Motorsåg och handhållet

Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

7 inlägg 4347 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

qatanlison  
#130465 Halloj!

Vänder mig med detta så till experterna i landet; Är det någon skillnad på Stihls vanliga MSXXX modeller och dito magnum? Den enda skillnaden jag upptäckt var att om jag genom oregons "selector guide" väljer MS880 Magnum, finns det bara svärd och kedja i 3/8 - men om jag väljer MS880 får jag även .404 i resultatet... Idag kör jag .404 på min, förmodade, MS880 från 2009 så så långt vet jag att det funkar i alla fall ;-)
Varken den viktigaste eller nödvändigaste frågan - men undrar man så gör man...

Q



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130469 Har ungefär samma undran om min ms660w.Tror faktiskt att det enda som skiljer är ljuddämparen,då magnum har dubbelblås dämparen sitter som originalmonterat enligt sprängskiss! den vanliga 660`n ligger på 7,1hk,medans magnumen ligger på 7,5 hk(jag har eftermonterat dubbelblås på min).Tror även att magnumen har den större kedjeolje pumpen fabriksmonterad också.Tror även att magnumen har lite större barkstöd original.Det skiljer även på årsmodeller vad som sitter fabriksmonterat på magnum och "vanliga".
Senast redigerad av huggar*n fre 10 jun 2011, 09:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

qatanlison  
#130473 Det låter rimligt - dock, om jag tittar på sprängskisserna, finns inga ljuddämpare med dubbla blås på 880. När det gäller oljepump, barkstöd osv. verkar det mest vara frågan om uppdateringar efter 2009:09 samt även för vilken marknad sågen är ämnad. USA och den kontinenten har väl lite hårdare miljökrav med EPA samt gnistgaller i dämparen osv. - så när det gäller 880 Magnum är jag fortfarande inte helt övertygad...

Q

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

swe#kipp  
#130831 Magnum har även varit en marknadsförings grej som jag förstått det, i USA är det poppis med saker som heter magnum och andra tuffa ord :)

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130861 Olika förgasare och luftfilter system är väl inte nämt än i tråden.

Håll du dig till .404 Det är billigare kedja framför allt...

Om du tvunget vill byta så går det nog att ha samma svärd till båda utan problem så vitt jag förstår.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

qatanlison  
#130998 Efter mer undersökande verkar swe#kipp vara inne på det som mest verkar närma sig sanningen; När det gäller MS880 finns det ingen skillnad förutom då det tuffare "Magnum" epitetet. Vilket jag som ägare av sågen klarar mig utan enär jag även utan detta inser det tuffa med sågen ;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på MS880 och MS880 Magnum?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131009 MS880 Magnum: http://www.stihlusa.com/chainsaws/MS880.html

MS880: http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... svard.html
MS880: http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... S+880.html

Tror inte det är någ skillnad förutom tillbehör o extra utrustning i olika utförande beroende på hur den beställs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).