigt lik dig... :shock:

Brevbäraren???


:lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10160 hehe grattis^^
Hur mår han då? ^^

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10178 Vårat BB ligger väldigt nära skogma butiken så idag när vi åkte hem från BB (bebben ville stanna inne en stund till) stannade vi till där en snabbis och se vad dom hade som följde med mig hem :)

Bild

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10180 Gottegris!

Er lilla bebis har minsann inte särskilt brottom!

Det är bra!

Jäktas kan det göra sen!

Klappa om magen lite o hälsa fron skåne! :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10186 :lol: håller med Mange där

En liten gottegris e vad du är ehm.. :oops: pratar ja om mig själv eller dig nu?
aja det låter jag vara osagt^^

Fint, är det istället för nån form av wire spel?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10202 Ja det är istället för wirespel skall bli kul att tesata det, men jag glömde beställa en fällsax när jag var inne i butiken :P
var lite trött efter ett dygn vaken på BB :)

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10216 hmm den såg smart ut vad har du för artikel nr på den du?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10225 Hur fungerar den?
fördelar mot wire spel??

pris?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10228 Vet inte vilket art:nr den har men den finns i Skogma katalogen :P

fördelen mot wire är som jag ser det är att man har obegränsad längd att spela på (så långt nu repet är), dock är den klenare än wire spelen, den är klassad för 400kg i Sverige men 750kg i USA !?!?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10230 ja då är det verklig 400 kg svensk kraft och 750 kg amerikansk kraft. Alla vet ju att jänkarna tror att det går att köra 28'' på 35cc vi som vet vet ju att det inte går..

Frågan är bara hur töjningen blir av vanligt rep. Går det att använda metall slinga eller drag band till den=?

Edit:

Hittade att det endast gick med det repet dock så borde den gå att fixa lite med så att den även går att köra met motsvarande metall lina. problemet blri väl bara att linan blir så tjock att man får a med sig vagnen ut ändå..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10234 Jag tror inte det är nån bra ide att köra wire i den, däremot bör det gå med vilket hårdslaget 12mm rep som helst skall kolla om det är 3 eller 4 slaget bara :)

Ang vikt klassning så tror jag nog att det går bra att köra på 750kg, i princip all lyft utrustning i Sverige klassas ner rejält här.
om dom skulle fel klassa i Usa så blir företaget som gör dom stämda på allt dom äger och har så ,,,, men jag skall inte ha den till lyfta med utan dra och får man upp repet 10-15 meter på en stam så vore det väl fan om inte trädet skulle följa med 😡

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10237 Jo det är ju sant tittar man på Skogsvårdsstyrelsens / säkerskogs hemsida om ollika krafter vid fällning så var ju vinschen de som överklassade de alla tror det skillde ett 50 tal nm i projekterad kraft.
Först vinschen sedan kom kilen därefter kom timmerkneckt om jag itne mins fel.

Kompisen i sthlm fäller träd genom att skjuta upp en bön påse, dra ett rep om trädet, en bra bit över mitten, sedan drar han ner trädet med bilen _( har en stor landrover). Enl honom är detta perfekt då man även år med sig rot o allt i ett.

För att återgåt till ämnet så tycker jag att din vinsch var mycket fin, det enda som jag är skeptiskt till är rpet som jag tror kan ha en lite för stark töjnings effekt. M a o du fpår pumpa 10-20 drag innan den själva dragkraften sätter in..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10238 ja det skall bli intressant att testa, visst kommer det att vara töj i repet men det är rejält hårdslaget så det kommer nog inte att bli så mycket töj i repet så det kommer att störa (hoppas jag) !
När det gäller bönpåse så har funderat lite på det och en slangbella att skjuta upp med, det blir lättare att sikta med en bella gentemot att kassta påsen !?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).