Motorsåg och handhållet

Problem med Husqvarna 244RX

30 inlägg 19747 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

totte  
#129493 Skog o trädgård i Umeå fixar det mesta om du skulle råka bo i de här trakterna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#129527
Kse skrev:Hör av dig om du inte får tag på delar, har lite liggandes.


Jag har fått tag i fjädern så snart kör jag, du råkar inte ha "ytterkåpan" som håller startsnöret/linhjulet, den sitter ju med 3 skruvar men fästet för en har gått sönder så jag vet inte hur länge den håller med bara 2 skruvar. Det är ju inte alltid den startar på första rycket :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

Kse  
#129528 Det går nog att ordna, ska kika i gömmorna i morgon.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#129530 Perfekt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

Kse  
#129710 Menar du själva startapparaten? Hittade iaf kåpan som startapparaten sitter fast i, men alltså inte delen med snöre och linhjul.
Hade inte tid att leta igenom ordentligt så jag återkommer.
Har dock en komplett 244 rx som står och skräpar i ett hörn.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#129740
Kse skrev:Menar du själva startapparaten? Hittade iaf kåpan som startapparaten sitter fast i, men alltså inte delen med snöre och linhjul.
Hade inte tid att leta igenom ordentligt så jag återkommer.
Har dock en komplett 244 rx som står och skräpar i ett hörn.


Jag menade bara kåpan, den sitter på 3 skruvar(min bara på 2 för ett skruvhål på kåpan borta) är du dyr på skräpet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

Kse  
#130214 Nä då, skräp är billigt.
Kolla upp frakten så kommer vi nog överens om pris.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#132193 När jag fått tag i fjädern så kikade jag lite noggrannare o den ena av "halvorna" var då sprucken så då försökte jag köpa en ny, men det fanns inte utan det hade ersatts av en ny komplett koppling som fjädern är inbyggd i så då köpte jag en sån. Nu ikväll tog jag mig tid och skruvade ihop sågen men genast jag dra istartsnöret så snurrar klingan, prövade att snurra på klingan för hand men då går motorn runt. Vad har jag gjort för fel eller vad är det för fel. Ska man göra nåt speciellt med den där nya varianten av koppling, vad säger ni experter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#132329 Ingen mekare här som kan förklara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

totte  
#132338 Inte lätt att svara på, låter ju som kopplingen är för stor för trumman, eller så har du fått i nåt skräp. Alternativt så har du inte fått på kopplingen ordentligt på axeln.

Plocka isär igen, kolla att kopplingen går in i trumman med lite marginal och kolla att den verkligen har blivit rätt ditsatt. Om så är fallet så är det frågan om du fått rätt reservdel.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#132742 Kan berätta vad felet var på nya kopplingen, det sitter 2st insexskruvar på kopplingen och de tog i kopplingstrumman när jag drog ihop sågen, så jag tog rondellen o slipade ner skruvskallarna så att de inte tar i trumman. Visst borde skruvarna hålla även om jag slipat ner skallarna 2-3 mm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

totte  
#132744 De håller, de övre millimetrarna runt insexhålet gör mycket lite till eller från. Däremot är det märkligt att det blir på det viset, fel skruvar kanske?

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

PTLF  
#132748
totte skrev:De håller, de övre millimetrarna runt insexhålet gör mycket lite till eller från. Däremot är det märkligt att det blir på det viset, fel skruvar kanske?


Jag tror sågen är från början av 80-talet och på nån reservdelssida såg jag kopplingen som reservdel från 85 om jag minns rätt, kanske annan trumma på riktigt tidiga modeller så att det är därför skallarna tog i? Men det är bara en tanke från mig, huvudsaken är att sågen går 30 år till nu :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 244RX

totte  
#132774 Jomenvisst, mycket bra att det löste sig, det är ju det viktiga! Man blir bara som fundersam när det är sånt tjafs med delarna.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 244RX

Krokmark  
#140790 Hej
Jag har lite problem med min röjsåg HVA 240F, var 99,99% säker att det var vinkelväxeln men icke, fick den nya idag och det hjälpte inte ett skvatt.
Frågan är ju då om det kan vara kopplingen,
såhär ser den ut...
5869
5870

Den ser ju lite sliten ut men kan det vara den som för ett sådant oväsen?
Vad kostar en ny eller beg koppling?

David

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).