Motorsåg och handhållet

Klyvkedjor

24 inlägg 25400 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Nonkan  
#130614
hassebasse skrev:Kolla med logosol.se. Dom kan nog inte sluta med klyvsågkedjor.


Varken Oregon eller Stihl ska sluta med sågkedjor, men det kommer vara 3/8", och det använder Logosol redan. Det finns inga .325 att få tag i från Logosol heller.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130629
Emil N skrev:Jag har kört med 16" och 9t drev förut. Passar något av logosols svärd och kedjor om jag byter drev? Hur blir det med hastigheten?

http://www.logosol.se/toolbox/sagsvard-och-sagkedjor/

Du kan köpa vanliga Oregonsvärd med stora HVA-fästet. Just nu kör jag med 3/8 ProLite och Stihls PMX-kedja (har nummer 3999-000-0072 hos Logosol) men funderar på ett LaserLite utan noshjul vid nästa byte. Jag har kört 91R tidigare men PMX-kedjan är faktiskt bättre.

Har du löst drev för 0.325? Mitt 0.325-drev som jag testade för ett antal år sedan har integrerat drev och kopplingskåpa.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130632 Tack!

Jag har löst drev för .325 med 9 tänder på mitt Husqvarnaverk. Hur många tänder kör du med? Farsans äldre Jonseredverk har 8t och jag tycker att 9t går bättre.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130634 8

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

JohannesG  
#600668 Skall så småningom såga 2st 8m 8x8".
Måste jag ha klyvkeja eller kan jag klara mig med vanlig då det bara är så lite sågning det handlar om?

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

lidköping  
#600669
JohannesG skrev:Skall så småningom såga 2st 8m 8x8".
Måste jag ha klyvkeja eller kan jag klara mig med vanlig då det bara är så lite sågning det handlar om?


Jag skulle använda klyvkedja, men ja har ingen erfarenhet av att använda kapkedja till klyvning.
Det går bra att slipa om en kapkedja till klyvkedja, vill du ha hjälp så skicka pm.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

axwell  
#600743
lidköping skrev:Jag skulle använda klyvkedja, men ja har ingen erfarenhet av att använda kapkedja till klyvning.
Det går bra att slipa om en kapkedja till klyvkedja, vill du ha hjälp så skicka pm.


Jag har övergått till att flatfila kedjorna även för klyvsågning, vinkeln från 30 till ca 10 grader ändrar jag efterhand. Skillnaden vid flatfilning mellan 30 och 10 grader är inte överdrivet stor för resultatet på det sågade.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

JensSkoog  
#600886
lidköping skrev:
JohannesG skrev:Skall så småningom såga 2st 8m 8x8".
Måste jag ha klyvkeja eller kan jag klara mig med vanlig då det bara är så lite sågning det handlar om?


Jag skulle använda klyvkedja, men ja har ingen erfarenhet av att använda kapkedja till klyvning.
Det går bra att slipa om en kapkedja till klyvkedja, vill du ha hjälp så skicka pm.

Kapkedja i klyvning är ingen höjdare. Den är gjort för att kapa träfiber på tväran, och om man klyver vill den "dansa" och inte hålla sig på rätt kurs, har jag erfart. Klyvkedjan filad/slipad på 8 - 10 grader gör ett mycket bättre jobb når man attackerar ändeved.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

guhra  
#600951
JohannesG skrev:Skall så småningom såga 2st 8m 8x8".
Måste jag ha klyvkeja eller kan jag klara mig med vanlig då det bara är så lite sågning det handlar om?


Du behöver inte klyvkedja, snittet blir lite ojämnare bara. Se till så den inte drar snett bara och att du får tillräckligt med olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).