Motorsåg och handhållet

AL-KO motorsåg?

5 inlägg 9635 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

AL-KO motorsåg?

lars11  
#130324 såg en al-ko på rea, kändes ok samt var skitbillig.
Har lite svårt för att placera AL-KO, är det ett seriöst märke eller bara krafs? Har en massa al-ko delar på släpet mm som verkar robust, men sågarna??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: AL-KO motorsåg?

axwell  
#130330 Ett danskt företag med tyska ägare. Den tyska delen brukar ha bla kulkopplingar till släpvagnar av bra kvalitet men "gingedelen" med tex skottkärror ställer jag mig tveksam till.
Deras kompostkvarnar är väl inte sämre än Stigas, motorsågar......?

Avatar Fallback

Re: AL-KO motorsåg?

Staväng  
#130336 Startapparaten är lite underligt byggd och alla delar i plast. Verkar gå sönder ganska frekvent.

Användarvisningsbild

Re: AL-KO motorsåg?

totte  
#130354 Det man kan få fram med en snabbkoll via Google är att den är tung, har låg effekt och mycket låg kedjehastighet. Inte nåt förstahandsval precis. Kan nog fungera som hobbysåg för den som bara skall kapa upp lite grann nån timme ibland. Fabrikatet är tyskt, men den är säkerligen gjord i Kina, troligen något bättre kvalitet än de allra uslaste varuhusgrunkorna. Spekulation förstås, har aldrig sett den annat än på bild just nu.

Avatar Fallback

Re: AL-KO motorsåg?

lars11  
#130357 ok. håller också på att byta ut motorn på en gammal portabel winch som kräver samma medurs rotation = motorsåg så man kanske kan strippa den al-ko sågen och ta själva rovan till winchen??

Eller, har någon här en lättstartad mindre motorsågsmotor där handtag, kåpor, bromsar etc är paj att sälja till mig?? ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).